یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

کشمکش لفظی میان نامزدهای رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از شامگاه جمعه ناگهان به خیابان‌های شیکاگو کشیده شد و موافقان و مخالفان ترامپ، نامزد جنجالی جمهوریخواهان، به زد‌و‌خورد با هم پرداختند تا فضای حاکم بر انتخابات به یکی از دغدغه‌های امنیتی آمریکا تبدیل شود.

انتخابات آمریکا

باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، روز شنبه يعني يك روز پس از درگيري‌هاي خياباني شيكاگو كه نيروهاي پليس را براي كنترل اوضاع به خيابان‌ها كشاند، به نامزدهاي هر دو حزب جمهوريخواه و دمكرات هشدار داد از ايجاد تنش در جامعه آمريكا و «توهين» به يكديگر خودداري كنند. دونالد ترامپ كه اكنون پيشتاز چهره‌هاي باقيمانده در رقابت‌هاي درون حزبي جمهوريخواهان است، روز جمعه به‌خاطر تنش‌هاي ايجاد شده، تجمع بزرگ انتخاباتي‌اش در شيگاكو را لغو كرد اما با اين حال درگيري ميان دو طرف تا ساعت‌ها بعد و به‌رغم حضور نيروهاي پليس ادامه پيدا كرد. ترامپ طي ماه‌هاي اخير در بيشتر ايالت‌هايي كه انتخابات مقدماتي‌شان برگزار شده پيروز ميدان بوده اما روز بعد در واشنگتن شكست سختي خورد و در جايگاه سوم قرار گرفت.

انتخابات ايالتي در آمريكا مقدمه‌اي است براي انتخابات سراسري رياست‌جمهوري اين كشور كه پاييز سال آينده برگزار مي‌شود. انتخابات درون حزبي نيز تا اوايل تابستان ادامه پيدا مي‌كند تا در نهايت يك نامزد به‌عنوان نامزد نهايي هر حزب معرفي شود. اوباما كه در ميان طرفداران حزب دمكرات در دالاس در جنوب آمريكا سخنراني مي‌كرد، از نامزدها خواست از «متلك انداختن‌هاي بچگانه» عليه هم دست بردارند و «به فكر بهبود شرايط باشند نه ايجاد اختلاف در راستاي خطوط قومي و مذهبي».

اشاره اوباما از طرفي به درگيري‌هاي لفظي ميان نامزدهاي جمهوريخواه با يكديگر و جمهوريخواه و دمكرات‌ها بوده است. ترامپ در جديدترين اظهارنظر خود، ديروز برني سندرز، يكي از 2نامزد دمكرات، را «كمونيست» خواند و او را عامل به هم خوردن تجمع انتخاباتي شيكاگو معرفي كرد.

او حتي سندرز را تهديد كرد كه طرفدارانش را براي بر هم زدن تجمع‌هاي انتخاباتي‌اش خواهد فرستاد. دونالد ترامپ كه پيش از اين اوباما را هم يك «ابله» ناميده بود به‌خاطر موضع‌گيري‌هايش عليه مهاجران و اقليت‌هاي ديني آمريكا نيز مورد سرزنش بوده است. ترامپ روز جمعه گفته منتقدانش كه او را عامل ايجاد «تفرقه» و شكل‌گيري «يك جامعه دوقطبي» در آمريكا خوانده‌اند، رد كرد و گفت:‌ «من در واقع نماينده گروه بزرگي از مردم آمريكا هستم؛ گروهي كه بسيار هم خشمگين است.» در سخنراني شنبه شب ترامپ در اوهايو در غرب آمريكا، پس از آنكه يكي از مخالفانش قصد حمله به سمت او را داشت، براي نخستين‌بار با حضور ناگهاني نيروهاي امنيتي لباس شخصي در كنار تريبون او همراه شد؛ اتفاقي كه نشان از امنيتي شدن فضاي انتخابات در سايه رويدادهاي اخير دارد.

کد خبر 328137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha