همشهری‌آنلاین: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل محاصره شهرها توسط نیروهای مسلح و جلوگیری از دسترسی مردم به مواد غذایی را جنایت جنگی نامید.

بان کی مون،دبیرکل سازمان ملل، به گزارش سي‌ان‌ان ،تأکید کرد: «گرسنگی دادن عمدی مردم، جنایت جنگی است. حقوق بین‌الملل چنین اقدامات فجیعی را ممنوع کرده است.» 

به گزارش دبیرکل سازمان ملل وضعیت ساکنان این شهر‌ها را تاسف‌برانگيز و وحشتناك توصیف کرد و گفت: سالخوردگان و کودکان، زنان و مردان به دلیل بروز قحطی در این شهرها  به پوست و استخوان تبدیل شده‌اند و از شدت ضعف حتی نمی‌توانند راه بروند.

شورای امنیت سازمان ملل  ۲۵ دی نشست ویژ‌ه‌ای برای بررسی وضعیت ساکنان شهرهای تحت محاصره در سوریه تشکیل داد.

به گزارش سايت سازمان ملل، ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان سوریه در شهرهای تحت محاصره هستند. نیمی از اينها در  شهرهایی زندگي مي‌كنند که تحت محاصره گروه تروریستی داعش و نیمی دیگر ساکن‌ شهرهایی هستند که در محاصره ارتش سوريه یا گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد هستند.

به گفته بان کی مون، سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ میلادی توانست به پنج درصد از جمعیت ساکن مناطق تحت محاصره كمك برساند. اما این رقم حال به کمتر از یک درصد رسیده که "به هیچ‌وجه قابل قبول نیست".

وضعیت مردم در شهرهای تحت محاصره از جمله در شهر مضایا نگرانی و انتقاد شدید جامعه جهانی را برانگیخته است.مضایا، شهری در نزدیکی دمشق تحت محاصره نیروهای حزب‌الله است.در این شهر حدود ۴۰ هزار نفر سکونت دارند. این تعداد دو برابر رقمی است که پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه ساکن مضایا بود.صدها تن از این تعداد به دلیل عدم دسترسی به مواد غذایی در ماه‌های گذشته در آستانه مرگ قرار گرفته‌اند.

دولت سوریه دوشنبه ۲۱ دی امکان ورود نخستین کاروان کمک‌های غذایی و مواد شوینده به این شهر را فراهم کرد. قرار است تعدادي از ساکنان قطحی‌زده این شهر برای مراقبت‌های پزشکی به خارج از سوریه منتقل شوند.

بخش امداد پزشکان بدون مرز گزارش داد از ماه دسامبر تا کنون دست‌کم ۲۸ نفر به دلیل قطحی و گرسنگی در مضایا جان باختند. سازمان‌های امدادرسان پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت در تعداد دیگری از شهرهای سوریه نیز به همین وحشتناكي باشد.

به گفته صلیب سرخ چند کاروان کمک‌ که در مجموع شامل بیش از ۶۰ کامیون می‌شود به سوی مضایا و سایر شهرهای تحت محاصره در سوریه رفتند.

به گزارش اي‌بي‌سي، روسيه گفته‌است :"غرب تلاش دارد بحران بشري را در سوريه سياسي كند.

کد خبر 321702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha