دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

دولت یونان باوجود انتقاد نهادهای حقوق‌بشری عملیات بازگرداندن پناهجویان را به ترکیه آغاز کرده است.

 عملیات بازگرداندن پناهجویان

نخستين پناهجويان صبح ديروز با قايق به غرب تركيه فرستاده شدند. به اين ترتيب پناهجوياني كه با به‌جان‌خريدن خطر مرگ از تركيه خود را به آب‌هاي خطر زده‌ بودند تا به يونان برسند و از آنجا به اروپا بروند، با اسكورت امنيتي يونان به خاك تركيه بازگردانده شدند. در سال‌هاي اخير هزاران نفر در اين مسير پرخطر و در همين آب‌ها جان خود را از دست دادند. در ميان آنها صدها كودك هم وجود داشت.
يك مقام محلي در يونان ديروز به خبرنگاران گفت كه بيش از ۱۳۰ نفر كه بيشتر آنان از پاكستان هستند سوار 2قايق شده و به تركيه فرستاده شده‌اند. دولت تركيه تخمين مي‌زند در روز نخست اين عمليات، بيش از 500نفر به خاك تركيه بازگردانده شوند.

براساس توافقي كه 2هفته پيش ميان اتحاديه اروپا و تركيه اعلام شد، پناهجوياني كه خود را به يونان مي‌رسانند درصورتي كه درخواست پناهندگي خود را ثبت نكنند يا تقاضاي پناهندگي‌شان رد شود به تركيه بازگردانده مي‌شوند. به ازاي هر پناهجويي كه به تركيه بازگردانده شود كشورهاي اروپايي يك پناهجو را كه درخواست پناهندگي او قبول شده، مي‌پذيرند. نهادهاي حقوق بشري ابراز نگراني كرده‌اند كه ممكن است با پناهجويان بازگردانده شده به تركيه بدرفتاري شود. اين نهادها مي‌گويند كه نه تركيه و نه يونان آمادگي انجام اين كار را ندارند و پناهجويان در اين مسير بيشترين آسيب را مي‌بينند.

به گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، 2چادر در بندر ديكيلي در ازمير تركيه مستقر شده تا پناهجوياني كه از يونان بازگردانده مي‌شوند ثبت نام شوند. در تركيه و اروپا تظاهرات گسترده‌اي در مخالفت با اين اقدام و در اعتراض به نقض حقوق پناهجويان برگزار شده ‌است.

کد خبر 329496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha