آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۴دیروز برگزار شد. این جلسه به‌دلیل حضور شورایاری منطقه ۲۱و ارائه گزارش درباره فعالیت‌ها و عملکردهای این منطقه از ساعت ۸صبح آغاز شد، اما برخلاف روال همیشه پایان جلسه ساعت ۱۱بود.

شورای شهر

اعضاي شوراي شهر تهران طبق قراري از پيش تعيين شده درنظر داشتند تا در آستانه سال نو بدون حضورخبرنگاران مروري بر اتفاقات يك سال گذشته و اختلافات احتمالي داشته و از يكديگر به مناسبت فرارسيدن سال نو حلاليت طلب كنند.

  • گزارش 6ماهه عملكرد معاونت نظارت

يكي از دستورات جلسه ديروز اختصاص به گزارش عملكرد 6ماهه معاونت نظارت داشت كه از سوي عباس جديدي ارائه شد. وي درگزارش خود گفت كه طرح ساماندهي به‌كارگيري بازنشستگان در شهرداري تهران كه در سال 93تهيه شده و در دستور كار كميسيون‌هاي شورا قرار گرفته بود‌ تاكنون در صحن شورا مطرح نشده است. جديدي گفت: پيگيري‌ها درباره وضعيت مديران ورزش مناطق و نحوه واگذاري اماكن ورزشي شهرداري تهران نيز كه در قالب تذكر مطرح شده بود هنوز به نتيجه نرسيده به همين دليل بار ديگر يادآوري مي‌كنم كه واگذاري ‌اماكن ورزشي شهرداري تهران به افراد فاقد صلاحيت و به‌صورت غيرقانوني در آينده مشكلات عمده‌اي را به بار خواهد آورد.

وي از بي‌نتيجه ماندن ارجاع 36مورد درخواست پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري به نماينده شورا در كميسيون ماده 38براي رسيدگي به مطالبات پيمانكاران نيز سخن گفت. جديدي با درنظر گرفتن برگزاري حدود 50جلسه ملاقات عمومي در مناطق مختلف چنين نتيجه گرفت كه علت عمده حضور مردم در ملاقات‌هاي عمومي براي ساخت‌وساز بيش از ضوابط و مقررات و تخفيف و تقسيط عوارض بود و در كنار آن موضوعاتي همچون اشتغال، وام، درخواست دريافت ديون از شهرداري هم مطرح شده است.

به‌عبارت ديگر عمده درخواست شهروندان در ملاقات‌هاي عمومي يا مغاير مقررات است يا اينكه قبلاً در واحدهاي شهرداري به آنها پاسخ رد داده شده است.بخش ديگر اين گزارش مربوط به عدم‌پرداخت كامل مطالبات مردم در طرح بزرگراه شوشتري بود كه به گفته جديدي اين موضوع پس ازآنكه به اطلاع رئيس شوراي شهردار تهران رسيد مبلغ 100ميليارد تومان تخصيص داده شد و متعاقب آن تمام مطالبات معارضين تا آخر دي‌ماه تسويه و پرداخت شد. معاون نظارت شوراي شهر همچنين گفت: با درنظرگرفتن اينكه درآستانه سال سوم اجراي برنامه 5ساله هستيم اما هنوز اهداف برنامه در چارچوب زماني محقق نشده بنابراين بايد در سال آينده براي جبران عقب‌ماندگي تلاش مضاعف به عمل‌آيد.

  • اعتراض‌ به مصوبه بودجه شهرداري95

ديروز فرمانداري تهران در 14مورد به بودجه مصوبه شهرداري تهران اعتراض كرده بود كه موارد مورد نياز اصلاح شد. موارد ديگري هم كه اعتراض درباره آنها وارد نبود، پاسخ لازم را دريافت كردند. يكي از اعتراضات فرمانداري مربوط به تأخير در زمان تحويل بودجه مصوب شهرداري بود كه عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا درباره آن گفت: درشوراي شهر براي نخستين بار بودجه شهرداري تهران و سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته وهمچنين بودجه شوراي اسلامي شهر تهران به‌طور همزمان بررسي شد و به تصويب رسيد و تأخير به‌وجود آمده (2روز) به‌دليل مصادف بودن سي‌ام بهمن‌ماه با روز جمعه بود.

ديروز همچنين شوراي اسلامي شهر تهران به‌منظور صيانت و حفظ باغات و اراضي مزروعي طرحي را دردستور كار خود قرار داد. پيشنهاد محمد حقاني و محمد سالاري اين بود كه چون غيراز اين طرح لايحه‌اي نيز از سوي شهرداري تهران تهيه شده لازم است كه هردوي آنها به‌صورت توامان در كميسيون‌هاي خدمات شهري و شهرسازي مورد بررسي قرار گيرد.

بنابراين بررسي اين طرح بهتراست به سال بعد موكول شود كه مورد تأييد قرارگرفت. پس از آن نوبت به آخرين دستور جلسه رسيد كه مربوط به طرح الزام شهرداري تهران به عدم‌اعطاي پروانه ساخت‌وساز و پيگيري ضبط املاكي بود كه در آن به‌صورت غيرقانوني اقدام به تخريب فضاي سبز و قطع درختان شده است. در اين‌باره نيز محمدمهدي تندگويان گفت: اين طرح مبتني بر تمام رأي‌هايي است كه طي سال‌هاي گذشته در كميسيون ماده 7و كميسيون تجديد نظر باغات گرفته شده است.

در واقع اين طرح بيشتر جمع‌بندي آن قوانين است كه قبلا به‌صورت پراكنده وجود داشت و حالا به‌صورت طرح واحد ارائه شده است تا تكليف شهرداري دراين باره كاملا معلوم شود. نظر احمد دنيامالي اين بود كه بررسي آراي صادر شده در 4دوره شوراي اسلامي شهر تهران بسيار سنگين و زمان بر است و نياز به‌كار اساسي تري دارد. رضا تقي‌پور هم گفت: موضوع ضبط املاك به‌دليل قطع درختان نياز به قانون دارد كه پيشنهاد مي‌شود از طريق شوراي‌عالي استان‌ها به‌صورت لايحه به مجلس فرستاده شود. مهدي چمران هم گفت: قانون تملك املاك به‌دليل تخريب باغات وجود دارد اما به‌دليل سختي اجرا‌ هنوز اجرايي نشده و هم‌اكنون حدود 300پرونده در اين‌باره به دادگاه ارجاع شده و موضوعات آن در حال پيگيري است. درنهايت اين طرح براي بررسي به كميسيون معماري برگردانده شد.

  • گزارش از منطقه 21

ديروز در پايان گزارش ارائه شده از سوي دبير شوراياري منطقه 21اعضاي شوراي شهر تهران بابت همجواري بافت مسكوني با دست‌كم 340كارخانه صنعتي كوچك و بزرگ، تردد كاميون‌هاي سنگين و نيمه سنگين، جمع‌آوري آب‌هاي سطحي، احتمال وقوع سيل و سيلاب و عدم‌روشنايي مناسب در زيرگذرها و جاده مخصوص ابراز نگراني كردند. از سوي ديگر صالح صيامي، دبير شوراياري منطقه 21نيز بابت تردد 50هزار نفر از كاركنان كارخانجات منطقه آلايندگي ناوگان فرسوده منطقه، عدم‌فضاي فرهنگي و ورزشي ويژه براي بانوان گلايه كرد.

جلال بافراني، شهردار منطقه 21نيز در گزارشي به شوراي شهر تهران از افتتاح تقاطع بزرگراه فتح- تهرانسر با اعتبار 16ميليارد تومان در فروردين‌ماه آينده خبرداد و گفت: زيرگذر شهيد لشكري تا پايان ارديبهشت‌ماه آينده و روگذر ايران‌خودرو ‌ فتح در ايام نوروز به بهره‌برداري خواهد رسيد. وي درباره رفع معضل تردد كاميون‌ها درمنطقه‌ گفت: براي رفع اين معضل نيز 4توقفگاه بزرگ از چند روز قبل آماده شده‌ و ‌از ابتداي سال آينده معضل كاميون‌هاي سنگين‌برطرف خواهد شد.

جدول

کد خبر 328389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha