گروه سیاسی: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به پافشاری ایران در راستای احقاق حقوق هسته‌ای‌، تصریح کرد:‌ پایداری ما در حفظ حقوق هسته‌ای‌، کم کم ثمرات خود را بروز می‌دهد.

علی اکبر ولایتی که سه‌شنبه شب در حاشیه دهمین سالگرد روز آشتی ملی و صلح تاجیکستان که در محل سفارتخانه این کشور در تهران برگزار شد، درجمع خبرنگاران سخن می‌گفت و فارس خبر آن را منتشر کرد، در باره همکاری‌های اخیر ایران با آژانس و اینکه برخی این همکاری‌ها را عقب نشینی ایران از مواضع هسته‌ای آن برشمرده‌‌اند، با بیان اینکه مسائل هسته‌ای را باید از مسئولین مذاکرات هسته‌ای بپرسید،‌ خاطرنشان کرد: ولی من به عنوان یک شهروند ایرانی آن طور که از مجموعه اخبار و اطلاعات واصله می‌فهمم به هیچ وجه صحبت از عقب‌نشینی ایران از مواضع اصولی‌اش نیست.

وی افزود:‌ ایران در طی بیش از سه سالی که از فعال شدن حوزه بین‌المللی موضوع هسته‌ای می‌گذرد همواره بر سخن خود پای فشرده و آن هم احقاق حقوق ایران در استفاده صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد:‌ گمان می‌کنم یک علت متعادل‌تر شدن نحوه برخورد برخی از طرف‌های بین‌المللی ما در رابطه با موضوع هسته‌ای، واقع بینی بیشتر آنهاست و دریافت این واقعیت که پس از بازرسی‌های متعدد مامورین و مسئولین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هیچ نکته‌ای که خلاف مقررات بین‌المللی و تعهدات ایران باشد، مشاهده نکردند.

ولایتی اظهار داشت: ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوهای بین‌المللی و حل و فصل شرافتمندانه و عادلانه موضوع هسته‌ای در صحنه بین‌المللی اعلام کرده و همچنان بر میثاق بین‌المللی امضا‌ء‌ شده از سوی ایران یعنی معاهده NPT پایبند است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه اسبق کشورمان در ادامه با اشاره به برگزاری سه دور مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق با تاکید بر اینکه بنا به خواسته، اصرار و تاکید دوستان عراقی، ما با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم، یادآور شد: صراحت و قاطعیتی که ایران در این مذاکرات نشان داده و در عین حال شفافیت در اعلام مواضع و چگونگی حمایت از یکپارچگی عراق و صلح و آرامش در این کشور به تدریج نشان داد که ایران می‌تواند نقش تاثیرگذاری در عراق ایفا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: حسن‌نیت و نفوذ دیرپا و دیرینه ایران در عراق به دلیل مشترکات زیادی که بین مردم دو کشور وجود دارد عاملی است که در هیچ یک از کشورهای منطقه دیده نمی‌شود که همه‌ اینها می‌تواند مذاکرات را به نتیجه‌ مطلوب برساند.

به گفته وی طی سال‌های سختی که رژیم بعث عراق بر مردم این کشور تحمیل کرده بود، ایران پناهگاه مردم عراق و مبارزین عراقی بود و امروز شاهدیم که تعدادی از افرادی که امروز بر سر قدرت هستند نظیر مالکی، حکیم و جعفری کسانی بودند که زمانی تحت تعقیب صدام قرار داشتند و ایران از آنها در سال‌های طولانی و در کنار صدها هزار نفر پناهنده عراقی به عنوان میهمان عزیز خود پذیرایی کرده است.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی افزود: این حسن نیت ایران که از ابتدا نشان داده شده آثار خود را در جامعه‌ عراقی باقی گذاشته و در کنار آن هماهنگی ایران با مردم عراق که پس از اشغال حتی برای رفع نیازمندی‌های روزمره‌ خودشان دچار مشکل بودند و هیچ کشوری به اندازه ایران با گشاده‌دستی و سعه‌ صدر به مردم عراق کمک نکرد، همه نشان از تاثیرگذار بودن نفوذ ایران در عراق دارد.

کد خبر 28583

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز