همشهری‌آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه ۱۱ اسفند در خصوص قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی رای‌گیری خواهد کرد.

دیپلمات‌های آمریکایی اعلام کردند شورای امنیت راس ساعت 20 امروز به وقت گرینویچ در خصوص بسته اقدام‌هايي که به گفته آمریکا "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه کره شمالی اعمال می‌کند، تصمیم خواهد گرفت.

آمریکا هفته گذشته پس از دستیابی به توافق با چین در خصوص این تحریم‌های جدید، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی‌اش را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: تصویب این قطعنامه پیامی "محکم و شفاف" را به دولت کره شمالی می‌دهد مبنی بر این‌که جهان گسترش تسلیحات اتمی شما را نخواهد پذیرفت و پیامدهایی برای اقداماتمان وجود خواهد داشت.

او افزود: این اقدام‌ها مبتکر و بیانگر شدیدترین تحریم‌هایی است که در دو دهه اخیر توسط شورای امنیت اعمال شده‌است.

پس از آن‌که کره شمالی در تاریخ شش ژانویه چهارمین آزمایش اتمی‌اش را انجام داد و هفت فوریه سال جاری میلادی راکت دوربردی را پرتاب کرد، شورای امنیت تصمیم گرفت تا تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ یانگ اعمال کند.

آزمایش‌های اخیر کره شمالی نقض قطعنامه‌هایی بود که پیونگ یانگ را از ساخت و توسعه برنامه‌های موشک بالستیک و اتمی‌اش منع می‌کند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا کشورها را ملزم می‌سازد تا اقدام‌هاي بی‌سابقه‌ای را در خصوص کنترل و بازرسی تمامی محموله‌ها از کره‌شمالی و یا به مقصد کره‌شمالی اتخاذ، محدودیت‌های تجاری جدیدی را اعمال و کشتی‌های مظنون را از حمل کالاهای "غیرقانونی" به کره‌شمالی منع کنند.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت صادرات ذغال سنگ و آهن از کره شمالی است به جز در مواردی که درآمد آن برای اهداف معیشتی و نه برای بودجه برنامه‌های موشک بالستیک و اتمی پیونگ یانگ استفاده شود.

براساس این پیش‌نویس قطعنامه، فروش طلا، تیتانیوم و مواد معدنی نادر از کره شمالی ممنوع است و تامین سرنوشت تجهیزات هوانوردی همچون سوخت راکت به کره شمالی نیز ممنوع اعلام شده است. تحریم‌های بانکی نیز شدیدتر می‌شوند و دولت‌ها ملزم هستند تا مانع پرواز هرگونه هواپیمای مظنون به حمل کالاهای قاچاق به مقصد کره شمالی شوند.

این پیش‌نویس قطعنامه 17 مسئول و 12 شرکت دیگر را به لیست سیاه تحریم‌های سازمان ملل اضافه می‌کند.

آمریکا، فرانسه و انگلیس خواستار تصویب فوری این پیش‌نویس هستند اما روسیه می‌گوید زمان بیشتری برای تحلیل این پیش‌نویس لازم دارد.

کد خبر 326840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha