همشهری آنلاین: فرستاده سازمان ملل به سوریه با هیات اعزامی دولت سوریه در ژنو روز سه‌شنبه دیدار کرد. در همین حال، نماینده سوریه در ژنو پس از دیدار با دی میستورا تاکید کرد که از دیدگاه دمشق مذاکرات ژنو رسما آغاز نشده است و هنوز در مرحله مقدمات اجرایی است.

دیدار فرستاده سازمان ملل با نمایندگان دولت سوریه در ژنو

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت اینترنتی النشره گزارش داد که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل و هیات نماینده دولت سوریه در ژنو به ریاست بشار جعفری دیدار کرد.

  • از نظر هیات سوریه مذاکرات هنوز رسما آغاز نشده است

بشار جعفری، مذاکره کننده دولت سوریه در مذاکرات ژنو پس از دیدار با دی میستورا در جمع خبرنگاران گفت: آنچه که ما با نماینده سازمان ملل مورد بررسی قرار دادیم، مسائل اجرایی و مقدمات لازم برای آغاز مذاکرات رسمی بود. به نظر دمشق، هنوز شرایط برای آغاز مذاکرات رسمی فراهم نیست و ما هنوز نمی‌دانیم که با چه کسانی قرار است که مذاکره کنیم و دستور کار جلسه هم مشخص نشده است.

بشار جعفری با بیان این که از دی میستورا خواسته است تا اسامی مذاکره کنندگان طرف مقابل را به دمشق اعلام کند، گفت: ما تنها مذاکراتی که بر اساس قطعنامه شورای امنیت میان دو طرف سوری انجام شود، می‌پذیریم وهیچ دیکته‌ای از خارج چه از سوی کنفرانس ریاض یا هر گروه دیگری را قبول نمی‌کنیم. مذاکرات بر اساس آنچه که شورای امنیت و جامعه جهانی بر آن توافق کرده‌اند، باید بدون پیش شرط انجام شود.

نماینده سوریه با اشاره به انفجارهای اخیر در حومه دمشق نیز گفت: دولت سوریه و شورای امنیت انفجارهای منطقه سیده زینب را محکوم کردند، اگر طرف مقابل نیز آنگونه نیز که می‌گوید، برای جان ملت سوریه ارزش قائل است، ما منتظر هستیم که در بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم کند.

وی با اشاره به برخی مسائل که به عنوان پیش شرط از سوی جناح‌های مخالف مطرح شده است، تصریح کرد: حل مسائل انسانی، ‌پایان درگیری‌ها و دیگر اموری که به نفع ملت سوریه است، از اولویت‌های دمشق است و ما به دنبال تحقق آن هستیم، اما هنوز مذاکراتی آغاز نشده است و ما طرف مقابل را نمی‌شناسیم تا بر سر آن بحث کنیم.

بشار جعفری در اشاره به تهدیدهای اخیر مخالفان مبنی بر ترک مذاکرات تا روز پنج شنبه در صورت محقق نشدن شروطشان نیز گفت: این مساله از سوی وزیر خارجه عربستان نیز مطرح شد. هنوز ترکیب مخالفان برای مذاکره مشخص نیست، پس چگونه از ترک مذاکرات سخن می‌گویند.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد حضور گروه‌های تروریستی از جمله احرار الشام و جیش الاسلام در مذاکرات گفت، این مساله را با دی میستورا مطرح کرده و قرار است وی به آن رسیدگی کند.

  • دیدار گنادی گاتیلف با مخالفان سوری

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود که گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه با قدری جمیل، هیثم مناع و رنده قسیس از شخصیت‌های مخالف سوری در سفارت روسیه در ژنو در ساعت 12 به وقت آنجا دیدار کند.

طبق اطلاعات به دست آمده، دی میستورا با شخصیت‌های مخالف به عنوان مشاوران و نه مذاکره کنندگان گفت‌وگو می‌کند و بر این اساس عمل می‌کند که هیات مورد حمایت عربستان هیات مخالفان است.

روز گذشته قدری جمیل اعلام کرد: ما خواهان این هستیم همانطور که با هیات ریاض تعامل می‌شود با ما نیز تعامل شود.

در همین حال گاتیلف در دیدار با دی میستورا و آن پاترسون، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و سالم مسلم، رئیس حزب اتحاد کردهای ترکیه خواهان تضمین گسترده‌ترین نمایندگی مخالفان سوریه در مذاکرات جاری در ژنو و یکپارچه سازی تلاش‌های جامع بین‌الملل برای مبارزه با خطر تروریسم در سوریه شد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این دیدارها متمرکز بر مسائل مربوط به آغاز روند گفت‌وگوی سوری - سوری با هدف دستیابی به راه حلی برای بحران در سایه قطعنامه 2254 شورای امنیت و دو بیانیه وین بود.

گاتیلف همچنین در گفت‌وگو با اسپوتنیک عنوان داشت: کردهای سوریه بخش مهمی از مخالفان سوری هستند و باید در گفت‌وگوی سوری - سوری در ژنو شرکت داده شوند.

دی میستورا و طرف آمریکایی نیز با روسیه در این مساله هم عقیده‌اند اما این نظام ترکیه است که با این مساله مخالفت می‌کند.

کد خبر 323803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha