همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای در پایان یک نشست اضطراری ضمن محکوم کردن کره شمالی تصریح کرد «اقدامات قابل‌توجهی» در پاسخ به آزمایش هسته‌ای ماه گذشتۀ پیونگ یانگ صورت می‌گیرد.

شورای امنیت

northkorea

شورای امنیت سازمان ملل روز یکشنبه (18 بهمن) به درخواست ژاپن، کره جنوبی و امریکا نشستی اضطراری در رابطه با آزمایش موشک دور بُرد کره شمالی تشکیل داد.

کره شمالی علیرغم هشدارهای شماری از کشورهای همسایه و قدرت‌های جهانی صبح روز یکشنبه (18 بهمن) این موشک را شلیک کرد. پیونگ یانگ اعلام کرده بود این موشک حامل ماهواره بوده است؛ با وجود این، برخی کشورها معتقدند این اظهارات پوششی برای آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما هستند.

فرانسوا دلاتره، نمایندۀ فرانسه در سازمان ملل پیش از این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران اقدام کره شمالی را نامعقول و تحریک‌آمیز توصیف کرد.

وی در پاسخ به سوالی دربارۀ احتمال صدور قطعنامه‌ای برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی با توجه به اقدام ماه گذشتۀ پیونگ یانگ در اجرای یک آزمایش هسته‌ای، گفت: «به همین دلیل نباید ضعف نشان داد. هرچه زودتر بهتر، هر چه قاطع‌تر بهتر.»

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجۀ انگلیس نیز روز یکشنبه اعلام کرد در گفت‌وگو با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی‌اش با یکدیگر بر سر اقدام قاطع شورای امنیت علیه کره شمالی توافق داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز دیپلمات‌های شورای امنیت بر سر صدور یک بیانیۀ مشترک در محکومیت کره شمالی با یکدیگر توافق دارند و قرار است امریکا و چین در روزها و هفته‌های آینده مذاکرات دوجانبه را برای ارائۀ طرح کلی یک قطعنامۀ جدید برای افزایش تحریم‌های موجود سازمان ملل علیه کره شمالی، ادامه دهند.

این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی که نامش فاش نشده است، اعلام کرد انتظار می‌رود شورای امنیت در ماه جاری برای اجرای این قطعنامۀ جدید رای‌گیری کند.

به گفتۀ وی امریکایی‌ها خواستار اقدامات قاطع تازه علیه تسلیحات هسته‌ای و برنامۀ موشکی کره شمالی هستند، درحالی که چین خواستار متمرکز شدن گام‌های آینده بر قوانین منع گسترش تسلیحات هسته‎ای است.

یک دیپلمات به رویترز گفت واشنگتن به دنبال اعمال محدودیت‌های بین‌المللی بر سیستم بانکی کره شمالی است در حالی که پکن به دلیل نگرانی از بدتر شدن شرایط اقتصادی کشور همسایۀ خود با این طرح مخالفت کرده است.

کره شمالی از زمان اجرای اولین آزمایش هسته‌ای خود در سال 2006 با تحریم‌های سازمان ملل متحد روبرو بوده است.

کد خبر 324364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha