هر قدمی که برای برگزاری مذاکرات صلح سوریه برداشته می‌شود نظامیان سوری هم پیشروی‌های بیشتر و حساس‌تری در مقابل گروه‌های تروریستی به‌دست می‌آورند.

جان کری

در مهم‌ترين مورد نيروهاي ارتش سوريه موفق شده‌اند به يك پيروزي مهم دست پيدا كنند و كنترل شهر ربيعه را به‌دست بگيرند.
همزمان با اين مسئله راشاتودي گزارش داده كه مسكو و واشنگتن به حل يكي از مهم‌ترين مورد اختلاف‌ها براي برگزاري مذاكرات صلح سوريه نزديك شده‌اند و به‌زودي توافقي درباره گروه‌هاي مخالفي كه قرار است به مذاكرات ژنو دعوت شوند به‌دست خواهد آمد.

قرار بود مذاكرات صلح سوريه از فردا با حضور نمايندگان دمشق، مخالفان سوري و ايران، روسيه، عربستان و آمريكا آغاز شود اما سازمان‌ ملل اعلام كرد كه به‌خاطر حل نشدن برخي اختلاف‌ها اين مذاكرات چند روزي به تعويق مي‌افتد. شهر ربيعه كه نيروهاي ارتش سوريه موفق به باز‌پس‌گيري آن از گروه‌هاي تروريستي شدند آخرين شهر در استان لاذقيه است كه آزاد مي‌شود. كنترل ربيعه به ارتش سوريه اين امكان را مي‌دهد تا مسيرهاي تداركاتي شورشيان از مناطق مرزي تركيه به شمال سوريه را تحت فشار بيشتري قرار دهند.

در جبهه مذاكرات يكي از مهم‌ترين اختلاف‌ها فهرست گروه‌هاي مخالفي است كه قرار است در گفت‌وگو با دولت سوريه حاضر شوند. راشاتودي اما گزارش داده كه به‌زودي اين مسئله ميان آمريكا و روسيه حل‌و‌فصل خواهد شد؛ مسئله‌اي كه يك پيشروي مهم در جبهه مذاكرات به‌حساب مي‌آيد و پيروزي‌هاي ميداني ارتش سوريه را كامل مي‌كند. واشنگتن طي هفته‌هاي گذشته اصرار داشته كه نمايندگان گروهك جيش‌الاسلام كه مورد حمايت عربستان هستند در مذاكرات شركت داشته باشند اما روسيه با اين مسئله مخالف بود.

اكنون راشاتودي گزارش داده كه مسكو با حضور جيش الاسلام در مذاكرات موافقت كرده اما در مقابل مسكو مي‌تواند افراد و گروه‌هاي مخالف مدنظر خود را به مذاكرات دعوت كند. از اين ميان قدري جميل، معاون سابق نخست‌وزير سوريه و صالح مسلم به‌عنوان نماينده كردها از مهم‌ترين چهره‌هاي مدنظر مسكو هستند. بر اين اساس قرار است كه استفان دي ميستورا نماينده دبيركل سازمان ملل متحد نمايندگاني را براي دعوت از گروه‌هاي معرفي‌شده از سوي روسيه و آمريكا اعزام كند.

  • مسئله اين است: بودن يا نبودن كردها

هنوز جزئيات روشني درباره قطعيت گروه‌هاي شركت‌كننده در مذاكرات ژنو منتشر نشده و مسئله حضور نمايندگان كردهاي سوريه، مقام‌هاي تركيه و عربستان را خشمگين كرده است. مقام‌هاي آنكارا تهديد كرده‌اند كه درصورت حضور نمايندگان كردهاي سوريه مذاكرات را تحريم كرده و در آن شركت نخواهند كرد. كردهاي سوريه طي ماه‌هاي گذشته در مقابل گروه‌هاي تروريستي ازجمله داعش و جبهه النصره پيشروي‌هاي مهمي داشته‌اند اما دولت تركيه آنها را مرتبط به پ‌ك‌ك و تروريست مي‌خواند.

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير تركيه به تازگي با انتقاد از روسيه اعلام كرد كه برخي در تلاش هستند تا با وارد كردن گروه‌هايي مانند كردها توازن مخالفان را به هم ريخته و كفه را به نفع دولت سوريه سنگين كنند. دولت تركيه كردها را كه جزو مخالفان شمرده مي‌شوند در اتحاد با دمشق توصيف مي‌كند.عربستان هم موضعي مشابه با تركيه اتخاذ كرده و مقام‌هاي رياض تهديد كرده‌اند كه درصورت حضور «گروه‌هاي خاص» حامي دولت سوريه مذاكرات را تحريم مي‌كنند.

سفر جان كري، وزير امور خارجه آمريكا به رياض يكي از مهم‌ترين قدم‌هاي او براي نهايي كردن فهرست نمايندگان گروه‌هاي مخالف سوري به‌حساب مي‌آيد. كري اعلام كرده كه در جريان ديدارش از عربستان درباره راه‌هاي پايان دادن به درگيري‌هاي سوريه با مقامات اين كشور مذاكره كرده است.

وزير امور خارجه آمريكا همچنين تأكيد داشته كه به‌زودي تحولات مهمي درباره مذاكرات صلح سوريه رخ خواهد داد. امروز استفان دي ميستورا نماينده دبيركل سازمان ملل متحد نشست خبري كوتاهي برگزار خواهد كرد كه طي آن شايد جزئيات بيشتري از شركت‌كنندگان در نشست ژنو مشخص شود.

دي ميستورا به تازگي از طرف‌هاي شركت‌كننده در مذاكرات انتقاد كرده و با بحث‌هاي پيش آمده اعلام كرد كه چند كشور در حال به خطر انداختن كل مذاكرات با پافشاري بر حضور گروه‌هاي مدنظر خود هستند. براساس توافق صورت گرفته در ژنو، نمايندگان شركت‌كننده در مذاكرات توافق كرده‌اند كه پس از 5سال بحران در نيمه سال 2016دولت انتقالي در سوريه تشكيل شود تا در سال 2017مردم به پاي صندوق‌هاي رأي بروند.

  • پروژه چند ميليارد دلاري عربستان و سيا براي سوريه

عربستان و آمريكا از سال‌ها قبل در قالب پروژه سري مشترك براي مبارزه با دولت سوريه، چندين ميليارد دلار براي آموزش گروه‌هاي مسلح فعال در سوريه هزينه كرده‌اند. نيويورك‌تايمز در گزارشي در اين رابطه نوشت: سال 2013، وقتي رئيس‌جمهور اوباما مخفيانه به آژانس مركزي اطلاعات آمريكا (سيا) مجوز داد كه شورشيان سوري را تسليح كند، اين آژانس جاسوسي مي‌دانست كه يك شريك آماده دارد كه حاضر است پول اين عمليات محرمانه را بپردازد. همان شريكي كه سيا دهه‌هاست براي درگيري‌هاي مناطق دوردست، به پول و نظر آن اتكا كرده است؛ پادشاهي عربستان سعودي. از آن پس، سيا و شركاي سعودي‌اش ترتيبي غيرمعمول را براي مأموريت آموزش شورشيان پي گرفتند؛‌ عملياتي با اسم رمز «الوار چنار».

کد خبر 322737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha