مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۰
۰ نفر

نماینده مشهد در جلسه دیروز مجلس به وزیر بهداشت درباره تخلفات بیمارستان‌ها تذکر داد. پژمان‌فر گفت: متأسفانه در یکی بیمارستان‌های مشهد بیماری پس از بیهوشی به اتاق عمل برده می‌شود و درحالی‌که هیچ عمل جراحی روی وی انجام نشده است، مبلغی را از خانواده این شخص دریافت می‌کنند.

تخلفات پزشکی

 اظهارات نماينده مشهد درباره تخلفات بيمارستاني پس از آن بود كه چند روز پيش رئيس بيمارستان وليعصر كازرون ماجراي قصور پزشكي را كه باعث سوراخ شدن روده زن زائو در هنگام زايمان بود رد كرد. اين در حالي است كه خود او پيش از اين گفته بود: طبق بررسي‌ها در اين مورد حين جراحي روده بزرگ دچار 2تا 3سوراخ ريز شده و همين مسئله باعث ورود مواد داخل روده به حفره شكم و عفونت داخل شكمي شده بود. ماجراي قصورات پزشكي يكي از مسائلي است كه در طول سال گذشته يكي از پربازديد‌ترين اخبار رسانه‌ها بوده است. خبرهايي مانند كشيدن بخيه كودك خميني شهري و همچنين مرگ مادر باردار كرجي و جنينش تا مدت‌ها سوژه بخش سلامت رسانه‌ها بود. با وجود تخلفات و قصورات پزشكي اما آمارها نتيجه‌اي معني دار از وقوع اين اتفاقات را به نمايش نمي‌گذارند. براساس آمارنظام پزشكي در سال93در كل كشور، 670ميليون بار مراجعه درماني اتفاق افتاده است. كل شكايت‌ها از جامعه پزشكي در سال گذشته 12هزار مورد بوده كه نشان‌دهنده ميانگين 16صدم درصدي است، اين در حالي است كه ميانگين شكايات پزشكي در دنيا 3درصد است و به اين ترتيب ميزان شكايات ايرانيان از جامعه پزشكي 18برابر كمتر از متوسط جهاني است. به گفته محسن خليلي، قائم‌مقام معاون انتظامي سازمان نظام پزشكي، بسياري از بيماران به‌دليل ناآگاهي از حقوقشان شكايتي نمي‌كنند. برخي ديگر به‌دليل اينكه نمي‌خواهند وقتشان در اين سيستم تلف شود، از كادر درماني شكايت نمي‌كنند و گروه ديگر به‌دليل ناآگاهي از وضعيت حقوق درماني از شكايت كردن سر باز مي‌زنند چون به‌عنوان مثال نمي‌دانند زماني كه بيمارستاني تخلف مي‌كند و آنها را در وضعيت وخيمي به مركز درماني ديگري ارجاع مي‌دهد، تخلف است.

اين در حالي است كه به گفته معاون درمان وزير بهداشت هنوز نظام ثبت كاملي براي عفونت بيمارستاني كه يكي از قصورات پزشكي به حساب مي‌آيد در كشور نداريم. 3 آبان‌ماه سال گذشته محمد آقاجاني در اين خصوص اظهار كرده بود كه آمار عفونت‌هاي بيمارستاني در كشور كم شماري دارد و به همين علت آماري كه وزارت بهداشت از ميزان عفونت‌هاي بيمارستاني دارد، مورد قبول من نيست و نمي‌توانم آن را اعلام كنم.

17آبان سال93 بود كه وزراي بهداشت و رفاه سامانه1690 را با هدف نظارت بر تخلفات تعرفه‌اي پزشكان راه‌اندازي كردند. اين در حالي است كه تنها 15درصد از تماس‌هاي ورودي به اين سامانه در طول مدت فعاليت، مربوط به تخلفات تعرفه‌اي است و 85درصد باقيمانده به انتقادات مردم نسبت به ديگر بخش‌هاي پروسه درمان تعلق دارد. در آخرين اقدام وزارت بهداشت در اين زمينه هم 15فروردين‌ماه قائم‌مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از تشكيل كميته پيشگيري از خطاهاي پزشكي در بيمارستان‌ها به دستور وزير بهداشت خبر داد. ايرج حريرچي گفت: با تصميم كميته ويژه وزير بهداشت قرار شد براي پيشگيري از بروز خطاي پزشكي، اقدامات متعددي ازجمله اصلاحات ساختاري و اصلاحات لازم از نظر نيروي انساني و نيز ثبت تمام خطاها و گزارش‌دهي سيستمي آنها در سال 95انجام شود.

  • سؤال مجلس از وزير درخصوص سامانه پيگيري تخلفات

در جلسه 12بهمن سال94 سؤال نماينده مشهد از وزير بهداشت تقديم مجلس شد. سؤال نصرالله پژمان‌فر مربوط به عدم‌وجود سامانه پيگيري تخلفات در وزارت بهداشت بود. وي اين سؤال را در پي وقوع اتفاقي در بيمارستان 22بهمن مشهد مي‌پرسد. ماجرا درخصوص نگهداشتن جسدي در بيمارستان دانشگاه آزاد در مشهد به‌دليل تسويه نشدن هزينه‌ها بود. گفتني است كه رئيس بيمارستان در پاسخ نامه نمايندگان مجلس كتبا نوشته بود كه اگر رئيس‌جمهور هم نامه بنويسد جسد تحويل داده نمي‌شود! وزير بهداشت براي پاسخ به اين سؤال بايد به مجلس برود.

  • با گذشت 7‌ماه هنوز خبري از نتيجه بررسي مرگ زن باردار كرجي نيست

اوايل آبان ماه سال گذشته بود كه خانم بارداري به بيمارستاني در شهر كرج مراجعه مي‌كند اما بعد از پذيرش مسئولان بيمارستان عنوان مي‌كنند كه اين زن بايد به دلايل خاصي به بيمارستان ديگري منتقل شود كه در نهايت اين خانم خارج از بيمارستان فوت مي‌كند. چندي پيش سخنگوي قوه قضاييه گفت: پرونده اين حادثه در حال حاضر تشكيل شده و منتظر گزارش نظام پزشكي در مورد مسئوليت مدير بيمارستان و مسئولان اين مركز درماني در اين رابطه هستيم. اين روزها با گذشت 7ماه از اين اتفاق هنوز هم خبري از نتيجه رسيدگي‌ها نيست.

  • متهمان حادثه بيمارستان خميني‌شهر به حبس و خدمات پزشكي به كودكان محكوم شدند

دادگستري استان اصفهان اعلام كرد: حكم متهمان حادثه بيمارستان خميني‌شهر در دادگاه تجديد نظر استان طرح و نهايي شد. براساس اين حكم، حبس صادره از سوي دادگاه بدوي براي هر‌سه متهم اين پرونده در دادگاه تجديدنظر استان تأييد شد اما نسبت به متهم رديف اول و دوم 6‌ماه از 24‌ماه قابليت اجرا دارد و 18‌ماه آن به‌مدت يك‌سال تعليق شد. وي ادامه داد: درباره متهم رديف سوم نيز 3‌ماه از 9‌ماه حبس وي تأييد شد و 6‌ماه ديگر به‌مدت يك‌سال مورد تعليق قرار گرفت.رئيس‌كل دادگستري استان اصفهان درباره ايام تعليق حبس متهمان گفت: متهمان اين پرونده در ايام تعليق مجازات حبس هر يك موظف به ارائه خدمات پزشكي و پرستاري روزانه حداقل به‌مدت 4ساعت در يكي از مراكز بهداشتي و درماني يا درمانگاه‌هاي وابسته و طرف قرارداد كميته امداد يا سازمان بهزيستي ترجيحاً در شهر خميني شهر و در بخش كودكان اين مراكز به‌صورت رايگان شدند. در اين حادثه، پسر بچه‌اي به نام «صدرا » به‌دليل جراحت زير چانه به بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني‌شهر مراجعه كرد و به‌صورت سرپايي و با بخيه، محل جراحت وي تحت درمان قرار گرفت اما مادر اين كودك براي پرداخت هزينه درماني اظهار ناتواني كرد و براساس گزارش‌هاي موجود، كار درماني كودك ناتمام ماند.

کد خبر 330148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha