سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

در روزهایی که نهادهای بین‌المللی حقوق بشری حکومت‌های استبدادی عرب حاشیه خلیج‌فارس را بیشتر از همیشه مورد انتقاد قرار می‌دهند و درحالی‌که آمریکایی‌ها رفته‌رفته فاصله خود را از متحدان سابق‌شان در خلیج‌فارس بیشتر می‌کنند، انگلیس تلاش دارد بار دیگر در این منطقه جای پایی برای خود فراهم کند.

ترزا می در سفر به بحرین

ترزا مي، نخست‌وزير انگليس، ديروز وارد بحرين شد تا در نشست سران شوراي همكاري خليج‌فارس حضور پيدا كند. اين نخستين حضور يك زن سياستمدار در اين سازمان در طول عمر 35ساله آن است. خانم مي پيش از ترك لندن در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درباره نگراني‌ها از ادامه همكاري‌هاي انگليس با كشورهاي عرب منطقه خليج‌فارس گفت كه بايد به اين كشورها زمان داد تا بتوانند وضعيت حقوق بشر خود را بهبود بخشند. او گفت هم‌اكنون در هر 6كشور عضو شوراي همكاري خليج‌فارس، موقعيت‌هاي تجاري «جذابي» از انرژي گرفته تا آموزش، از زيرساخت گرفته تا سلامت، وجود دارد و فرصت همكاري در اين زمينه‌ها را نبايد از دست داد.

كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس يعني عربستان، بحرين، عمان، كويت، امارات و قطر از سوي نهادهاي بين‌المللي در موارد متعدد به نقض حقوق بشر متهم شده‌اند. حكومت آل‌خليفه در بحرين طي 5سال گذشته اقدام به سركوب مخالفان سياسي خود كرده است. تعداد زيادي از فعالان سياسي بحرين به قتل رسيده‌اند يا در زندان‌ها به‌سرمي‌برند.

كشورهاي عرب حاشيه جنوبي خليج‌فارس همچنين در حمله به يمن، هزاران نفر از مردم اين كشور را قرباني كرده‌اند. انگليس متهم است با آگاهي از كاربرد سلاح‌هايش عليه مردم يمن، همچنان آنها را در اختيار سعودي‌ها قرار مي‌دهد. اين كشور در بحرين نيز مشاوران نظامي خود را براي كمك به نيروهاي امنيتي و پليس مستقر كرده است.

در شرايطي كه فشارها به دولت انگليس براي آغاز روند مذاكرات خروج از اتحاديه اروپا بيشتر شده، به‌نظر مي‌رسد كه نزديكي به كشورهاي عربي براي انگليسي‌ها يكي از گزينه‌هاي جايگزين تجارت با اروپايي‌ها خواهد بود. نخست‌وزير انگليس گفت: ‌«همزمان با جدايي انگليس از اتحاديه، بايد از فرصت استفاده كرده و سازوكار تجاري و اقتصادي جديدي با كشورهاي عرب خليج‌فارس ايجاد كنيم.»

  • افزايش همكاري‌هاي امنيتي

سفر ترزا مي به بحرين تنها به اعلام برنامه همكاري‌هاي اقتصادي او با كشورهاي عرب اختصاص ندارد. همكاري‌هاي امنيتي بخش مهم ديگر سفر او برشمرده شده است. نخست‌وزير انگليس در اظهارنظري بي‌سابقه گفت: «امنيت خليج‌فارس، امنيت ماست؛ به همين دليل است كه قصد داريم بيش از 3ميليارد پوند طي يك دهه آينده براي تقويت قدرت سخت در اين منطقه سرمايه‌گذاري كنيم.»

انگليس پايگاه دريايي «جفير» را در بندر «منا سلمان» در بحرين بار ديگر احيا كرده و تاسيسات جديدي در آن ساخته است. راه‌اندازي اين پايگاه به دهه1930 ميلادي بازمي‌گردد اما از ميانه قرن بيستم نيروهاي انگليسي اين پايگاه را ترك كرده بودند. با احياي آن طي 2سال گذشته، اكنون انگليس صاحب نخستين پايگاه دريايي دائمي خود در منطقه شده است.

انگليسي‌ها همچنين يك مركز آموزش نيروهاي پياده در عمان داير كرده‌اند. خانم مي با اشاره به اين 2 پايگاه گفت: «اكنون انگليس بيش از هر زمان ديگري ناو جنگي، هواپيما و نيروي نظامي به منطقه خليج‌فارس اعزام كرده است.» انگليس در هيچ منطقه ديگري در جهان اين تعداد نيرو و تجهيزات مستقر نكرده است.

نخست‌وزير انگليس همچنين قرار است طي اين سفر، يك مركز فرماندهي جديد در دوبي افتتاح كند كه وظيفه هدايت اين نيروها را برعهده خواهد داشت. همكاري‌هاي امنيتي در كنترل فرودگاه‌ها نيز از برنامه‌هاي ديگر در چارچوب همكاري‌هاي امنيتي انگليس با كشورهاي عربي است. قرار است يك كارگروه مشترك هم ميان انگليس و شوراي همكاري خليج‌فارس ايجاد شود تا همكاري‌هاي امنيتي دو طرف را مديريت كند.

بيش از 40سال از حضور مستقيم انگليسي‌ها در بحرين به‌عنوان مستعمره بريتانيا در منطقه خليج‌فارس مي‌گذرد. از زمان اعلام استقلال بحرين در سال1971 ميلادي، آنها مهم‌ترين پايگاه‌ خود را در منطقه از دست دادند. سفر ترزا مي به بحرين، با اعلام طرح‌هاي بزرگ اقتصادي و امنيتي همراه خواهد بود و اين، خبر از برنامه گسترده انگليس براي بازگشت دوباره به خليج‌فارس دارد.

کد خبر 354728

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha