شاید حدود یک‌ماه قبل، مسئله جمع نشدن زباله‌های بیروت خیلی مهم به‌نظر نمی‌رسید اما حالا با گسترش اعتراض‌های مردمی در جریانی که به «بحران زباله» مشهور شده دولت لبنان در آستانه سقوط قرار گرفته است.

لبنان

تظاهرات مردمي در اعتراض به جمع‌نشدن زباله‌ها حالا در لبنان تبديل به اعتراض عليه فساد دولتي شده و كشته‌شدن يك معترض هم آتش اعتراض‌ها را شعله‌ورتر كرده است. عدم وفاق سياسي براي تعيين رئيس‌جمهور در چند ماه گذشته نيز ضعف و ناتواني دولت براي حل اين بحران را دوچندان كرده است.

لبنان در بيش از يك سال گذشته رئيس‌جمهور نداشته و حالا «تمام سلام»، نخست‌وزير اين كشور هم پس از گسترش اعتراض‌ها تهديد كرده كه از مقامش كناره‌گيري مي‌كند. نخست‌وزير لبنان هشدار داده كه اگر اين جريانات ادامه پيدا كند لبنان به سمت فروپاشي خواهد رفت. تمام سلام تأكيد كرده اگر در نشست هفته جاري كابينه مشكل پيش آمده حل نشود، دولت لبنان كه با بدهي‌هاي كلاني روبه‌روست سقوط خواهد كرد.

طي روزهاي گذشته با جمع شدن زباله‌ها در پايتخت لبنان، اين كشور شاهد اعتراض‌هايي بود اما طي 48ساعت گذشته تظاهرات مردم بسيار گسترده شده و به خشونت كشيده شد. پليس براي متفرق‌كردن معترضاني كه حالا حرف از انقلاب مي‌زنند به استفاده از ماشين‌هاي آبپاش و گاز اشك‌آور متوسل شده و درگيري‌ها ميان نيروهاي امنيتي و مردم كشته شدن يك معترض و زخمي‌شدن ده‌ها نفر ديگر را به‌دنبال داشته است. برخي رسانه‌هاي لبنان اعلام كرده‌اند كه نيروهاي امنيتي اين كشور اقدام به شليك گلوله جنگي كرده‌اند. جمعيت هلال‌احمر لبنان از درمان 343مجروح در خيابان‌ها و انتقال حداقل 59نفر ديگر به بيمارستان‌ها خبر داده است.

معترضان اكنون جمع نشدن زباله‌ها را مشتي نمونه خروارها فساد دولتي و ناكارآمدي مسئولان اين كشور مي‌دانند. دولت لبنان اعلام كرده كه‌ماه آينده قادر به پرداخت حقوق كاركنانش نخواهد بود.به‌دنبال بسته شدن محل اصلي دفن زباله بيروت در حدود يك‌ماه پيش، اعتراض‌ها به تلنبار شدن آشغال در خيابان‌هاي اين شهر بالا گرفت.

دولت لبنان كه درگير بحران سياسي است، هنوز نتوانسته جايگزيني براي سيستم مديريت جمع‌آوري و دفن زباله‌ها در پايتخت پيدا كند. استعفاي نخست‌وزير لبنان و سقوط دولت، اين كشور را دچار يك بحران تمام‌عيار خواهد كرد. نخست‌وزير جديد بايد توسط رئيس‌جمهور انتخاب شود و 400روز است كه گروه‌هاي سياسي اين كشور نتوانسته‌اند بر سر رئيس‌جمهور جديد توافق كنند. مدت قانوني پارلمان اين كشور هم به پايان رسيده و انتخابات پارلماني بايد در لبنان برگزار شود. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه چندين نفر از سفراي كشورهاي عربي و اروپايي با نخست‌وزير لبنان تماس گرفته و از او خواسته‌اند كه در مقامش باقي بماند و استعفا نكند.

معترضان لبناني قرار بود عصر روز گذشته اقدام به برگزاري تحصن كنند اما در بيانيه‌اي اين اقدام اعتراضي خود را به تعويق انداخته و اعلام كرده‌اند به‌زودي دليل اين مسئله اعلام خواهد شد.

  • حمايت مقام‌هاي سياسي لبنان از معترضان

نخست‌وزير لبنان اعلام كرده كه بحران كنوني اين كشور نشان‌دهنده مشكلاتي است كه درفضاي سياسي وجود دارد و او حاضر به گفت‌وگو با معترضان است. تمام‌سلام همچنين وعده داده كه مقام‌‌هاي امنيتي مسئول خشونت‌ها را وادار به پاسخگويي مي‌كند. تعدادي از شخصيت‌هاي سياسي لبنان هم همبستگي خود را با معترضان اعلام كرده اما گفته‌اند كه مخالف درخواست معترضان براي سقوط دولت هستند.

ميشل عون، رئيس فراكسيون تغيير و اصلاح لبنان در بيانيه‌اي به جوانان لبناني كه تظاهرات مسالمت‌آميزي را برگزار كرده و «آگاهي و هوشياري خود را درخصوص اقدامات نادرست دولت نشان دادند» تبريك گفت. او حمله به معترضان و استفاده از گلوله جنگي عليه آنها را محكوم كرد و خواهان مشخص كردن فوري مسئولان اين مسئله و محاكمه آنها شد.

سمير جعجع، رئيس حزب القوات اللبنانيه هم همبستگي خود را با خواسته‌هاي معترضان اعلام كرد و گفت: تظاهرات‌كنندگان بايد در ميدان باقي بمانند تا نمايندگان براي انتخاب رئيس‌جمهور به پارلمان بروند و بعد از آن دولت كنار رفته و انتخابات پارلماني برگزار شود. سعد حريري، نخست‌وزير سابق لبنان و رهبر جريان المستقبل نيز حمايت خود را از موضع تمام‌سلام اعلام كرد و خواهان كارآمدسازي دولت و حل مسائل موجود به‌ويژه بحران زباله‌ها شد. او ضمن محكوم كردن استفاده از زور عليه معترضان نسبت به تلاش‌ها براي كشاندن كشور به تنش و وضعيت نامعلوم هشدار داد.

کد خبر 304921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha