همشهری آنلاین: جلد اول مجموعه مقالات فلسفی «انسان در گذرگاه هستی» به قلم آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسید.

به گزارش روابط عمومی بنیاد حکمت اسلامی صدرا، مقالاتی که استاد خامنه‌ای به مناسبتهای مختلف به رشته تحریر درآورده، در این کتاب در چهار فصل کلی، تحت عناوین معرفت‌شناسی، وجودشناسی، فلسفه و دین (کلام) و علم النفس (انسان‌شناسی) گردآوری شده است.

در دیباچه کتاب به قلم مؤلف آمده است: هستی با تمام شکوه خود، در حکم صحنه‌یی است که بازیگر آن انسان است و همه چیز، از ابر و باد و مه و خورشید و فلک و ملک، درکارند که نقش انسان و کارگردان پنهان آن پدیدار شود. صحنه‌ای که همه اجزاء آن، کم و بیش، در قلمرو و و نخجیر انسان است تا با تسخیر یک بیک و طی پله بپله آن به نقطه پایان آن برسد و نقش خود را به انجام برساند.

هستی همچون ارکستری به پهنای کیهان است که همه در آن نغمه سازند و هر کردار و رفتار بشر در طول زندگی زخمه‌‌ای است که بر تار وجود می‌زند و آهنگ آنرا در سراسر گیتی منتشر می‌نماید.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در ادامه افزوده است:

مجموعه‌ای که پیش رو دارید گردآمده تلاش‌هایی است جسته گریخته بدنبال رابطه انسان و جهان و مظاهر هستی؛ از ادراک سخن رفته که نخستین گام ارتباط بشر با جهان و اولین پله برای آشنایی با هستی است، به تعریف نفس انسانی پرداخته، که شناختش کلید شناخت جهان و جهان آفرین است، و از قوا و خلاقیت خداگونه نفس انسانی و اعجاز برگزیدگان خدا سخن گفته که شاهد بر خلافت الهی انسان است و در این گذرگاه یعنی هستی، به هر کجا سرزده است، در جستجوی گمشده‌یی گمنام و پنهان.

جلد اول مجموعه مقالات «انسان در گذرگاه هستی» تألیف آیت الله سید محمد خامنه‌ای به تازگی در 230 صفحه و شمارگان 2000 نسخه، توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا انتشار یافته است.

کد خبر 32838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز