وزیـر جهادکشاورزی درصحن علنی شورای شهر تهران حاضر شد تا با اعضای شورای شهر درباره قاچاق میوه، میزان سموم باقی مانده در میوه و تره بار، دخل و تصرف در منابع طبیعی، وضعیت نا بهنجار حریم شهرها به‌ویژه تهران و کاهش قیمت میوه از طریق کوتاه کردن دست واسطه‌ها به بحث و تبادل نظر بپردازد.

شورای شهر

محمود حجتي هفتمين وزير از كابينه دولت يازدهم است كه در جلسه علني شوراي شهر پايتخت حاضر شده و به تعامل با اين نهاد پرداخته است. محمود حجتي در جلسه ديروز شوراي شهر تهران ابتدا از نگراني‌هاي خود در مورد توليد و مسائل پس از توليد سخن گفت و با درنظر گرفتن اينكه توليدكننده‌ها كمترين بهره را از قيمت نهايي محصول عرضه شده به بازار، مي‌برند، انتقاد كرد. وي از شوراي شهر تهران خواست تا سازوكاري براي حل مشكل بينديشند.

پيشنهاد وزير جهادكشاورزي اين بود كه به‌منظور تقويت بنيه اقتصادي توليد‌كننده تا مي‌شود فاصله ميان مصرف‌كننده و توليد‌كننده با راه‌اندازي اتحاديه‌ها و تعاوني‌ها كمتر شود. وي درباره اراضي حريم شهر نيز ابراز نگراني كرد و با طرح ضرب المثل دست ما كوتاه و خرما برنخيل برناتواني به‌منظورحل اين معضل اشاره كرد و گفت: وضعيت حريم شهرها در كشور و در سطح ملي اصلا حساب و كتاب ندارد. مثلا تهران يك شعاع تأثير و نفوذ دارد. البته از مشكلات شهرداري و مسائل روستاهاي اطراف تهران خبر داريم.

حجتي بابت اينكه درمسئله حريم همه صاحب‌نظر هستند انتقاد كرد و گفت: ‌اين امر باعث شده تا با وجود مخالفت ما با ساخت وساز در حريم كه در قالب ده‌ها هزار شكايت به مراجع قضايي خود را نشان مي‌دهد اما در كشور مشاهده كنيم كه اينگونه ساخت و سازها از دهداري‌ها جواز ساخت دارند. وزير جهادكشاورزي درعين حال قاچاق ميوه در كشور را تأييد كرد ولي گفت: توليد ميوه در كشور براي ما درآمدزاست و در توليد خيلي از ميوه‌ها و محصولات نخستين هستيم، ضمن اينكه در حال حاضر ما 4درصد توليد جهاني با يك درصد جمعيت جهاني را داريم. به گفته وي به علت قاچاق محصولات، 2 آفت مگس مديترانه‌اي و مگس زيتون وارد كشور شده‌ است.

  • درخواست براي حضور فعال وزارتخانه

اعضاي شوراي شهر تهران نيز پس از صحبت‌هاي وزير جهادكشاورزي نظرات خود را درباره مسائل مطرح شده اعلام كردند كه در جدول زير مي‌خوانيد.

جدول

در جلسه ديروز شوراي شهر تهران همچنين يك‌فوريت اصلاحيه بودجه شهرداري تهران با سقف ۱۳۰۵ ميليارد تومان به تصويب رسيد. اين اصلاحيه بودجه در چند بخش تملك دارايي‌هاي مالي مربوط به ديون، بازپرداخت اقساط بانكي و استرداد عوارض و تملك دارايي سرمايه‌اي پيشنهاد شده است. اعضاي شوراي شهر تهران درباره طرح مساعدت مالي يك ميليارد توماني به فرمانداري‌هاي ري و شميرانات براي برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري نيز اعلام كردند كه چون شهرداري قبلا از محل اعتبارات در اختيار خود اين مساعدت را انجام داده ديگر نيازي به تصويب ندارد.

ديروز اعضاي شوراي شهر راضي به تصويب يك فوريت مجوز تاسيس سازمان گردشگري شهرداري تهران نشدند. نظر مخالفان اين بود كه راه‌اندازي چنين سازماني به معني موازي‌كاري با سازمان‌هاي متولي است. در هر حال قرار شد تا اين لايحه به‌صورت عادي از سوي كميسيون‌ها مورد بررسي قرار گيرد.

  • گزارشي از منطقه جنوبي شهر

به گزارش همشهري، دستور نخست جلسه ديروز شوراي شهر كه از ساعت 8صبح آغاز شده بود اختصاص به ارائه گزارش از سوي دبير شوراياري منطقه 19داشت. تغيير كاربري كوره‌هاي آجرپزي غيرفعال در منطقه 19، تبديل اراضي پارك ۱۸۰ هكتاري مجاور محله دولتخواه به يك نقطه ناامن شهري به‌دليل حضور گروه‌هاي مسلح و خريد و فروش مواد‌مخدر، لزوم افزايش ايستگاه‌هاي مترو در منطقه 19از 2ايستگاه به 8ايستگاه، بافت‌هاي فرسوده، معابر تنگ و باريك، سد معبر دستفروشان به‌ويژه در محدوده پاسگاه نعمت‌آباد، كمبود پاركينگ و نيمه‌تمام‌ماندن پروژه‌هايي نظير سراي محله خاني‌آباد نو و سالن آمفي‌تئاتر محله شكوفه شمالي ازجمله مشكلاتي بود كه ديروز از سوي سهرابي به آن اشاره شد. وي تصاويري از تجمع آب‌هاي سطحي در بخشي از محله نعمت‌آباد و شهيد كاظمي را براي اعضاي شوراي شهر به نمايش گذاشت و گفت: با توجه به بافت فرسوده اين محدوده احتمال نفوذ آب به پي ساختمان‌ها وجود دارد.

سهرابي همچنين با توجه به مجاورت محله خاني‌آباد نو شمالي با بزرگراه شهيد تندگويان، خواستار نصب ديوار عايق صوتي در حاشيه اين معبر شد. دبير شوراياري منطقه 19درعين حال از تصميم مديريت شهري مبني بر احداث بيمارستان هسته‌اي در بوستان ولايت واقع در منطقه 19ابراز خرسندي كرد.

کد خبر 326885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha