همشهری آنلاین: روسیه و آمریکا پیش نویس قطعنامه درباره آتش بس در سوریه را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند.

شورای امنیت

به گزارش ایرنا، رسانه‌های روسی از جمله خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از «رافائل رامیرس»، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کردند: شورای امنیت امروز (جمعه 8 اسفند) قطعنامه پیشنهادی روسیه و آمریکا را در نشستی غیرعلنی بررسی خواهد کرد.

وی با بیان این که اعضای شورای امنیت برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه سوریه نیاز به زمان دارند، اظهار امیدواری کرد این قطعنامه در اسرع وقت تصویب شود.

در این نشست، استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه در باره وضع سوریه و تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسائل این کشور سخن خواهد گفت.

در همین حال، ایتارتاس به نقل از یک دیپلمات خارجی در شورای امنیت اعلام کرد که به احتمال زیاد قطعنامه درباره آتش بس در سوریه تا ساعت 11 شامگاه امروز به وقت مسکو در شورای امنیت تایید شود.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه و آمریکا درخصوص مساله سوریه به عنوان ادامه اجرای توافق‌های حاصله درباره برقراری آتش بس در این کشور از روز 27 فوریه تهیه شده است.

مطابق قطعنامه پیشنهادی روسیه و آمریکا تمام طرف‌هایی که آتش بس به آنها مربوط می‌شود، باید تعهدات خود را رعایت کنند. این سند همچنین گروه بین‌المللی حمایت از سوریه را به استفاده از نفوذ خود برای اجرای توافق آتش بس فرا می‌خواند.

در این سند گفته می‌شود برقراری آتش بس «گامی به پیش برای مصالحه دراز مدت است». در آن ارتباط مستقیم بین آتش بس و روند سیاسی موازی آن مطابق با اعلامیه سال 2012 ژنو خاطرنشان می‌شود.

علاوه بر آن، در این قطعنامه، ضرورت تامین دسترسی انسانی آزادانه به نیازمندان کمک در خاک سوریه توسط طرف‌های درگیری مورد تاکید قرار گرفته است.

برپایه توافق روسای جمهوری روسیه و آمریکا از27 ماه فوریه جاری (روزشنبه هشتم اسفند 94) در سوریه آتش بس برقرار می‌شود.

کد خبر 326336

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha