دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزرای خارجه هفت کشور صنعتی برتر جهان، با شرکت در مراسمی نمادین در پارک و موزه یادبود صلح هیروشیما، خاطره قربانیان بمباران اتمی این شهر را گرامی داشتند.

جان کری در هیروشیما عذرخواهی نکرد

به گزارش يورونيوز، نشست دو روزه وزرای خارجه «جی ۷» با حضور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از روز دوشنبه در این شهر آغاز شد.

جان کری، وزیرخارجه آمریکا با سفر به هیروشیما، نخستین مقام بلند پایه آمریکایی لقب گرفت که بعد از بمباران اتمی این شهر توسط ارتش آمریکا (در جریان جنگ جهانی دوم) از آن بازدید می کند. سفری که شاید بتواند زمینه بازدید باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از این شهر را در جریان نشست ماه آینده سران «جی ۷» در ژاپن، هموار کند.

آقای کری در دیدار با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی خود گفت: «سفر من به هیروشیما در بردارنده مفهومی ویژه با هدف تقویت روابط دوجانبه و مسیری است که دو کشور در این سالهای دشوار پس از جنگ دوم پیموده اند.»

با این حال همانطور که پیش بینی می شد آقای کری بابت حمله اتمی کشورش به ژاپن، از توکیو عذرخواهی نکرد.

در جریان استفاده آمریکا از بمب اتمی در جنگ جهانی دوم که نخستین استفاده جنگی از سلاح اتمی در جهان بود، تنها در شهرهای هیروشیما ‍‍[ ‏‎ سرود‏‎ زندگی‌‏‎ بچه‌های‌‏ ‎هیروشیما‏‎ ] و ناکازاکی ۲۲۰ هزار نفر عمدتا غیرنظامی، بلافاصله یا اندکی بعد بر اثر تشعشعات ثانویه مواد رادیواکتیو جان باختند.

کد خبر 330225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha