همشهری آنلاین: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روزیکشنبه به وقت محلی برای انجام سفری تاریخی وارد هاوانا پایتخت کوبا شد وپس از۸۸ سال این نخستین سفریک مقام بلند پایه در سطح رئیس جمهوری امریکا به این کشوراست.

سفر رئیس جمهور آمریکا به کوبا

به گزارش ایرنا به نقل از  شبکه خبری «سی اِن اِن»، هواپیمای حامل اوباما ساعت 4 و30 دقیقه بعدازظهر به وقت محلی وارد فرودگاه هاوانا پایتخت کوبا شد ومورد استقبال برونو رودریگز وزیرخارجه کوبا قرارگرفت.

اوباما دراین سفر با «رائول کاسترو» همتای کوبایی خود دیدار وگفت وگو خواهد کرد؛ صحنه ای که تا همین چند سال قبل حتی تصورش هم ممکن نبود. وی همچنین قراراست با مخالفان سیاسی کوبا دیدار کند.

  • اوباما: منافع ما ازطریق داشتن سفارت در هاوانا بهتر محقق می شود

در همین حال باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درجمع کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا پایتخت کوبا تاکید کرد: آمریکا با داشتن سفارت درکوبا بهتر می تواند منافع خود را پیش ببرد و«نگرانی های مردم کوبا» را درک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از هاوانا، اوباما روزیکشنبه دردیدار با کارکنان سفارت تازه بازگشایی شده آمریکا درهاوانا ازوجود یک «فرصت تاریخی» برای کنار گذاشتن خصومت های دوره جنگ سرد سخن گفت.

اوباما که اولین رئیس جمهوری آمریکا است که پس از 88 سال به کوبا سفر می کند ، افزود: این یک دیدار تاریخی و یک فرصت تاریخی است.

دیدار اوباما قرار بود در فضای باز سفارت برگزار شود اما بارش باران موجب شد که این دیدار در هتلی در نزدیکی سفارت آمریکا برگزار شود.

سفارت آمریکا در هاوانا پس از یک سال و نیم مذاکرات محرمانه برای از سر گیری روابط ، در ماه اوت (اواخر مرداد 94) بازگشایی شد .

اوباما در این دیدار گفت: داشتن سفارت به این معناست که ما بطور موثرتری قادر به پیشبرد ارزش ها و منافع خودمان هستیم و بطور موثرتری می توانیم نگرانی های مردم کوبا را درک کنیم.

آمریکا وکوبا دو دشمن سابق جنگ سرد پس ازنیم قرن قطع رابطه اکنون بار دیگر روابط خود را آغاز کرده اند.

سفر رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین بار از زمان دیدار «کالوین کولیج» سی اُمین رییس جمهوری این کشور (1929-1923) به کوبا انجام می شود. کولیج در سال 1928 به کوبا رفته بود. این دیدار همچنین برای نخستین بار از زمان توافق اعلام شده توسط رئیس جمهوری آمریکا و کاسترو درباره ازسرگیری روابط شان دردسامبر سال 2014 میلادی (آذر 93) انجام می شود.

روابط دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا وکوبا ازسال ۱۹۶۱ (1340) متوقف شد. مناسبات دو کشور پس ازبه ثمر رسیدن انقلاب کوبا درسال ۱۹۵۹ میلادی (1338) وروی کار آمدن دولت کمونیستی به رهبری «فیدل کاسترو»، وخیم شد .

آمریکا در اکتبر 1960(1339)، دو سال پس ازبه قدرت رسیدن فیدل کاسترو، این کشور را برای نخستین بار هدف تحریم ومحاصره اقتصادی قرار داد. اوباما و رائول کاسترو برای نخستین بار در مراسم خاک سپاری «نلسون ماندلا» رهبر فقید آفریقای جنوبی دست یکدیگر را فشردند ودرپی آن، قصد عادی کردن روابط میان واشنگتن و هاوانا را به اطلاع جهانیان رساندند.

با ازسرگیری روابط رسمی واشنگتن وهاوانا، پرچم کوبا پس ازگذشت 54 سال بر فراز سفارت این کشور درواشنگتن به اهتزار درآمد.

کد خبر 328616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha