گروه اقتصادی: قرارداد صادرات روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله به پاکستان نهایی شد و در انتظار تایید متن و اعلام زمان امضاء قرارداد توسط سران 2 کشور است.

فاروق قیوم معاون وزیر نفت و منابع طبیعی و مختار احمد مشاور انرژی نخست وزیر پاکستان در پی 5 روز مذاکره در‌تهران که تا نیمه شب جمعه به‌طول انجامید، اعلام کردند: قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان یک‌ماه دیگر آماده امضای سران 2 کشور‌است.

به گفته این 2 مقام پاکستانی که در مذاکرات فشرده تهران همه ابهامات باقی‌مانده در پیش نویس قرارداد ایران و پاکستان را اصلاح و بازنویسی کردند و در مورد بند بحث انگیز دوره زمانی بازنگری قیمت گاز نیز به توافق رسیدند.

احمد وقار اگرچه دوره زمانی بازنگری قیمت را به دلیل توافق برای محرمانه بودن اعلام نکرد ولی در پاسخ به این سوال که آیا این توافق مانعی برای ورود مجدد هند به این مذاکرات ایجاد می کند،گفت: این توافق گامی به پیش برای اجرایی شدن قرارداد است و هند هرزمان که بخواهد می‌تواند با حضور خود قرارداد دو جانبه ایران پاکستان را به قراردادی سه جانبه تبدیل کند.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر پاکستان علاقه‌ای به حضور هند نداشت در متن قرارداد خود با ایران اجازه عبور گاز به هند را که در پیش‌نویس تصویب شده متن قرارداد گنجانده شده‌است تایید نمی‌کرد.

این مقام پاکستانی همچنین حضور نیافتن هند در مذاکرات تهران را بیش از هرچیز ناشی از مشکلات داخلی اعلام  و تاکید کرد: مسئله حق عبور گاز که بحث اصلی میان دو کشور برای عملی شدن صادرات گاز به هند است، آن‌گونه که برخی منابع عنوان می کنند مشکل اساسی نیست.

مذاکره کننده پاکستانی که پس از ماراتن طولانی مذاکره بسیار خسته می نمودند با بیان رضایت کامل از توافق هفتمین دور مذاکرات خود که گامی تاریخی پس از 15 سال محسوب می‌شود هرگونه تغییر و تعلل در این توافق را به دلایلی از جمله انتخابات پیش‌رو در پاکستان و احتمال تغییر دولت  یا تاثیر مخالفت آمریکا رد کردند.

جایگزین‌های هند

در مصاحبه مطبوعاتی پایانی مذاکرات حجت‌الله غنیمی فرد نماینده وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح هرگونه برنامه‌ریزی برای جایگزینی هند در این مذاکرات را منوط به اعلام رسمی خروج هند کرد و گفت: امکان افزایش فروش گاز به پاکستان به 60‌میلیون متر مکعب وجود دارد و جایگزین شدن چین به‌جای هند نیز هنوز در مرحله ایده است.

غنیمی فرد در پاسخ به این سوال که آیا منافع ایران در همه بندهای قرارداد به‌ویژه بحث بازنگری قیمت مورد توجه قرار گرفته است گفت: در همه بخش ها منافع ملی مورد توجه بوده است و با توجه به عرف و شرایط بین‌المللی فروش گاز بین دوطرف توافق شده است.

براساس توافقی که جمعه شب بین کارشناسان و مقامات دو کشور پاکستان و ایران انجام شد 2 قرارداد برای امضا میان شرکت های گاز دوکشور برای تحویل و فروش گاز و قراردادی دیگر برای امضا بین دولت‌های پاکستان و ایران تهیه و نهایی شد.

براساس توافق‌های به‌عمل آمده دو کشور در مدت 15 روز آینده نظر خود‌را در مورد پیش نویس تهیه شده اعلام می کنند و اگر نیاز به اصلاحی وجود داشته‌باشد، این اصلاحات در پایان 15 روز آینده در اجلاسی دو جانبه اعمال می شود و قرارداد برای مراسم امضای سران ایران و پاکستان آماده می‌شود.

به گفته مسئولان حاضر در مذاکرات جمعه شب زمان دقیق امضای قرارداد با هماهنگی میان دولت‌ها به‌طور رسمی اعلام می شود.

محل برگزاری مراسم امضای قرارداد نیز به پیشنهاد ایران، قرار است در تهران باشد ولی پاکستان هنوز نظر خود ‌را در این زمینه اعلام نکرده‌است.

کد خبر 32711

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز