همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه امروز( 8 مهر) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سوالات آنها در خصوص طرح آمریکا برای نقسیم عراق، نتایج نشست گروه 1+5 ، قرار گرفتن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی از سوی ‌آمریکا و از سرگیری روابط با مصر پاسخ داد.

به گزارش ایسنا،سید محمد علی حسینی طرح تقسیم فرقه‌ای عراق از سوی کنگره آمریکا را خطری برای امنیت منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: اساسا این طرح ناقض حق تعیین سرنوشت ملت عراق نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق است و تصمیم گیری در این خصوص ارتباطی به نمایندگان آمریکا ندارد و ملت عراق هستند که باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به نشست اخیر 1+5 و توافقات صورت گرفته در آن اشاره کرد گفت: روندی که برخی از کشورهای تندرو دنبال کردند در جهت برهم زدن فضای مثبتی است که در اثر همکاری ایران با آژانس حاصل گردیده است. در نشست اخیر 1+5 این فضاسازی‌ها نتوانسته نتیجه‌ای را برای آنها در بر داشته باشد؛ بنابراین مجبور شدند تامل کنند و نظرات کشورهای دیگر را که با واقع بینی نزدیکتر است محترم بشمارند.

حسینی با بیان اینکه روند همکاری‌های ما با آژانس در چارچوب مشخص مورد توافق ادامه دارد، اعلام کرد: گفت‌وگوهایی که پیرامون پی – یک و پی – دو که اخیرا برگزار شد نیمه مهرماه ادامه می‌یابد و ما امیدواریم که کشورهایی که تا به حال از این روند منطقی حمایت کردند به این حمایت‌ها ادامه دهند و دیگران نیز در این روند منطقی طی طریق کنند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص رویه ایران برای جلوگیری از تحریم‌های احتمالی گفت:‌ ما همین روند را که شروع کرده‌ایم و تلاش‌های دیپلماتیکی را که تا به حال داشته‌ایم ادامه خواهیم داد و درباره تحریم‌هایی که احتمال مورد تصویب قرار بدهند در زمان مقتضی خود تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که به اظهارات احمدی نژاد، مبنی بر جدی نبودن تحریم‌ها و از سوی دیگر اظهارات مقامات فرانسوی در خصوص 14 تحریم جدید علیه ایران اشاره کرد و پرسید آیا واقعا این تحریم‌ها جدی نیست، اظهار داشت: هم اظهارات رییس جمهور کشورمان و هم لیست فرانسوی‌ها مربوط به نشست اخیر 1+5 است مبنی بر اینکه تحریم جدیدی علیه ایران صورت نخواهد گرفت.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در خصوص حضور رییس جمهور کشورمان در دانشگاه کلمبیا و اتفاقاتی که در آنجا رخ داد و توهین به ایشان از سوی رییس این دانشگاه تمهیداتی از قبل از سوی امور وزارت خارجه اندیشیده شده بود گفت: مسئولین دانشگاه کلمبیا موافقت خود را با حضور رییس جمهور کشورمان اعلام کرده بودند اما اینکه از قبل اعلام کرده باشند که چنین برنامه‌ای را در نظر دارند نبوده است و آنها تحت فشارهایی که بود چنین برنامه‌هایی را که شاهد بودیم اعمال کردند.

حسینی در خصوص دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره عراق اظهار داشت: با توجه به اینکه هیچ تغییری در روند سیاست‌های آمریکا مشاهده نکردیم و برخلاف آن شاهد اقداماتی که نقض مقررات بین المللی است و آخرین نمونه آن ربودن فرهادی، مسئول مناسبات اقتصادی استانداری کرمانشاه بود از آنها شاهد بودیم، باید در این خصوص بررسی بیشتری انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا تحریم‌ها علیه ایران به تاخیر افتاد و آیا این را می‌توان عقب نشینی 1+5 به حساب آورد گفت: کشورهایی تلاش کردند که نشست 1+5 به نتیجه برسد ولی کشورهای دیگری اعم از شورای امنیت مخالف این روند بوده و معتقد بودند که باید روند توافقات ایران و آژانس مورد حمایت قرار گیرد و از اقداماتی که یکی دو کشور برای تخریب های توافقات ایران و آژانس انجام می‌دهند جلوگیری شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ازسرگیری روابط با مصر اظهار داشت: آنچه رییس جمهور کشورمان در رابطه با مصر اعلام کرد حکایت از عزم و اراده جدی ایران برای برقراری روابط با این کشور دارد و در سفر اخیر معاون وزیر خارجه کشورمان به قاهره و گفت‌وگوهایی که در حاشیه دیدارها که در خصوص مسایل بین المللی و منطقه‌ای صورت گرفت ادامه یافت قرار شد این گفت‌وگوها در سطوح مختلف ادامه یابد و زمینه ارتقا روابط دو کشور ایران با مصر فراهم شود.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دعوت رییس جمهور کشورمان از بوش رییس جمهور آمریکا جدی است اظهار داشت: آقای احمدی نژاد این را در پاسخ به سوال یک خبرنگار مطرح کردند که اگر بوش به تهران سفر کند آیا امکان سخنرانی در دانشگاه برای وی وجود دارد که رییس جمهور کشورمان پاسخ داد بله.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در خبرهایی آمده است که ایران 600 موشک به سمت اسراییل نشانه گرفته است آیا این خبر صحت دارد پاسخ داد: بارها مامورین ما اعلام کردند که ایران هیچ تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده و نیست؛ اما در برابر تهدیداتی که انجام می‌گیرد نیروهای نظامی ما نیز اعلام موضع می‌کنند که موضعی قوی است که قدرت و بازدارندگی ایران را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی مبنی بر اینکه آیا مذاکرات هسته‌ای کره شمالی بر پرونده هسته‌ای ایران تاثیرگذار است گفت: وابسته کردن و ارتباط دادن موضوع فعالیت های هسته‌ای کشوری که عضو ان. پی. تی نیست و کشوری که در ان. پی. تی عضویت دارد و فعالیت‌هایش تحت نظارت بازرسان آژانس است درست نیست.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری اظهار داشت: اساسا موافق ارتباط دادن بسته شدن مرزها و دستگیری فرهادی، مسوول مناسبات اقتصادی استانداری کرمانشاه نیستم. بسته شدن کشورها دلیل دیگری دارد که مسئولین پیگیر موضوع هستند.

، وی در خصوص اظهارات هفته گذشته یکی از مسوولین استانداری کرمانشاه که تهدید کرده بود اگر فرهادی آزاد نشود مرزها بسته خواهد شد، گفت: مسایل امنیتی باعث بسته شدن مرزها شده است و آنچه مورد اهتمام استانداری در آنجاست حوادثی است که در مرزها اتفاق می‌افتد و تحرکاتی که از سوی نیروهای آشغالگر و برخی گروه‌های تروریستی که قاچاق اسلحه می‌کنند صورت می‌دهد که البته برخورد مناسب از سوی مسئولین ما صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه  از برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در 24 مهرماه خبر داد که همه طرفین نیز موافقت خود را در این خصوص اعلام کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری اعلام کرد: هنوز برنامه‌ای برای زمان و مکان گفت‌وگوهای لاریجانی و سولانا انجام نشده است. ولی در حال تماس با یکدیگر هستند.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارت رییس جمهور کشورمان مبنی بر بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران تصریح کرد: بررسی پرونده هسته‌ای ایران باید روند عادی خود را در آژانس طی کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اشاره نکردن بوش به تحریم‌ها علیه ایران در سخنرانی وی در سازمان ملل یک بعد مثبت نیست اظهار داشت: ما در مواضع رسمی که در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان از سوی آمریکا شاهد بودیم تغییری مشاهده نکردیم مگر اینکه تلاش‌های گسترده برای همراه کرده برخی کشورهای دیگر در رویکرد غیرمنطقی که آنها تا به حال دنبال کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واکنش وزارت خارجه به ایجاد کنیسه در مسجد الاقصی اظهار داشت: این اقدام جدیدی نیست و هدف اصلی این کند و کاری که از گذشته رژیم صهیونیستی انجام داده است تخریب مسجد الاقصی می‌باشد که با واکنش مسلمانان جهان به ویژه ملت فلسطین مواجه شد. ما نیز همواره این اقدامات را محکوم کردیم و از سازمان های بین المللی خواستیم که از این اقدامات خرابکارانه رژیم صیونیستی جلوگیری کنند.

وی تقسیم فرقه‌ای عراق را خطری برای امنیت منطقه‌ای عنوان کرد و گفت که اساسا این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا ناقض حق تعیین سرنوشت عراق، نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق است و تصمیم‌گیری در این خصوص ارتباطی به نمایندگان آمریکا ندارد بلکه ملت عراق است که باید درباره سرنوشت خود تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: آنچه آمریکایی‌ها مطرح کردند با آنچه در قانون اساسی عراق آمده است تفاوت دارد و اساسا مربوط به مردم و مسئولین عراقی است و ربطی به طرف آمریکایی ندارد.

حسینی اقدام مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر قرار دادن سپاه در لیست گروه های تروریستی را اساسا یک اقدام بی‌سابقه دانست و گفت: چنین اقداماتی برای امنیت و صلح جهانی تهدید است و نهادهای بین المللی را تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در گذشته نیز چنین تحرکاتی را انجام دادند و اکنون از طریق کنگره و سنا به دنبال آن هستند. ولی اگر نگاهی به سوابق نیروهای نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان از جمله عراق و افغانستان بیندازیم و حمایتی که سیا از تروریست‌ها در ترور و ایجاد ناامنی در کشورهای مختلف انجام می‌دهند باید گفت: این عنوان بیشتر برازنده نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا است.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه کویت و مطرح کردن دوباره بحث مالکیت جزایر سه گانه اظهار داشت: جزایر سه گانه ایرانی است حاکمیت آن ایرانی بوده و ایرانی خواهد بود و ما اعلام کردیم که آمادگی داریم در یک گفت‌وگوی دوجانبه سو تفاهمات جزیی که در خصوص جزیره ابوموسی وجود دارد را با کشور دوست و همسایه امارات حل و فصل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری به دیدارهای وزیر خارجه کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این دیدارها متنوع و بسیار زیاد بوده است و اساسا ما شاهد دیپلماسی فعالی از سوی ایران در حاشیه این اجلاس بودیم و علی‌رغم تلاش‌هایی که در جهت انزوای ایران صورت می‌گیرند ایران از فعالیت‌ترین کشورها در عرصه بین المللی بوده است.

وی با محکوم کردن اظهارات مقامات هلندی در توهین به مقدسات اسلامی تصریح کرد: روند اسلام ستیزی در غرب وجود دارد که هر از گاهی از سوی یک کشور دنبال می‌شود. توصیه ما به آنها این است هنگامی که ایران و کشورهای اسلامی به وحدت و انسجام ادیان ابراهیمی دعوت می‌کنند کشورهای مختلف باید تلاش کنند مانع جدی بر سر راه فتنه انگیزی‌ها میان این ادیان ایجاد کنند.

حسینی افزود: سفارت ما نیز درخصوص این موضوع با مسوولین هلندی و مسوولین آن روزنامه تماس خواهند گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دیدار خانواده‌ها با دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در اربیل عراق اظهار داشت: صلیب سرخ خبر جدیدی را در اختیار ما قرار نداده است در دیدارهایی که متکی، وزیر امور خارجه کشورمان با مسوولین عراقی داشتند خواستار پیگیری جدی‌تر این موضوع از سوی آنها شدند ولی طرف آمریکایی‌ها هنوز موضع جدیدی را اعلام نکرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص انتخاب ثمره هاشمی به عنوان قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من هم این شایعه را شنیده‌ام.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص نظر وزارت خارجه درباره تصمیم نمایندگان شورای اسلامی برای قرار دادن سازمان سیا و ارتش آمریکا جز سازمان‌های تروریستی اظهار داشت: طرحی که برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند و اکثریتی به آن رای دادند به خاطر سوابقی است که ارتش آمریکا و سیا در منطقه داشتند و وزارت خارجه این موضوع را بررسی و موضع رسمی ایران را اعلام خواهد کرد.

وی در پایان در پاسخ به یک خبرنگار خارجی روز ملی چین را تبریک گفت و اظهار داشت: روابط ایران و چین روابطی گسترده و رو به رشد بوده است و امیدواریم که این روابط در سطح منطقه‌ای و بین المللی ادامه یابد.

کد خبر 32773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز