سخنگوی وزارت بهداشت در مورد خبر گروگانگیری جنازه در بیمارستان امام رضا کرمانشاه گفت: متأسفانه برخی از کارها تبدیل به شغل شده و باید به آن توجه شود.

اتاق عمل-بیمارستان

اين فرد در بيمارستان كرمانشاه سه بار تحت عمل جراحي قرار گرفت و 39ميليون تومان فقط براي تزريق فاكتور 8برايش هزينه شد اما ريالي از او دريافت نشد. خانواده متوفي شكايت داشتند كه به مريض‌شان رسيدگي نشده و ما اعلام كرديم بايد پزشكي قانوني آن را بررسي كند در نتيجه خانواده اين بيمار تصميم گرفت كه از شكايت خود صرف‌نظر كند اين معطلي متأسفانه به شكل ديگري منعكس شد كه گويا به‌دليل هزينه‌هاي بيمار بوده است.

پيش از اين، رسانه‌هاي محلي گزارش داده بودند گروگانگيري جنازه يك دختر 13ساله در بيمارستان امام رضا كرمانشاه پس از 3روز پايان يافت. او 13 سال داشت و به‌علت درد از ناحيه شكم به بيمارستان ابن سيناي نورآباد مراجعه مي‌كند كه پس از انجام معاينات پزشكي، بيماري وي آپانديس تشخيص داده مي‌شود و مورد عمل جراحي قرار مي‌گيرد.

بعد از گذشت دو روز به‌علت وخامت حال وي، پزشك جراح دستور مي‌دهد كه جهت مداوا به بيمارستان ديگري اعزام شود و خانواده بيمار وي را به بيمارستان امام رضا كرمانشاه اعزام مي‌كنند. در آنجا حدود 25روز بستري و تحت مداوا قرار مي‌گيرد، اما تلاش كادر پزشكي اين بيمارستان بي‌نتيجه مي‌ماند و در نهايت اين بيماري موجب مرگ وي مي‌شود. وقتي كه خانواده متوفي براي تحويل جسد مراجعه مي‌كنند با يك صورت‌هزينه ۷۶ميليون توماني مواجه مي‌شوند، كه تحويل جسد را منوط به پرداخت اين مبلغ مي‌كند. پدر دختر كه كارگر و داراي بيمه تأمين اجتماعي است اظهار نداري مي‌كند و اين مبلغ به ۴۵ميليون تومان كاهش مي‌يابد كه باز هم اين كارگر قادر به پرداخت آن نبوده است.

پدر اين دختر به خبرنگار همشهري گفت: علت بالابودن هزينه‌هاي دخترش تجويز آمپول‌هاي گران‌قيمتي است كه تحت پوشش بيمه نبوده است. به‌گفته وي سرانجام پس از سه روز مذاكره با رئيس بيمارستان، نماينده مجلس و حراست و... بيمارستان در ازاي دريافت سفته جنازه را تحويل مي‌دهد. فتح‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري درباره اظهارات اخير سخنگوي وزارت بهداشت درباره معطل شدن جسد به‌علت شكايت خانواده با رد سخنان حريرچي اظهار داشت: شكايت از پزشك معالج در بيمارستان نورآباد ارتباطي به نگه داشتن جسد براي دريافت پول نداشته است و بيمارستان از روز 22فروردين به‌علت عدم‌تسويه حساب از تحويل جنازه خودداري مي‌كرد.

بهمن گذشته بود كه سؤال نماينده مشــهد از وزير بهداشــت تقديم مجلس شد. سؤال نصرالله پژمانفر مربوط به عدم‌وجود ســامانه پيگيري تخلفات در وزارت بهداشــت است. وي اين ســؤال را در پي وقــوع اتفاقي در بيمارستان 22بهمن مشهد مي‌پرسد. ماجــرا از اين قــرار بود كــه زن فقير ميانســالي در اين بيمارستان فوت مي‌كند ولي پــس از آنكه 6روز جســد به‌عنوان گــرو در بيمارســتان مي‌مانــد، نهايتا چند ســاعت پس از تذكري كــه پژمانفر به وزير بهداشــت مي‌دهــد، مأموران ايــن وزارتخانه بــه بيمارســتان مراجعــه مي‌كننــد و دســتور تحويل جنازه را بــه خانواده متوفي مي‌دهند. سيدمحمدحسين ميردهقان مديركل نظــارت وزارت بهداشــت، در ماجراي گروگان گرفتن جنازه در بيمارستان 22بهمن مشــهد خطاي بيمارستان را محرز دانســته و از برخورد با مســئولان اين بيمارستان خبر داده بود. تاكنون درباره نحوه برخورد با تخلف اين بيمارستان گزارشي منتشر نشده است.

  • تأكيد وزير بهداشت بر محافظت مالي از بيماران در بيمارستان‌هاي دولتي

با وجود سكوت وزارت بهداشت دربرابر سؤال نماينده مشهد درباره علت نبود سامانه اورژانسي رسيدگي به تخلفات در وزارت بهداشت، حريرچي از تأكيد وزير بهداشت بر محافظت مالي از بيماران در بيمارستان‌هاي دولتي خبر داد و گفت: دستور داده شده حتي در موارد نادر و در هر سطح مسئوليتي كه بود چنانچه از نظر مالي در بيمارستان‌ها كوتاهي شود با آن برخورد شود چرا كه دستاورد اصلي طرح تحول سلامت كاهش فرانشيز درمان است. وي درمورد اتفاق اخيري كه در فضاي مجازي منتشر شده مبني بر آسيب صورت يك نوزاد حين انجام عمل سزارين در تهران گفت: اكيپ‌هاي مورد نظر براي رسيدگي و بررسي موضوع به بيمارستان مورد نظر رفته‌اند و نظرات كارشناسي خود را خواهند داد اين در حالي است كه عوارض ناشي از عمل سزارين وجود دارد. در اروپاي غربي يك تا دو درصد نوزاداني كه با سزارين متولد مي‌شوند دچار آسيب ناشي از چاقو مي‌شوند. بنابراين راه مقابله با خطاي پزشكي زمان‌بر و پيچيده است و بهترين راه به جاي مجازات پيشگيري و آموزش است. سخنگوي وزارت بهداشت همچنين درمورد تخلفات در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي گفت: در بخش خصوصي و در شهرستان‌ها در حد صفر و نادر است اما پرداخت‌هاي غيرمتعارف در تهران نزديك به صفر شده است به اين ترتيب روساي دانشگاه‌ها مكلفند تخلفات را موردي پيگيري كنند.

کد خبر 331095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha