جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

درحالی‌که باراک اوباما سال آخر دوران ریاست‌جمهوری‌اش را طی می‌کند، سیاست خارجی جنجالی او در کانون توجه رسانه‌ها و تحلیلگران داخلی و خارجی این کشور قرار دارد.

نشريه آمريكايي آتلانتيك در تحليل مفصلي درباره سياست خارجي 7سال گذشته اوباما، نقطه اوج و عطف اين سياست خارجي را عقب‌نشيني از تصميم براي حمله به سوريه در اوت سال2013 مي‌داند.نويسنده اين گزارش تحليلي، مجموعه مصاحبه‌هايش با اوباما و همچنين مصاحبه با برخي اعضاي كابينه و مقامات كاخ سفيد و اظهارنظرات تحليلگران را براي تهيه نمايي از سياست خارجي اوباما به‌كار گرفته‌ و مي‌نويسد: از نظر اوباما آمريكا فقط وقتي بايد در جهان مداخله (نظامي يا غيرنظامي) كند كه منافعش به‌طور مستقيم در خطر افتاده باشد.

اوباما درباره اينكه چرا از تصميم براي حمله به سوريه بعد از ادعاي استفاده از سلاح شيميايي توسط دولت دمشق منصرف شد، به نويسنده اين گزارش گفته‌است، تجربه جنگ‌هاي عراق، افغانستان و ليبي، هر رئيس‌جمهوري را در آمريكا محتاط مي‌كند. اومي‌گويد، در جنگ ليبي دولت‌هاي فرانسه و انگليس به واشنگتن فشار آوردند كه وارد عمليات عليه معمر قذافي شود اما بعد از شروع عمليات، كامرون و ساركوزي مشغول كارهاي داخلي كشورهاي خودشان شدند و آمريكا تنها ماند.

اوباما سپس به فاجعه‌اي كه اكنون در نتيجه خلأ قدرت در ليبي ايجاد شده اشاره كرده و گفته‌است، مداخله نظامي بي‌فكر چنين پيامدهايي به‌دنبال دارد.در ادامه اين گزارش به اصرارهاي جان كري براي اقدام نظامي عليه سوريه اشاره شده و به نقل از مقامات دولت اوباما آمده‌است، كري تا همين اواخر هم به اوباما اصرار مي‌كرد كه بايد حتي شده چند حمله موشكي محدود عليه دولت بشار اسد صورت گيرد. اما اوباما تسليم اين فشارها نشد.

نويسنده گزارش البته به تناقض‌هاي سياست خارجي اوباما هم اشاره كرده و نوشته‌است، اوباما خود را رئيس‌جمهور مخالف مداخله نظامي و درگير كردن آمريكا در مسائل ديگر كشورها عنوان مي‌كند. اما حملات پهپادي به ديگر كشورها در دولت اوباما به‌شدت افزايش يافت. اوباما درباره خاورميانه معتقد است كه آمريكا بايد از اين منطقه دوري كند و خودش را درگير مشكلات لاينحل خاورميانه نكند. او مي‌گويد باتوجه به استقلال انرژي آمريكا، اكنون ديگر نيازي به حضور در خاورميانه نيست.

او دراين مصاحبه به توافق هسته‌اي با ايران و تأكيد بر دفاع از امنيت و منافع اسرائيل تحت هر شرايطي، اشاره مي‌كند و درباره مناقشه ميان عربستان و ايران مي‌گويد، عربستان بايد نقش و سهم ايران را در خاورميانه به رسميت بشناسد و آن را شريك اين سهم بداند.

اوباما در آخر اين گفت‌وگو در پاسخ به اين سؤال كه اصلي‌ترين چالش سياست خارجي آمريكا را در آينده چه مي‌داند، به چين اشاره مي‌كند و مي‌گويد، چگونگي مديريت رابطه با چين براي آمريكا دشوارترين و پيچيده‌ترين كار در 20سال آينده است.

کد خبر 327920

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha