همشهری آنلاین: نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان یک «کشور کوچک عربی» را متهم به تحریک و حمایت از اغتشاش گرانی کرد که در تظاهرات هفته گذشته بیروت اقدام به ایجاد آشوب و تخریب اموال عمومی کردند.

نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان

به گزارش ايرنا، وزیر کشور لبنان که در یک برنامه تلویزیونی درباره حوادث روزهای 22 و 23 اوت بیروت سخن می گفت، اظهار داشت: جمعی از تظاهرات کنندگان تلاش کردند که این مراسم را به آشوب کشیده و بین مردم و پلیس درگیری ایجاد کنند، اما نیروهای پلیس این نقشه را ناکام گذاشتند.

المشنوق گفت: هرفردی تصاویر تظاهرات شنبه گذشته را ببیند متوجه می شود که جمعی از حاضران در تظاهرات که تعدادشان از چند ده نفر تجاوز نمی کرد، اقدام به تخریب و شکستن شیشه مغازه ها کرده اند.

وی در عین حال تاکید کرد که نیروهای پلیس مطلقا اقدام به تیراندازی (تیر واقعی یا لاستیکی) به سوی مردم نکرده اند اما برخی اشتباهات رخ داده که دیگر تکرار نخواهد شد.

وزیر کشور لبنان با تاکید مجدد بر دخالت عوامل خارجی در تحریک و حمایت مالی از اغتشاش گران و نقش مهمی که یک کشور عربی کوچک (قطر) در این رابطه ایفا کرد، گفت: بعد از اتمام تحقیقات، در این زمینه اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد که روز چهارشنبه اقدام به معرفی عوامل داخلی و خارجی حادثه بیروت خواهد کرد که در بروز اغتشاشات خیابانی دست داشتند.

المشنوق در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به طرح نبیه بری رییس مجلس لبنان در مراسم بزرگداشت امام موسی صدر درباره گفتگوهای جدید ملی گفت: این طرح در واقع پاسخی به درخواست های بین المللی برای اجرای انتخابات ریاست جمهوری است و با هدف ایجاد راه حل برای برون رفت از اوضاع بحرانی لبنان انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تظاهرات کنندگان خواسته های طبیعی و به حقی دارند و رییس پارلمان با طرح این پیشنهاد می خواهد روند طبیعی فعالیت هیات دولت و مجلس را به آنها بازگرداند.

به گفته وزیر کشور لبنان، تا زمانی که درباره قانون جدید انتخابات توافق صورت نگیرد هیچ کس قادر به تغییر هیچ چیز در لبنان نخواهد بود.

وزیر کشور لبنان با بیان اینکه گفتگو بخشی از امنیت سیاسی لبنان است، ابراز امیدواری کرد که همه گروه ها در آن حضور پیدا کنند.

وی در عین حال تصریح کرد که گفتگوها منجر به انتخاب رییس جمهور نمی شود چون انتخاب رییس جمهور در گرو تصمیم های بین المللی است که تاکنون نشانه ای از آن دیده نمی شود.

کد خبر 305775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha