سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

سازمان خیریه بین‌المللی آکسفام که مقر آن در لندن است، دیروز با انتشار گزارشی اعلام کرد برخی از کشورهایی که بیشترین مداخله را در جنگ داخلی سوریه دارند کمترین سخاوت را برای کمک به قربانیان این جنگ داشته‌اند.

آکسفام

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، آكسفام در آستانه برگزاري كنفرانس حاميان مالي سوريه در لندن كه قرار است آخر اين هفته برگزار شود در گزارشي اعلام كرد، اكثر كشورهاي ثروتمند كمتر از «سهم عادلانه» خود يعني سهمي كه يك كشور بايد طبق اندازه اقتصادش درنظر بگيرد كمك مالي به سوريه مي‌كنند. همچنين كشورها 56.5درصد از مجموع 8.9ميليارد دلار كمك درخواستي در سال 2015را پرداخت كرده‌اند. ازجمله كشورهاي مورد اعتراض آكسفام، كشورهاي عربي به‌ويژه عربستان است كه به نسبت ثروت و حجم اقتصادش و درحالي‌كه به گروه‌هاي مسلح شورشي سوريه كمك مالي و تسليحاتي مي‌كند، سهم كمك مالي و يا سهم پذيرش پناهجو از سوريه را رعايت نمي‌كند. روسيه و فرانسه از ديگر كشورهايي هستند كه در اين زمينه به كوتاهي متهم شده‌اند.

  • اعتراف كري: سوريه راه‌حل نظامي ندارد

جان كري وزير خارجه آمريكا در پيام ويدئويي همزمان با مذاكرات ژنو درباره سوريه، با بيان اينكه هيچ‌گونه راهكار نظامي براي بحران سوريه وجود ندارد، گفت: طرف‌هاي سوري فرصت پيش آمده در ژنو را غنيمت بشمارند. او در اين پيام همچنين بار ديگر با تكرار موضع غرب، دولت سوريه را متهم كشتارها در اين كشور خواند و خواستار آن شد كه كمك‌هاي انسان‌دوستانه به شهرهايي مانند مضايا برسد. اين در حالي است كه ساعتي قبل از انتشار پيام وزيرخارجه آمريكا، تروريست‌ها در 2 حمله مرگبار در منطقه شيعه‌نشين زينبيه نزديك حرم حضرت زينب در جنوب دمشق، ده‌ها نفر را به خاك و خون كشيدند. دراين دو حمله كه داعش مسئوليت آن را به‌عهده گرفت، حدود 70نفر شهيد و 150نفر مجروح شدند.

  • ادامه مذاكرات جداگانه در ژنو

مذاكرات ژنو با حضور نماينده سازمان ملل و نمايندگاني از دولت و مخالفان سوريه ديروز نيز به‌صورت جداگانه ادامه يافت. اين مذاكرات از روز جمعه با حضور هيأت نمايندگي دولت سوريه به رهبري بشار جعفري نماينده اين كشور در سازمان ملل شروع شد. مخالفان اما با 2 روز تأخير و بعد از خودداري اوليه، به آن پيوستند. استفان دي‌ميستورا نماينده سازمان ملل عصر يكشنبه بعد از انجام نخستين دور از گفت‌وگوهايش با هيأت نمايندگي مخالفان كه متشكل از 17نفر هستند و از رياض آمده‌اند، به خبرنگاران گفت كه به نتيجه‌بخش بودن اين مذاكرات اميدوار است.

هيأت مخالفان سوريه‌اي‌ را در اين مذاكرات رياض حجاب نخست‌وزير فراري و پيشين اين كشور رهبري مي‌كند. او از بدو ورود به ژنو تهديد كرد كه اگر مذاكرات طبق پيش‌بيني و انتظار آنها پيش نرود، ژنو را ترك مي‌كند. ديروز همچنين محمد علوش نماينده گروه مسلح جيش‌الاسلام كه از گروه‌هاي شبه‌نظامي مورد حمايت عربستان در جنگ سوريه است، گفت كه به مذاكرات ژنو مي‌پيوندد.

  • سفر هيأت آمريكايي به شمال سوريه

يك هيأت نظامي عالي‌رتبه از ائتلاف ضد‌داعش به رياست برت مك‌گورك نماينده ويژه رئيس‌جمهور آمريكا با سفر به شمال سوريه از كوباني ديدار كرده‌است. برخي مسئولان فرانسوي و انگليسي نيز در اين سفر مك گورك را همراهي مي‌كردند. اين هيأت در اين سفر با «نيروهاي دمكرات سوريه» كه نيرويي نظامي متشكل از كردها، مسيحيان، آشوري‌ها و اعراب هستند در شمال سوريه ديدار كرده‌است.

کد خبر 323687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha