چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌المللی بحران با انتشار بیانیه‌ای ضمن هشدار در مورد گسترش دامنه بحران پناهجویان در مناطق مختلف جهان، از رهبران کشورهای قدرتمند خواسته این بحران را تنها مربوط به اروپا ندانند و پیش از آنکه شرایط به یک بحران تمام‌عیار انسانی تبدیل شود، برای مهار بحران پناهجویان در سطح جهان دست به اقدام بزنند.

پناهجویان

در بيانيه گروه بين‌المللي بحران آمده كه نشانه‌هاي بسياري وجود دارد كه «از گسترش بيش از پيش جنگ و درگيري‌هاي خونين در جهان حكايت مي‌كند؛ جنگ‌هايي كه علاوه بر تلفات بالا به آواره‌شدن ميليون‌ها نفر در جهان منجر شده‌اند». جنگ سوريه طي 5سال گذشته به تنهايي 12ميليون آواره به‌جا‌گذاشته است كه حدود 5ميليون نفر از آنها اين كشور را ترك كرده‌اند و به كشورهاي ديگر پناه برده‌اند.

سازمان ملل سال گذشته در گزارشي اعلام كرد كه با احتساب آواره‌هاي جنگ سوريه، تعداد آواره‌هاي كنوني جهان از مرز 60ميليون نفر گذشته كه يا داخل خاك سرزميني كشورشان آواره‌اند يا به كشورهاي ديگر پناه برده‌اند. گروه بين‌المللي بحران در بيانيه خود اشاره مي‌كند كه مهم‌ترين بحران‌هاي پناهجويان، مربوط به درگيري‌هاي سوريه، افغانستان و سومالي است. حدود 20ميليون نفر از مردم جهان براي فرار از جنگ و درگيري از كشورهاي خود خارج شده‌اند كه حدود نيمي از آنها از اين سه كشور مي‌آيند.

گروه بين‌المللي بحران، كه يك سازمان بين‌المللي غيردولتي مستقر در بروكسل است، به بررسي درگيري‌ها و بحران‌هاي جاري در نقاط مختلف جهان مي‌پردازد. اين نخستين بار است كه اين سازمان با صدور بيانيه‌اي رسمي، رهبران جهان را خطاب قرار داده و از آنها مي‌خواهد «اقدامات خود را براي مهار بحران جهاني آوارگان هماهنگ كنند». در اين بيانيه آمده كه شرايط نه‌تنها در كشورهاي محل درگيري وخيم‌تر از گذشته شده، بلكه كشورهاي مجاور اين درگيري‌ها مانند اردن، تركيه، يونان، كنگو، روآندا و تانزانيا نيز دچار بحران‌هاي متعدد اقتصادي، اجتماعي و امنيتي شده‌اند.

گروه بين‌المللي بحران، افزايش ناگهاني روند ورود پناهجويان به اروپا طي سال گذشته را نيز مورد توجه قرار مي‌دهد اما در عين حال مي‌گويد كه بحران پناهجويان را نمي‌توان «يك بحران اروپايي» دانست. طي سال گذشته ميلادي حدود يك ميليون و 400هزار پناهجو وارد اروپا شده اند؛

موضوعي كه كشورهاي اروپايي را با شرايطي روبه‌رو كرده كه پس از جنگ جهاني دوم بي‌سابقه بوده است. به اعتقاد اين سازمان، «اين كشورهاي همسايه مناطق درگيري هستند كه بار اصلي در بحران پناهجويان و آوارگان جهان را به دوش مي‌كشند: 95درصد از آواره‌هاي سوريه‌اي در كشورهاي همسايه سوريه به سر مي‌برند نه در اروپا.» گروه بين‌المللي بحران همچنين اشاره مي‌كند در همسايگي سومالي، كمپ ددعب در شمال كنيا كه از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين كمپ آوارگان در جهان نام برده مي‌شود، حدود 330هزار آواره سوماليايي را در خود جا داده است.

طبق گزارش‌هاي سازمان ملل، كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته تنها حدود 14درصد از آوارگان جهان را پناه داده‌اند و باقي آنها در كشورهاي در حال توسعه و ضعيف‌تر به سر مي‌برند. گروه بين‌المللي بحران با انتقاد از اروپايي‌ها مي‌گويد: «سؤالاتي جدي در مورد رويكرد استثناگرايانه اروپايي‌ها مطرح مي‌شود؛ درحالي‌كه كشورهاي بسياري هستند كه سال‌هاست بار پذيرش آوارگان در جهان را به دوش مي‌كشند و آنها بحران پناهجويان را تنها از منظر مشكلاتي كه براي خودشان به‌وجود آمده مي‌بينند.» اين سازمان از رهبران جهان مي‌خواهد به ريشه بحران پناهجويان در جهان كه همان ادامه جنگ و درگيري است پرداخته و با پايان دادن به تقابل‌ها، به حل بحران پناهجويان كمك كنند.

کد خبر 330533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha