مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۵
۰ نفر

وزیر بهداشت یکشنبه در همایش ملی نشان ایمنی و سلامت از مجلس، قوه قضاییه، دستگاه‌های نظارتی و مسئولان مبارزه با قاچاق به‌علت عملکردشان در حوزه غذا انتقاد کرد.

غذای دودی   بر سر سفره‌های مردم

سيدحسن هاشمي گفت: بايد با كسي كه سم به غذا مي‌زند، برخورد شود. برخي با زندگي مردم بازي مي‌كنند.
وي تأكيد كرد:جرم كساني كه در حوزه غذا و دارو، جنس تقلبي مي‌فروشند از كسي كه قتل مي‌كند، بيشتر است.  هاشمي تصريح كرد: مسئوليت دستگاه‌هاي قضايي در برخورد با متخلفان غذا و دارو سنگين بوده و متأسفانه در بسياري از موارد غايب است. همكاران ما برخي متخلفان در حوزه غذا و دارو و سلامت را به مسئولان ذيربط تحويل مي‌دهند اما 4روز بعد اين افراد تخلفات خود را با جسارت بيشتري انجام مي‌دهند.

هاشمي افزود: به‌طور مثال، چند روز پيش برنامه‌اي نيز در صداوسيما پخش شد كه بازرسان وزارت بهداشت مي‌خواستند بيمارستاني را پلمب كنند اما متخلف با جسارت گفت كه من دوباره اين مكان را داير مي‌كنم.

هاشمي تصريح كرد: بخشي از اين تخلفات را ما بايد جلويش را بگيريم و بخش ديگر برعهده صنايع غذايي و دستگاه‌هاي نظارتي است اما دستگاه‌هاي نظارتي فقط مي‌خواهند مچ ما را بگيرند و به پاي سازمان غذا و دارو سنگ ببندند. وي اضافه كرد:‌ تاكنون مشاهده نشده است كه يك مدير دولتي را تشويق كنند اما تعداد زيادي پرونده براي آنها در سازمان بازرسي و ديوان محاسبات تشكيل مي‌شود.

وي با اشاره به اظهاراتي كه چندي قبل در مورد برخورد با متخلفان حوزه غذا داشته است، گفت: يك‌بار در جلسه‌اي جمله‌اي را گفتم كه به تمسخر گرفتند و آن اين بود كه كساني كه در حوزه دارو و غذا جنس تقلبي مي‌فروشند، جرمشان كمتر از افرادي نيست كه جنايت مي‌كنند.

هاشمي با اشاره به واردات سموم به كشور در سال‌هاي گذشته اظهار داشت: همه ما مي‌دانيم اين سموم از كجا مي‌آيد و چه بلايي سر خاك و آب مي‌آورد و در طولاني‌مدت سلامت مردم را به خطر مي‌اندازد.

وي با تأكيد بر اينكه بدون مبارزه جدي با قاچاق نمي‌توان به اقتصاد مقاومتي دست يافت، افزود: وقتي ما مي‌توانيم در گوشه‌اي از دنيا كوچك‌ترين شي‌ء الكترونيكي را شناسايي كنيم، چرا تريلي تريلي جنس قاچاق وارد مي‌شود؟ وزير بهداشت با اعلام اينكه در بحث مبارزه با قاچاق در حوزه غذا دولت به تنهايي نمي‌تواند كاري بكند، افزود: 2دستگاه ديگر اگر همكاري نداشته باشند، كاري از دست دولت برنمي‌آيد.

وي با بيان اين مطلب كه حوزه غذا خيلي مهم‌تر از هواست، افزود: وقتي هوا آلوده مي‌شود نمايندگان مردم ماسك مي‌زنند و در مجلس حاضر مي‌شوند، ولي راجع به غذا كمتر حرف زده مي‌شود.

همزمان با انتقادات وزير بهداشت، رئيس سازمان ملي استاندارد تفاهمنامه‌اي را با وزارت جهادكشاورزي امضا كرد. 3دستگاه بهداشت، جهادكشاورزي و استاندارد بر سر نحوه نظارت بر محصولات غذايي اختلافات جدي دارند كه توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان را ناراضي كرده است.

نيره پيروزبخت در حاشيه امضاي اين تفاهمنامه درباره واردات ژلاتين با منشأ خوكي كه داراي برند حلال است، اظهار كرد: اين موضوع بيشتر مربوط به كنترل از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور مي‌شود كه بايد با سازوكارهاي خودشان اصالت‌سنجي شود.

وي با بيان اينكه بحث اصالت‌سنجي در ايران هنوز خيلي جا نيفتاده است، اظهار كرد: ما اين موضوع را به‌ويژه در بحث حلال به جد پيگيري مي‌كنيم و پيش‌بيني‌هاي آن نيز انجام شده كه اگر در مواردي مثل ژلاتين، گمرك درخواستي از ما داشته باشد آزمايش روي محصولات وارداتي انجام مي‌دهيم.

رئيس سازمان ملي استاندارد با تأكيد بر نظارت بسيار سختگيرانه بر واردات چاي و برنج هندي گفت: ما اين محصولات را از لحاظ فلزات سنگين و ساير مباحث مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم اما از طريق آزمايش‌ها متوجه شديم كه سيستم كشت هند به‌گونه‌اي است كه با استانداردهاي ايران در برخي موارد همخواني ندارد.

پيروزبخت با اشاره به برگزاري جلسات متعدد با مسئولان اين كشور تصريح كرد: مسئولان اين كشور استانداردهاي ايران را گرفته‌اند و جلسات كارشناسي در اين خصوص ادامه دارد و آنها نيز سعي مي‌كنند كه توليدات خود را با استانداردهاي ايران كه سختگيرانه‌تر است تطابق دهند.

به گفته وي زماني كه توليد‌كنندگان داخلي موارد استاندارد را رعايت مي‌كنند بايد اين موارد در محصولات وارداتي نيز رعايت شود.رئيس سازمان ملي استاندارد درباره تفاهمنامه امضا شده بــــــا وزارت جهادكشاورزي نيز اظهار كرد: اين تفاهمنامه در راستاي افزايش ايمني غذا و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تنظيم و امضا شد كه براساس آن حوزه‌هاي مختلف ازجمله كود، سم، آلاينده‌ها، شيلات، ماشين‌آلات كشاورزي و... بين 2دستگاه مورد نظارت قرار مي‌گيرند كه هم تدوين استاندارد و هم نظارت بر اجراي درست اين موضوع به‌عهده هر دو سازمان است.

وي همچنين درباره مرغ و داروهايي كه به آن زده مي‌شود، اظهار كرد: پيگيري اين موضوع با وزارت جهادكشاورزي است اما اگر لازم باشد حتما در اين مسير همكاري مي‌كنيم هر چند درباره محصولات تراريخته و ارگانيك همكاري‌هاي مشتركي انجام و استانداردهاي آن تدوين شده است.

پيروزبخت درباره استفاده از شيرخشك براي توليد محصولات لبني نيز تصريح كرد: سازمان ملي استاندارد تركيبات مجاز در فرآورده‌هاي لبني را اعلام كرده و براي مثال در برخي حوزه‌ها مثل بستني استفاده از شيرخشك منعي ندارد اما در مورد ساير محصولات درصدهاي مشخص آن در استاندارد آمده هر چند معمول نيست در لبنيات مورد استفاده روزمره از شيرخشك استفاده شود.

وي با اشاره به آخرين وضعيت استفاده از خمير مرغ در فرآورده‌هاي گوشتي نيز گفت: تعامل بسيار خوبي با وزارت جهادكشاورزي و بهداشت در اين خصوص داشتيم و به‌دنبال تغييراستاندارد آن بوديم كه هماهنگي‌هاي لازم با سازمان دامپزشكي انجام شده اما هنوز در گيرودار كش و قوس‌هاي تأييد از سوي وزارت بهداشت است.

به گفته رئيس سازمان ملي استاندارد، اين سازمان بر تعامل سازنده با همه سازمان‌هاي مسئول تأكيد دارد و معتقد است كه هيچ‌كدام از سازمان‌ها نبايد در حوزه‌هاي همديگر دخالت كنند.

  • وعده‌هاي جديد مدير بدقول

رئيس سازمان غذا و دارو گفت: كاهش نمك، چربي و شكر از فرآورده‌هاي غذايي از راهبردهاي اصلي غذايي براي سال 95است. ديناروند با اشاره به رونمايي نشانگرهاي رنگي تغذيه در 18‌ماه قبل و ابلاغ آن به صنايع غذايي افزود: به‌طور ميانگين هم‌اكنون، 55درصد فرآورده‌هاي غذايي داراي نشانگرهاي رنگي تغذيه يا همان چراغ راهنمايي غذا هستند كه قول مي‌دهيم تا پايان شهريور، تمام فرآورده‌هاي غذايي مشمول درج نشانگر تغذيه‌اي داراي چراغ راهنما شوند. وي افزود: امسال غني‌سازي برخي فرآورده‌هاي غذايي با ويتامينD عمومي مي‌شود. ديناروند سال گذشته از بستن پرونده آبليموهاي تقلبي طي يك‌ماه خبر داده بود كه هنوز به اين وعده خود عمل نكرده است.

کد خبر 331690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha