ترجمه‌ی عباس تربن: در اتاقت را باز می‌کنی و می‌روی تو، ولی در همان قدم اول، پایت روی یک جسم سخت می‌رود و تیر می‌کشد. می‌خواهی لیوان آبت را روی میز بگذاری، ولی پر از روزنامه و کتاب و کاغذهای جورواجور و مشمای پفک و... است.

دوچرخه شماره ۸۲۱

باید برسي به تختت، اما فضای خالی کمی برای رسیدن به آن هست. بنابراین روی نوک پنجه و در مأموريتي غیرممکن خودت را به تخت می‌رسانی. این سه صحنه احتمالاً برای همه‌ی ما آشناست.

اتاق ما جایی است که روزمان را در آن شروع می‌کنیم و شب به همان‌جا برمی‌گردیم. یک اتاق به‌هم‌ریخته می‌تواند حسابي حال‌گيري كند و انرژی منفی به تو بدهد؛ همان‌طور که یک اتاق با تخت مرتب، میز خالی و فضاهای خالی زیاد، كيف آدم را كوك مي‌كند!

  • می‌دانی چه چیزهایی داری

تمیزکردن اتاقت به تو اجازه می‌دهد بدانی دقیقاً چه وسایلي و از هر كدام چه‌جورش را داری: چه کفش‌هایی، چه لباس‌هایی، چه کتاب‌هایی، چه مجله‌هایی و... همین اطلاعات ساده در موقعش خیلی می‌توانند مفید باشند.

تصور کن می‌خواهی بروی به مهمانی. دانستن این‌که لباس‌هایت چه طرح‌ها و رنگ‌هایی دارند، کمک می‌کند آن‌ها را با هم هماهنگ و سِت کنی.

یا اگر به چسب قطره‌ای نیاز داری، دیگر يك‌ساعت همه‌جا را زیر و رو نمی‌کنی و آخرش هم مجبور نمی‌شوی بلند شوي بروی دنبال خرید یک چسب نو از فروشگاه!

  • فکرهایت مرتب می‌شوند

نمی‌دانم که تو هم تجربه‌اش کرده‌ای یا نه؛ وقتی اتاقت را مرتب می‌کنی، انگار چیزهای توی کله‌ات هم نظم پیدا می‌کنند و بهتر می‌توانی فکر کنی.

برای همین اتاق به‌هم‌ریخته می‌تواند نشانگر یک موقعیت ذهنی آشفته باشد. یک اتاق تمیز و مرتب، می‌تواند باعث تغییرات مثبت در زندگی شود و به‌طور غیرمستقیم اوضاع را بهتر کند.

  • در وقتت صرفه‌جویی می‌شود

با مرتب‌بودن اتاق نه‌تنها خواهی دانست که هر چیزی در کجا قرار دارد، بلکه کلی هم در زمانت صرفه‌جویی می‌شود؛ طبعیتاً به این دلیل ساده: می‌دانی هر چیزی را کجا می‌توانی پیدا کنی.

فكرش را بكن فقط هر صبح یک‌دقیقه دنبال لنگه‌ی گمشده‌ی جوراب گشتن در ماه چند دقیقه مي‌شود!

  • اجتماعی‌تر خواهی بود

وقتی اتاقت تمیز باشد، اجتماعی‌تر خواهی بود و روابط گسترده‌تر و گرم‌تری خواهی داشت. این دوتا چه ربطی به هم دارند؟ جواب این سؤال را بده تا خودت متوجه شوی: اگر دوستت اتاق آشفته‌ات را ببیند، چه حسی خواهی داشت؟

من که احتمالاً خیلی شرمنده می‌شوم. طبیعی است که وقتی به‌خاطر به‌هم‌ریختگی اتاقت خجالت‌زده باشی، کم‌تر احتمالش هست که دوست‌هایت را به خانه دعوت کنی.

  • زندگی سالم‌تری خواهی داشت

تمیزکردن اتاق، فواید مربوط به سلامتی را هم به‌همراه خودش خواهد آورد. وقتی اتاقت تمیز باشد، کم‌تر دچار آشفتگی می‌شوی و تمرکزت را از دست نمی‌دهی.

در ضمن باکتری‌ها و ویروس‌ها هميشه زندگی در یک اتاق به‌هم‌ریخته را (که کسی به فکر نظافت و مرتب‌كردنش نیست) ترجیح می‌دهند.

 

دوچرخه شماره ۸۲۱

کد خبر 323908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha