همشهری آنلاین: آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در مراسم نکوداشت حجت‌الاسلام والمسلمین جمی گفت که نباید اجازه داد که افکار دروغین به عظمت انقلاب ما آسیب برساند.

به گزارش  ایسنا در این سخنرانی، رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: برخورد غیرمودبانه آمریکایی‌ها نسبت به مهمان‌شان برای من روشن کرد که ملت و دولت آمریکا با چنین برخوردی نمی‌توانند افتخار یک ملت متمدن را داشته باشند و این رفتار نشان از دستپاچگی و شکست روحی‌شان داشت.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سفر رییس‌جمهور به نیویورک و برخورد توهین‌آمیز رییس دانشگاه کلمبیا افزود: آن‌ها از جنگ روانی که علیه ما درست کرده‌اند، خودشان آسیب دیده‌اند.

وی درباره مقاومت آبادان و نقش حجت‌الاسلام و المسلمین جمی در دوران دفاع مقدس نیز اظهار کرد: در تاریخ ایران دوره‌ای به عظمت دفاع مقدس نمی‌توان پیدا کرد. دوره‌‌ای که ملت انقلاب کرده بود و می‌خواست روی پای خود بایستد و همه شروران عالم و عامل‌شان علیه آن‌ها جنگی به پا کرده بودند و مردم مقاومت می‌کردند. مردم خوزستان و آبادان با دفاع و مقاومت‌شان ایران و انقلاب را حفظ کردند و در تاریخ مقاومت خودشان را نشان دادند ‌که می‌توانند به تنهایی در برابر اهریمنان بایستند. ما در دفاع مقدس و شورای امنیت جایی که به آسانی رای نمی‌دادند، توانستیم با قدرت و متانت و تدبیر مظلومیت ملت خود را و محکومیت حزب بعث را ثبت کنیم و این یک معجزه بود که می‌توانیم به آن افتخار کنیم.

وی افزود: کسانی که در دوران دفاع مقدس از این مرز و بوم دفاع کردند را تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد. نقطه‌ بسیار درخشان دوران دفاع مقدس را باید در خرمشهر و آبادان جست‌وجو کنیم و روزهایی که خرمشهر ارتش مغرور عراق را در دروازه‌ شهر معطل کرد، سرنوشت جنگ قابل پیش‌بینی بود. عراقی‌ها آن‌چنان روحیه‌ خود را در خرمشهر باختند که پل خرمشهر – آبادان را تخریب کردند و این کار از نظر نظامی برای آن‌ها اشتباه بود. اما آنها از ترس این‌که مبادا آبادان و مردم غیور آن خرمشهر را پس بگیرند، این پل را تخریب کردند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه‌ ما می‌دانیم و دنیا هم می‌داند که عراقی‌ها حداقل هدف‌شان اشغال آبادان و خرمشهر بود. آنها می‌خواستند اروندرود را برای همیشه حل کنند. اشغال خوزستان و اسقاط انقلاب هدف اصلی آ‌ها بود اما آنها در همه اهداف‌شان شکست خوردند.

وی در ادامه با اشاره به دوران حصر آبادان، گفت: در آن زمان ارتباط با آبادان خیلی سخت و امداد به محاصره‌شدگان دشوار بود، اما عراقی‌ها با مقاومت آبادانی‌ها و دیگر مردم ایران زمین‌گیر شدند و مقاومت آبادان و شخص آیت‌الله جمی در این مقاومت ستودنی است و در تاریخ ثبت خواهد شد. من خود از نزدیک دیدم که مردم آبادان با چه شجاعتی در این شهر مقاومت کردند در حالی که در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر سفیر خمپاره به گوش می‌رسید.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: این روحانی بزرگ وظیفه‌ای برای ماندن در این شهر نداشت اما صلاح دید که بماند و با حضور خود هویت آبادان را حفظ کند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این‌که خوزستان منابع اقتصادی ما را داشت، گفت: سقوط خوزستان کار را برای انقلاب دشوار می‌کرد اما مقاومت‌ها در خوزستان که یکی از نمونه‌های آن آیت‌الله جمی بود اجازه نداد که این خطه‌ زرخیز به دست صدام بیفتد و عملیات ثامن‌الائمه که منجر به شکست حصر آبادان شد نقطه‌ درخشانی در جنگ بود که شیرینی آن تا آخر در جبهه ماند. از نقاط ارزشمند این عملیات همکاری صمیمانه‌ سپاه و ارتش بود.

وی گفت: ما امروز ثمره‌ آن مقاومت‌ها را نمی‌بینیم و می‌بینیم که کسانی که با انقلاب در آن دوران مقابله کرده‌اند چگونه امروز به ذلت افتاده‌اند. صدام هیچگاه فکر نمی‌کرد که روزگار خود را در چاهی که خود کنده بگذراند و این چنین به پایان عمر خود برسد و کشورهایی که به صدام کمک کردند امروز در عراق روزگار ذلت را می‌گذرانند و همه‌ آ‌هایی که دست در تجاوز غیرانسانی به انقلاب مظلوم ما داشتند امروز مجازات خود را می‌بینند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: اجازه ندهیم که افکار دروغین به عظمت انقلاب ما آسیب برساند و اگر به وظایف خود عمل کنیم، خدا این نعمت عظیم را از ما دریغ نخواهد کرد.

در این مراسم لوح یادبودی به آیت‌الله جمعی به دست رئیس مجلس خبرگان رهبری اهدا شد.

در این مراسم شخصیت‌هایی از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی کروبی و حجت‌الاسلام و المسلمین علی فلاحیان و نیز فرمانده‌ کل ارتش و جمعی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

کد خبر 32526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز