مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

با گذشت ۴‌ماه از سؤال نماینده مشهد درباره نبود نظام جامع رسیدگی اورژانسی به تخلفات درمانی در مجلس، این سؤال هنوز در کمیسیون بهداشت و صحن مجلس مطرح نشده است.

تخلفات پزشکی

بهمن سال گذشته چندهفته به انتخابات مجلس مانده بود كه نصراالله پژمانفر درباره نبود ســامانه پيگيري تخلفات در وزارت بهداشــت از وزير سؤال كرد. اين نماينده مجلس به خبرنگار همشهري گفت، سؤالش در مجلس نهم طرح نشده و او بايد دوباره در مجلس دهم سؤالش را تقديم كند.

  • جنازه‌اي كه در گرو بود!

پژمانفر اين ســؤال را در پي وقــوع اتفاقي در بيمارستان 22بهمن مشهد مطرح مي‌كند. ماجــرا از اين قــرار بود كــه زن فقير ميانســالي كــه بــه‌مدت 10سال در يكي از كوره‌پزخانه‌هاي اطراف مشــهد كار مي‌كرده، به‌دليل بدشدن حالش توسط اورژانس به بيمارستان 22بهمن مشهد منتقل و در بخش آي‌ســي‌يو بستري مي‌شود. بيمار در نهايت بعد از 28روز بســتري‌بودن، از آي‌ســي‌يو بــه بخش منتقل مي‌شود و پس از آنكه 15روز در بخش مي‌ماند، از دنيا مي‌رود. بيمارســتان به‌خاطر عدم‌پرداخــت هزينه‌هاي درمــان از تحويل جســد خودداري مي‌كند. پــس از آنكه 6روز جســد به‌عنوان گــرو در بيمارســتان مي‌مانــد، نهايتا چند ســاعت پس از تذكري كــه پژمانفر به وزير بهداشــت مي‌دهــد، مأموران ايــن وزارتخانه بــه بيمارســتان مراجعــه مي‌كننــد و دســتور تحويل جنازه را بــه خانواده متوفي مي‌دهند. سيدمحمدحسين ميردهقان، مديركل نظــارت وزارت بهداشــت، خطــاي بيمارستان 22بهمن مشــهد را محرز دانســته و از برخورد با مســئولان اين بيمارستان خبر داده بود اما تاكنون هيچ خبري درباره نوع و ميزان مجازات مسئولان اين بيمارستان منتشر نشده است.

  • خودكشي در ميلاد

15 ارديبهشت بود كه جهانگيري، مــعـــاون اول رئيس‌جمهور به وزير رفاه و رئيس سازمان تأمين اجتماعي دستور داد تا موضوع خودكشي فردي در بيمارستان ميلاد سريعا بررسي شود. ماجرا از اين قرار بود كه كارگري به بيمارستان ميلاد مراجعه كرد اما اعتبار دفترچه او پايان يافته بود و.... جهانگيري از وزير رفاه خواسته بود كه نتيجه بررسي به وي اعلام شود. از نتيجه بررسي‌ها هنوز خبري منتشر نشده است.

  • پزشكي كه چپ و راست را تشخيص نداد

يازدهم ارديبهشت‌ماه بود كه پيرمردي 74ساله براي شكستگي پاي خود به يك بيمارستان دولتي در شهر اراك مراجعه كرد و پزشك بدون توجه به عكس راديولوژي و مدارك پزشكي اين بيمار، دست به جراحي اشتباهي پاي راست به‌جاي پاي چپ زد و مهم‌تر آنكه پيرمرد بعد از همين عمل اشتباهي جان خود را از دست داد. همان زمان رئيس مركز آموزشي درماني وليعصر اراك گفت: در پي قصور پزشكي در اين مركز درماني پزشك خاطي تا اطلاع ثانوي از هرگونه فعاليت پزشكي منع و از ليست پزشكان اين مركز حذف شد. طاهري دادستان اراك همان زمان گفته بود به محض بسته‌شدن اين پرونده احكام صادره از طريق رسانه‌ها اطلاع‌رساني خواهد شد اما تاكنون خبري از حكم دادگاه منتشر نشده است.

  • 6 ماه انتظار

23 آذر سخنگوي قوه قضا در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره اينكه در يكي از بيمارستان‌هاي كرج مادر و فرزندي مورد پذيرش قرار نگرفته‌اند و متأسفانه جان خود را از دست داده‌اند، آيا در اين موضوع پرونده‌اي در دستگاه قضايي تشكيل شده است؟ گفت: حدود 2‌ماه قبل خانمي باردار به بيمارستان مراجعه مي‌كند كه ابتدا پذيرش مي‌شود و بعد مسئولان بيمارستان ادعا مي‌كنند كه بايد به بيمارستان ديگري منتقل شود كه درنهايت متأسفانه اين خانم خارج از بيمارستان جان خود را از دست مي‌دهد. محسني اژه‌اي ادامه داد: پرونده‌اي در رابطه با اين موضوع تشكيل شده و بايد پزشكي قانوني و نظام پزشكي نظرات خود را ارائه دهند و پزشكي قانوني بگويد كه علت فوت چيست، نظام پزشكي نيز بايد توضيح دهد كه آيا پزشك و كادر بيمارستان همه وظايف پزشكي خود را انجام داده‌اند يا خير؛ لذا هنوز نتيجه پرونده مشخص نيست.

 رئيس دانشگاه علوم پزشكي البرز گفته است كه براي ۱۳متهم درخصوص مرگ مادر باردار و نوزادش در كرج پرونده تشكيل شده و دستگاه قضايي كرج مشغول بررسي حادثه است. با گذشت بيش از 6‌ماه از اين حادثه هنوز خبر حكم دادگاه منتشر‌نشده‌است.

  • پرونده‌اي كه اهل بخيه نبود

فروردين امسال روابط عمومي دادگستري كل استان اصفهان حكم نهايي متهمان حادثه كشيدن بخيه در بيمارستان خميني شهر را اعلام كرد. براساس اين حكم حبس صادره از سوي دادگاه بدوي براي هر سه متهم اين پرونده در دادگاه تجديدنظر استان تأييد شد اما نسبت به متهم رديف اول و دوم 6‌ماه از ۲۴‌ماه قابليت اجرا دارد و ۱۸‌ماه آن به‌مدت يك‌سال تعليق شد. درباره متهم رديف سوم نيز 3‌ماه از ۹‌ماه حبس وي تأييد شد و 6ماه ديگر به‌مدت يك‌سال مورد تعليق قرار گرفت. متهمان اين پرونده در ايام تعليق مجازات حبس هر يك موظف به ارائه خدمات پزشكي و پرستاري روزانه حداقل به‌مدت 4ساعت در يكي از مراكز بهداشتي و درماني يا درمانگاه‌هاي وابسته و طرف قرارداد كميته امداد يا سازمان بهزيستي ترجيحاً در شهر خميني‌شهر و در بخش كودكان اين مراكز به‌صورت رايگان شدند.

کد خبر 336715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha