یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی اکبر ولایتی گفت برخی از مراکز تصمیم گیری در اروپا درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران دچار اشتباهات استراتژیک شدند.

به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه سابق ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره تصریح کرد: مشارکت گسترده و 85 درصدی مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بیانگر ایمان و اعتماد ایرانی‌ها به نظام حاکم است.

وی در ادامه از کسانی که درباره انتخابات تردید دارند خواست تا اگر اسنادی در اختیار دارند ارایه دهند و در غیر این صورت دست از بیهوده گویی بردارند.

ولایتی با اشاره به تعدادی از اسنادی که به معرض دید افکار عمومی گذاشته خواهد شد گفت که این (اسناد) ارتباط برخی آشوبگران به کشورهای غربی را نشان می‌دهد.

وی افزود: روشی که روند انتخابات در ایران با آن اداره می شود قطعا بیانگر آن است که نظام ایران نظامی دموکرات است وگرنه چگونه به تمام نامزدها اجازه داده می شود که برنامه‌های انتخاباتی‌شان را از طریق رسانه‌های رسمی و برگزاری مناظره‌های علنی اعلام و مخالفان و موافقت نظرشان را مطرح کنند.

وزیر امور خارجه سابق ایران بیان کرد، تعدادی از مراکز تصمیم گیری در اروپا درباره انتخابات ایران دچار اشتباهات استراتژیکی شدند و به منافعشان در منطقه و امکان مذاکرات آتی‌شان با ایران هم آسیب زدند.

وی تاکید کرد برنامه هسته‌ای ایران در راستای اهداف مسالمت آمیز است و با تمام توان در چارچوب توافقنامه‌های امضا شده با آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌های مشروع بین المللی ادامه خواهد یافت.

ولایتی با طرح این پرسش که چرا برخی‌ از ایران می ژ‌خواهند که به توقف غنی سازی اورانیوم بپردازد؟ گفت:فعالیت‌های ایران مغایرتی با قوانین بین المللی ندارد و این قوانین به تمامی کشورها حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را می‌دهد. بنابراین کسی نمی‌تواند ایران را از ادامه دستیابی به برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیزش باز دارد.

وی هم چنین ادعاهای موجود مبنی بر این که ایران تهدیدی برای امنیت منطقه به شمار می‌رود را تکذیب کرد و افزود: ایران بیشتر از مدعیان این مساله خواهان حفظ امنیت در منطقه است و با تمامی همسایگانش روابط عادی و دوستانه ای دارد.

ولایتی در ادامه برخی رسانه‌های غربی را به فریب افکار عمومی و جعل حقایق موجود متهم کرد و گفت که این رسانه‌ها رسانه‌های مستقلی نیستند و وابسته به دولت‌هایشان هستند.

وی در خصوص تهدیدهای مکرر رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: این ادعاها در چارچوب جنگ روانی است اما به هر حال هر که به ایران حمله کند پشیمان خواهد شد، ایران نیز هرگز از مواضع اولیه‌اش در خصوص تهدیدها کوتاه نخواهد آمد.

وزیر امور خارجه سابق ایران با تاکید بر این که ایران مصر به حفظ روابط با قدرت‌های اثرگذار در منطقه و در راس آن سوریه و گروه‌های مقاومت لبنانی و فلسطینی است ادامه داد: مواضع ایران تغییر نمی‌کند و از صلابت و قدرت آن کم نمی‌شود. ایران با تمام قدرت از لبنان، مقاومت لبنان، فلسطین و مقاومت فلسطین حمایت می کند و به روابط مستحکمش با سوریه به عنوان دولت دوست و برادر پایبند است و هیچ تغییری در این مواضع نیست.

کد خبر 86261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز