مینا صیادی: از همان روزهای نوجوانی که به‌عنوان خبرنـگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه انتخاب شد، عاشق بازیگری و نمایش بود و حالا هم به همه‌ی آن آرزوها رسیده است.

دوچرخه شماره ۸۲۴

او كه ديگر بازيگري شناخته‌شده‌ در ميان بازيگران تئاتر هم‌نسل خود به‌شمار مي‌رود، دوماه آخر سال 1394 در تالار هنر (میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح‌جنوبی،‌ خیابان ورزنده) با نمايش «گيسواني براي پرواز» به كارگرداني «روشنك كريمي»، ميزبان مخاطبان نوجوان بود.

او كه براي اين نمايش جايزه‌ي بهترين بازيگر زن را از چهارمين جشنواره‌ي تئاتر شهر به‌دست آورد، درباره‌ي حال هواي اين نمايش مي‌گويد.

 

دوچرخه شماره ۸۲۴

  • فکر می‌کنید چرا استقبال نوجوان‌ها از تئاترهای نوجوان کم است؟

به‌نظرم دلیل اصلی آن، اجراهای کم و محدود اين‌گونه نمايش‌هاست. كه البته همين تعداد کم هم معمولاً با کیفیت نامناسبي برای این گروه سنی اجرا مي‌شود.

بيش‌تر اين نمايش‌ها یا براي بزرگ‌سالانند یا مناسب کودکان هستند و به اشتباه به نام نوجوان روی صحنه می‌روند. نتيجه‌اش این می‌شود که نوجوان‌ها خیلی تمايلي براي تماشاي اين اجراها ندارند.

اما به‌نظرم گروه «كانون هنري پاکان» که اين‌روزها نمایش «گیسوانی برای پرواز» را با آن‌ها روي صحنه دارم، گروهی هستند که به صورت تخصصی براي مخاطب نوجوان كار می‌کنند.

براي همين همه‌ی ما خیلی ناراحت می‌شویم وقتی که می‌بینیم به‌جاي نوجوان‌ها كه مخاطب اصلي ما هستند، سالن پر از كودكان خردسالي است كه از داستان نمايش سردرنمي‌آورند يا پدرها و مادرهايي كه داستان نمايش برايشان جذابيت ندارد.

حتي با وجود تبلیغات گسترده‌اي كه در مدارس هم انجام شده، اما انگار نوجوان‌ها باورشان نمی‌شود که یک نمايش حرفه‌ای دقیقاً برای گروه سنی آن‌ها در حال اجراست.

  • نوجوان كه بودید، دوست داشتید چه‌کاره شوید؟

از وقتی یادم می‌آید دوست داشتم بازیگر شوم و تئاتر بخوانم که خوش‌بختانه به هردوی آن‌ها هم رسیده‌ام.

 

دوچرخه شماره ۸۲۴

  • در نوجواني با دوچرخه هم ارتباط داشتيد؟

بله، من هم مثل خیلی از خوانندگان نوجوان هفته‌نامه‌ي دوچرخه، خبرنگار افتخاری این نشریه بودم و حوزه‌ي فعالیتم هم همیشه سینما، تئاتر و هنر بود. یادم می‌آید که فیلم‌ها را می‌دیدم و برايشان يادداشت می‌نوشتم و برای دوچرخه می‌فرستادم.

  • دوست دارید باز هم براي مخاطبان نوجوان تئاتر كار کنید؟

صادقانه بگویم من عاشق کار برای گروه سنی نوجوان هستم. اما واقعیت این است که گاهی آدم دل‌سرد می‌شود وقتی می‌بیند که از زحمت تمرین‌های شبانه‌روزی 9 ماه در كنار یک گروه، استقبال چندانی نمی‌شود.

راستش را بخواهيد ما خیلی جدی برای تمام جزییات نمايش از نور، بازی، طراحی لباس تا ابعاد روان‌شناختی و فلسفی آن، وقت گذاشته‌ايم و وقتی در نهایت می‌بینیم که سالن نيمه‌پر است و از همان جمعیت حاضر 90 درصد خردسالان هستند، کمی دل‌سرد مي‌شویم.

  • بعد از اتمام اجراي گيسواني براي پرواز، چه برنامه‌اي براي سال آينده داريد؟

فيلم‌هاي «دختر» ساخته‌ي «رضا ميركريمي» و «دو لكه ابر» ساخته‌ي «مهرشاد كارخاني» را بازي كرده‌ام كه آماده‌ي اكران هستند و يك تئاتر بزرگ‌سال هم در تالار مولوي خواهم داشت كه هنوز نامش قطعي نشده است.

  • براي نوجوان‌های علاقه‌مند به بازيگري و تئاتر چه پیشنهادی دارید؟

تئاتر ببینيد، تئاتر ببینيد و تئاتر ببینيد! روي اين نكته تأکید مي‌كنم چون كه می‌خواهم همان تأثیری را تجربه کنند که تماشاي تئاتر در دوران نوجوانی، روي زندگی و آینده‌ي من گذاشت.

برای نوجوان‌هایی هم كه می‌خواهند این رشته را ادامه بدهند، حتماً ادامه‌ي تحصيل در دانشگاه را توصیه می‌کنم.

 

دوچرخه شماره ۸۲۴

کد خبر 326977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha