پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

موضع خصمانه عربستان نسبت به لبنان هر روز مشهود‌تر می‌شود و حالا ریاض با همراهی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس آخرین برگ این پرونده را با اقدامی دیگر علیه حزب‌الله نشان داده‌ است.

پس از آنكه عربستان كمك‌هاي نظامي خود به لبنان را قطع كرد و از شهروندان خود خواست به اين كشور سفر نكنند اكنون در اقدامي خصمانه ديگر اعضاي شوراي همكاري خليج‌فارس حزب‌الله را يك سازمان تروريستي خوانده‌اند تا خشم‌ آن كشورها از موفقيت‌هاي اخير اين جنبش در صحنه داخلي و خارجي مشخص‌ شود. شوراي همكاري خليج‌فارس كه شامل كشورهاي عربستان، بحرين، امارات، قطر، عمان و كويت مي‌شود روز گذشته در بيانيه‌اي اعلام كرده كه همه نيروها و فرماندهان و گروه‌ها و جريان‌هاي وابسته به حزب‌الله، تروريستي هستند و اين شورا اقدامات لازم را در چارچوب قوانين خود در مبارزه با تروريسم و قوانين بين‌المللي مشابه، براي اجراي تصميمات در اين زمينه اتخاذ خواهد كرد. پيش از اين در سال 2013هم كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس پس از مقابله نيروهاي مقاومت با گروه‌هاي تروريستي مورد حمايت عربستان، حزب‌الله را مورد تحريم قرار دادند.

بيانيه‌ شوراي همكاري خليج‌فارس كه در رياض صادر شده يك روز پس از آن اعلام مي‌شود كه سيدحسن‌نصرالله، دبير‌كل حزب‌الله لبنان هدف سعودي‌ها و برخي طرف‌هاي داخلي لبناني را ايجاد تنش دراين كشور و ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني دانست. نصرالله هشدار داده است كه به‌دنبال قطع كمك‌هاي عربستان به لبنان، برخي به‌دنبال فتنه‌انگيزي بين شيعيان و اهل سنت هستند. حدود 2هفته قبل عربستان كمك نظامي 4ميليارد دلاري خود را به لبنان به حال تعليق درآورد تا پل ديگري را در رابطه خود با بيروت خراب كند.

حمايت‌نكردن لبنان از عربستان در تقابل با ايران و رأي منفي اين كشور به اقدام رياض در موضعگيري عليه تهران چندين هفته است كه سعودي‌ها را خشمگين كرده و هر روز بخشي از واكنش‌هاي تند اين كشور مشخص مي‌شود. چند روز قبل هم شبكه ام‌بي‌سي عربستان فيلمي توهين‌آميز درباره سيدحسن نصرالله پخش كرد كه اعتراض‌هاي گسترده مردمي در بيروت را به‌دنبال داشت.

2سال است كه با مداخله عربستان گروه‌هاي سياسي در لبنان نتوانسته‌اند براي انتخاب رئيس‌جمهور اين كشور به نتيجه برسند. به‌تازگي سمير جعجع، رهبر حزب القوات اللبنانيه از جريان مورد حمايت عربستان، موافقت خود را از ميشل عون، رئيس جريان آزاد ملي براي رياست‌جمهوري لبنان اعلام كرد. پارلمان لبنان به همين‌خاطر روز گذشته يك‌بار ديگر براي انتخاب رئيس‌جمهور تشكيل جلسه داد اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد با كارشكني‌هاي عربستان هنوز اجماع درباره يك نامزد ميان گروه‌هاي لبناني به‌دست نيامده است. الجزيره به نقل از يكي از منابع دولتي عربستان گزارش داده كه رياض قصد بازنگري كامل در روابط خود با لبنان را دارد. نصرالله در سخنراني سه‌شنبه شب خود گفت: عربستان قصد دارد كه با فشار بر لبنان ما را ساكت كند. اما ما در مقابل جناياتي كه سعودي‌ها در يمن و نقاط ديگر انجام مي‌دهند ساكت نخواهيم شد.

کد خبر 327017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha