شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران تن از طرفداران میشل عون، رهبر جریان آزاد ملی لبنان با تظاهرات در بیروت، خواهان برابری و مساوات در اداره کشور و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری شدند.

تظاهرات گسترده حامیان میشل عون در بیروت

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری الجزیره، روز جمعه میدان شهدای شهر بیروت شاهد تظاهراتی بود که بنا به درخواست میشل عون، از رهبران مسیحی لبنان و به موازات اعتراضات علیه فساد در این کشور انجام شد.

معترضان لبنانی در حالی در میدان الشهدا حضور پیدا کردند که پرچم‌های جریان آزاد ملی و تصاویر عون را در دست داشتند. این میدان چند روز قبل نیز شاهد برگزاری تظاهرات مردمی برای محاکمه چهره‌های سیاسی نالایق بود.

عون در پیامی خطاب به یاران خود تاکید کرد که هدف از آمدن به خیابان‌ها درخواست تدوین قانون انتخابات و انتخاب رئیس جمهور جدید از طریق برگزاری انتخابات صحیح و بدور از هرگونه تقلب است.

میشل عون که از چهره‌های نزدیک به مقاومت لبنان محسوب می‌شود، از سوی حزب الله و بخشی از جامعه مسیحی این کشور برای تصدی پست ریاست جمهوری در نظر گرفته شده است. جریان المستقبل و عربستان از مخالفان اصلی رسیدن عون به این مقام هستند.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان و از اعضای جریان آزاد ملی این کشور نیز پیش از این اعلام کرده بود که هدف از دعوت طرفداران برای برگزاری تظاهرات "دفاع از حق و درخواست رعایت برابری و مساوات در مدیریت کشور" است.

از سوی دیگر میشل عون نیز خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی و اعلام کرده هدفش پایان به حاشیه راندن مسیحیان در کشور است. عون تلاش می‌کند با به نمایش گذاشتن شمار طرفداران خود نشان دهد که در اثرگذاری بر مردم لبنان نقش قابل توجهی دارد.

جریان آزاد ملی و دیگر احزاب سیاسی لبنان از سوی مردم به فساد متهم هستند و این اتهامات همواره در تظاهراتی که در بیروت با بحران زباله آغاز شد، تکرار شده است.

لبنان از بیش از یک سال پیش تاکنون به دلیل عدم توافق بر سر یک نامزد، رئیس جمهور ندارد.

باسیل در سخنرانی در میان تظاهرکنندگان و حامیان جریان آزد ملی در میدان الشهدا گفت: ما رئیس جمهوری که آزادانه از سوی مردم انتخاب شود و پارلمانی که دایره نفوذ و فعالیت خود را بسط نداده و صدای هیچ کسی را خاموش نکند و کابینه‌ای که اصلاحات رئیس جمهور را زیر پا نگذارد می‌خواهیم، ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که خودمان انتخاب کنیم نه نیروهای خارجی.

از سوی دیگر نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب با استقبال از طرح گفتگویی که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان برای فعالیت دوباره نهادهای پارلمانی و دولتی و تسریع در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ارائه کرده، ابراز امیدواری کرد نشست‌های گفتگوی ملی که قرار است در نهم سپتامبر جاری برگزار شود، دست کم منجر به توافقی حداقلی شود.

العربی در تماس تلفنی که با تمام سلام، نخست وزیر لبنان داشت، بر حمایت اتحادیه عرب از تلاش‌های دولت لبنان برای مهار اعتراضات و رسیدگی به آنها و نیز حمایت از این کشور در ممانعت از حرکت به سوی بی‌ثباتی و خلأ در عملکرد نهادهای قانونی تاکید کرد.

کد خبر 306160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha