سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

باادامه پیشروی ارتش سوریه در حلب، روستاهای شیعه‌نشین شمال این استان که از ۴ سال قبل در محاصره گروه‌های تروریستی بوده‌اند در آستانه آزادی قرار گرفته‌اند.

سوریه

منابع ارتش سوريه اعلام كرده‌اند كه نيروهاي نظامي اين كشور در 2كيلومتري روستاهاي نبل و الزهرا هستند. پيشروي ارتش سوريه در حلب از آن جهت اهميت دارد كه مرز ميان سوريه و تركيه را از كنترل تروريست‌ها خارج مي‌كند. هدف اصلي عمليات ارتش سوريه در لاذقيه و حلب، قطع مسير ارتباطي تروريست‌ها در مرز با تركيه است. در اين عمليات نيروهاي حزب‌الله لبنان هم حضور دارند.
همزمان با پيشروي ارتش سوريه در مقابل تروريست‌ها، مذاكرات سياسي با حضور نمايندگان دولت و مخالفان سوريه در ژنو در جريان است. استفان دي‌ميستورا كه به‌طور جداگانه با هيأت‌هاي دولت و مخالفان سوريه‌اي گفت‌وگو مي‌كند، ديروز نخستين دور مذاكرات خود را مفيد و مثبت خواند. اين در حالي است كه روسيه رسما اعلام كرد با حضور نمايندگاني از گروه جيش‌الاسلام و احرار‌الشام در نشست ژنو موافقت كرده‌است.

اين گروه‌هاي تروريستي مورد حمايت عربستان و تركيه هستند و تفكراتي نزديك به داعش و القاعده و جبهه النصره دارند. موافقت روسيه با حضور اين گروه‌ها در مذاكرات ژنو درحالي صورت گرفته كه مخالفان با حمايت عربستان و تركيه با حضور كردها در نشست ژنو مخالفت كردند.

با اين حال وزيرخارجه روسيه ديروز در كنفرانس خبري درامارات اعلام كرد، مسكو تأكيد دارد كه همه گروه‌ها بايد در مذاكرات شركت كنند. او بعد از گفت‌وگو با همتاي اماراتي خود به خبرنگاران گفت: موافقت روسيه با حضور نمايندگان 2گروه مسلح جيش‌الاسلام و احرار‌الشام در مذاكرات ژنو به اين معني نيست كه اين دو گروه را به رسميت شناخته، مشروع مي‌داند يا آنها را تروريستي نمي‌داند. بلكه مسكو با هدف همراهي براي پيشرفت مذاكرات ژنو با حضور اين دو گروه موافقت كرده‌است. علاوه بر نمايندگان اين گروه‌ها، هيأتي 17نفره از مخالفان سوريه‌اي كه هفته‌هاست در رياض نشست و مذاكره برگزار مي‌كنند در ژنو حضور دارند.

لاوروف در ادامه سخنان خود در امارات با اشاره به زمانبندي دقيقي كه به‌عنوان نقشه راه‌حل سياسي بحران سوريه تهيه شده گفت، ابتكار عمل سياسي در سوريه دقيق است و بايدهمه گروه‌ها در آن حضور داشته‌باشند. وزيرخارجه امارات هم در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت كه علاوه بر سوريه، درباره وضعيت يمن نيز با وزيرخارجه روسيه گفت‌وگو كرده‌است.

از سوي ديگر ديروز در رم نشست وزراي خارجه ائتلاف به رهبري آمريكا عليه داعش، با سخنراني وزيرخارجه آمريكا شروع شد. جان كري و همتاي ايتاليايي‌اش رياست اين جلسه را به‌عهده داشتند. كري در سخنان خود در اين نشست از حضور 66كشور در ائتلاف عليه داعش خبر داد.

اين در حالي است كه مقامات نظامي آمريكا اعتراف كرده‌اند در عمليات نظامي عليه داعش در عراق و سوريه، الان ديگر كشوري به غيراز آمريكا و گاهي فرانسه مشاركت ندارند. وزيرخارجه آمريكا در نشست رم همچنين به وضعيت ليبي اشاره كرده و گفت، در جنگ عليه داعش در عراق و سوريه پيشرفت‌هايي به‌دست آمده اما در ليبي داعش در موقعيت پيشروي و رشد است و بايد به اين موضوع توجه شود. تحليلگران آمريكايي، سخنان ديروز كري را روشن‌ترين موضع يك مقام آمريكايي درباره احتمال مداخله نظامي در ليبي توصيف كرده‌اند. پيش از اين مقامات نظامي آمريكا در روزهاي اخير از احتمال مداخله نظامي محدود در ليبي خبر داده‌بودند. رسانه‌هاي انگليسي هم در روزهاي اخير نوشتند كه بيش از هزار نظامي آمريكايي و انگليسي به‌زودي به ليبي اعزام مي‌شوند.

کد خبر 323809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha