همشهری‌آنلاین: دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همراهی کامل اعضای این شورا را با تصمیم عربستان برای قطع کمک‌های نظامی به لبنان و بازنگری در روابط با این کشور اعلام کرد.

عبدالطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با بیان این که موضع‌گیری‌های رسمی لبنان، با اجماع کشورهای عربی همخوانی ندارد، اعلام کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از تصمیم عربستان برای قطع کمک‌های تسلیحاتی به ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان و همچنین بازنگری در روابط با این کشور حمایت و با آن همراهی می‌کنند.

او ادعا کرد لبنان در تصمیم‌گیری‌های خود به منابع قدرت‌های منطقه‌ای بیگانه وابسته شده است و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، از این بابت به شدت ناخرسند هستند زیرا این رویکرد، با امنیت قومی اعراب و منافع امت عربی مغایر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، الزیانی از دولت لبنان خواست در سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های خود بازنگری کند.

روز شنبه عربستان لغو کمک مالی خود به ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور را که میزان آن بین سه تا چهار میلیارد دلار است، اعلام کرد.

به نوشته روزنامه رأی الیوم، عربستان اعلام کرده که با توجه به هماهنگ نبودن روابط عربستان و لبنان به ویژه به دلیل مواضع حزب‌الله و موضع دولت این کشور که حمله به سفارت ریاض در تهران را محکوم نکرده بود، کمک مالی خود به ارتش لبنان و نیروهای امنیت داخلی این کشور را که میزان آن سه تا چهار میلیارد دلار است، قطع کرده است.

در همین حال، خبرگزاری ‌آسوشیدپرس گزارش داد: تعلیق کمک‌های نظامی عربستان به لبنان به دلیل اختلافات ریاض با تهران بوده است.

تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان از تصمیم عربستان برای توقف کمک مالی خود ابراز تأسف کرد و گفت: من امیدوارم که عربستان در موضع خود بازنگری کند.

در همین راستا حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم عربستان برای توقف کمک‌های مالی خود به ارتش و نیروهای امنیتی به هیچ وجه کسی را در لبنان غافلگیر نکرد. مسئولان دولت و وزارتخانه‌ها و نهاد نظامی لبنان کاملا اطلاع داشتند که این تصمیم از مدت‌ها پیش و به ویژه از دوره پادشاهی جدید در عربستان اتخاذ شده است و ما بارها درباره این مسئله در رسانه‌های محلی و جهانی صحبت‌هایی را شنیده‌ایم.

کد خبر 325809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha