جمعه ۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

دکترفرنوش صفوی فر: پدران و مادرانی که به فکر سلامت خودتان نیستید به این خبر از یافته‌های جدید محققان درباره اثر سیگار بر کودکان بی‌گناه توجه کنید تا در نوع نگاه‌تان به مسئله تجدیدنظر کنید.

 محققان می‌گویند قدرت یادگیری در بچه‌هایی که یک یا هر 2 والدشان سیگاری هستند، از بقیه بچه‌های هم‌سن‌وسال‌شان پایین‌تر است.

خبرگزاری رویترز، این مطالعه را به این ترتیب گزارش کرده است که سیگار کشیدن و الدین در خانه، به شدت باعث افت آزمون‌های استاندارد یادگیری در کودکان می‌شود، به‌طوری که این اثر، حتی از سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری هم شدیدتر است.

محققان دانشگاه تمپل در فیلادلفیای آمریکا، با بررسی بیش از 6 هزار کودکی که در خانه‌های پردود زندگی می‌کردند، متوجه شدند که وقتی پدر یا مادر در خانه بیش از 10 نخ سیگار در هفته می‌کشد، نتایج آزمون اطلاعات عمومی در کودک خانواده، تا 30 درصد افت می‌کند. در مورد آزمون‌های یادگیری پیشرفته، این عدد بسیار چشمگیرتر است و تا 70 درصد افت را در بین این بچه‌ها خواهیم دید.

در این مطالعه همچنین مشخص شده که سیگار کشیدن خود بچه‌ها هم در افت توان یادگیری و به‌دنبال آن افت وضعیت تحصیلی‌شان به شدت مؤثر است، طوری که نوجوانان سیگاری، یعنی آنها که از یک تا 9 سیگار در هفته دود می‌کردند، تا 45 درصد در آزمون اطلاعات عمومی و تا 71 درصد در آزمون پیشرفته افت داشته‌اند.

نتایج این مطالعه که در نشریه «سلامت نوجوانان» منتشر شده است، می‌تواند هشداری جدی برای والدین سیگاری محسوب شود، با این حال این، تنها یکی از تبعات سیگار کشیدن والدین در منزل است.

به گفته محققان، بررسی‌های گوناگون، در محیطها و فرهنگ‌های مختلف، نشان داده که نوجوانانی که والدین سیگاری دارند، به شدت در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

آنها می‌گویند این نوجوانان به احتمال بیشتری ممکن است سیگاری شوند، به طرف استفاده از مواد‌مخدر بروند و درس و مدرسه را کنار بگذارند. کارشناسان می‌گویند این ایده وجود دارد که شاید این والدین در اموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان‌شان، کمتر جدیت به خرج می‌دهند و به این ترتیب آنها را در معرض این‌گونه آسیب‌ها قرار می‌دهند.

اینها شاید به این پدر و مادرها انگیزه کافی برای ترک سیگار بدهد، اما نباید فراموش کرد که کنار گذاشتن یک عادت غلط که در فرد نهادینه شده، تنها با انگیزه فردی امکان‌پذیر نیست.

درست است که انگیزه، یک عامل مهم برای ترک سیگار محسوب می‌شود، ولی از آنجا که سیگار مثل مواد‌مخدر، کمتر وجهه قبیح اجتماعی دارد، این انگیزه فردی نیاز به تقویت و حمایت‌های جدی دارد؛ حمایت‌ها و کمک‌هایی که بایستی هم خانواده‌ها و هم مراکز مشاوره معتبر دولتی یا مردمی، همچنین گروه‌های خودیاری، به افراد علاقه‌مند به ترک سیگارارائه دهد.

کد خبر 32611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز