شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

با آغاز فصل تابستان و ورود گردشگران خارجی به یونان، دولت این کشور روند جمع‌آوری پناهجویان از سطح خیابان‌های آتن و انتقال آنها به کمپ‌های تازه‌تاسیس در حومه این شهر را آغاز کرده است.

پناهجویان

دولت يونان در روزهاي گذشته جمع‌آوري كمپ‌هاي موقت و چادرهايي كه پناهجوياني در نقاط مختلف آتن، پايتخت، برپا كرده بودند را آغاز كرده تا رفته رفته چهره اين شهر را براي ورود گردشگراني كه هرساله در فصل بهار و تابستان به اين كشور سفر مي‌كنند، آماده كند. يونان كه در سال‌هاي اخير با بحران اقتصادي و بدهي‌هاي سنگين خارجي روبه‌رو بوده، پيش‌بيني كرده كه امسال پذيراي 23ميليون گردشگر باشد؛ گردشگراني كه در مجموع حدود 20ميليارد دلار براي يونان ارزآوري خواهند داشت.

يونان براي پناهجوياني كه قصد رسيدن به كشورهاي ثروتمند اروپاي غربي را داشتند نقطه آغاز راه بود اما بسته‌شدن مرز يونان و مقدونيه باعث سرگرداني بيش از 50هزار پناهجويي شده كه با قايق خود را از تركيه به يونان رسانده‌اند. مقدونيه از 3‌ماه پيش به درخواست اتحاديه اروپا مسير عبور پناهجويان به سمت كشورهاي غرب و شمال غرب اروپا را بسته است. سال گذشته بيش از يك ميليون نفر كه از جنگ و فقر در آفريقا، خاورميانه، افغانستان و پاكستان گريخته‌اند، وارد اروپا شدند.

كشورهاي آلمان، سوئد و برخي ديگر از كشورهاي اسكانديناوي ابتدا اعلام كردند پذيراي پناهجويان هستند اما رفته‌رفته با افزايش هجوم اين افراد به اروپا و عدم‌توانايي كشورهاي اروپايي براي كنترل وضعيت به‌وجود آمده، اين كشورها مرزهاي خود را بستند.
بسته‌شدن مرزها باعث شد طي ماه‌هاي اخير بسياري از پناهجويان در خيابان‌هاي آتن روزها را به شب برسانند تا شايد تغييري در تصميم اتحاديه اروپا ايجاد شود. حدود 40هزار نفر در اين مدت در آتن سرگردان بوده‌اند. حدود 10هزار پناهجو نيز پشت مرزهاي مقدونيه چادر زده‌اند.

طبق اعلام دولت يونان، پناهجويان با اتوبوس به كمپ‌هاي جديد منتقل مي‌شوند كه داراي امكانات سرمايشي، بهداشتي و آب آشاميدني است. با اين حال، بسياري از پناهجويان با انتقال به كمپ‌هاي خارج از پايتخت مخالف هستند. وب سايت الجزيره به نقل از يكي از آواره‌هاي جنگ سوريه مي‌نويسد: «اگر از آتن خارج شويم، اين ترس وجود دارد كه براي هميشه ما را فراموش كنند.» با اين حال مسئولان سازمان ملل هم از انتقال پناهجويان به كمپ‌هاي جديد حمايت كرده‌اند. به گفته نمايندگان سازمان ملل در يونان، در اين كمپ‌ها امكان رسيدگي به پناهجويان بيشتر و امنيت براي آنها برقرار است.

طبق توافق اتحاديه اروپا و تركيه، تمام پناهجوياني كه از يك‌ماه پيش به يونان وارد شده‌اند بار ديگر به خاك تركيه بازگردانده مي‌شوند. همچنين شرايط پناهجوياني كه در حال حاضر در يونان به‌سرمي‌برند، مورد بررسي قرار مي‌گيرد و آن‌دسته از پناهجوياني كه به «مهاجران اقتصادي» معروف شده‌اند به تركيه بازگردانده مي‌شوند تا به كشورهاي‌شان منتقل شوند.

کد خبر 332346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha