همشهری‌آنلان: بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در جمع سران کشورهای آفریقایی در پایتخت اتیوپی درباره خبر سواستفاده جنسی نیروهای حافظ صلح از کودکان گفت: سازمان ملل از آسیبی که نیروهای حافظ صلح وارد و از مردم آسیب‌پذیر سوء استفاده کرده‌اند. بسیار خجالت‌زده و شرمسار است.

UNbluehat

بان کی مون،دبير كل سازمان ملل گفت: همه ما از آسیبی که به خاطر سوءاستفاده نیروهای حافظ صلح به مردم آسیب‌ديده وارد شده به شدت خجالت‌زده شده‌ایم .

به گزارش سي‌تي‌وي نيوز،بان كي مون، افزود:کارهای هولناك تعداد كمي از گروه بزرگي از افرادي كه خودشان را وقف كارهاي بزرگ و بارازش كرده‌اند، كار همه را زير سوال مي‌برد. سازمان ملل سوء استفاده جنسی را تحمل‌ نمي‌كند. باید همه با هم کاری کنیم تا پاسخ‌گو بودن و شفاف سازی تضمین شود.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه 9 بهمن اعلام كرد: شش مورد تازه از سوء استفاده جنسی نظامیان اروپایی از کودکان در جمهوری آفریقای مرکزی دریافت کرده است.

به گفته این سازمان احتمالا 69 مورد اتهام تائید شده آزار و اذیت جنسی در نیروی حافظ صلح سازمان ملل در سال 2015 وجود دارد که از این تعداد 22 مورد در جمهوری آفریقاي مرکزی اتفاق افتاده است.کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل خواستار روشن شدن جزئیات این پرونده است.

زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اتهام‌هاي مطرح شده علیه تعدادي از نیروهای حافظ صلح در جمهوری آفریقای مرکزی را به شدت وحشتناك و هشداردهنده خواند و خواستار تحقیق کامل در مورد این اتهام‌ها شد.

در گزارش دفتر حقوق بشر نمونه‌هايي از اين سوئ‌استفاده‌هاي جنسي ذكر شده كه مي‌توان به آزار يك دختر هفت ساله كه هر از گاهی در ازای دریافت یک بطری آب و یک بسته بیسکویت مجبور به ارضاء جنسی یک سرباز فرانسوی می‌شده و نيز صحبت‌هاي یک پسر ۹ ساله كه توضيح داده چگونه سربازان حافظ صلح از او سوءاستفاده جنسی کرده‌اند؛اشاره كرد.

گزارش قبلي مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان دختر و پسر ۹ تا ۱۵ ساله در فاصله یک سال از دسامبر ۲۰۱۳ میلادی تا دسامبر ۲۰۱۴ بود.این سربازان هنگام ارتکاب جرم جزو نیروهای سازمان ملل نبودند اما انتشار اين خبر، واکنش شدید و خشم جامعه جهانی را برانگیخت.

زید الحسین توضيح داد: «موارد بسیاری از سوءاستفاده‌های جنسی اصلاً پيگيري نمي‌شوند و از مجازات عاملان هم خبري نيست. این وضعیت به مجرمان جرات تكرار می‌‌دهد.»

یک کمیسیون مستقل دسامبر سال ۲۰۱۵  سازمان ملل متحد را به کوتاهی شدید در برخورد با این موارد متهم کرد.دو کارمند عالی‌رتبه این سازمان به دلیل " بررسی نكردن اتهام‌هاي مطرح شده" به کوتاهی در انجام وظیفه متهم شدند و سازمان ملل رئیس عملیات سربازان کلاه ‌آبی در جمهوری آفریقای جنوبی را برکنار کرد و چهار تن از سربازان اهل فرانسه هم در کشور خود دادگاهي شدند.

اتحادیه اروپا در واکنش به گزارش سازمان ملل تأکید کرده است که خشونت جنسی را به هیچ‌وجه تحمل نمی‌کند.

حدود ۱۲ هزار سرباز کلاه ‌آبی سازمان ملل در عملیات جمهوری آفریقای مرکزی شرکت دارند که از ۵۰ کشور مختلف اعزام شده‌اند.

طبق گزارش دفتر حقوق بشر، علاوه بر سربازان فرانسوی، سربازان اهل گرجستان و چند كشور اروپايي ديگر كه نامشان در گزارش نيامده، نیز به سوءاستفاده جنسی از کودکان و در چند مورد تجاوز در سال ۲۰۱۴ متهم شده‌اند.

کد خبر 323460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha