سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

درحالی‌که این روزها رسانه‌های غربی پر شده است از تصاویر شهر مضایا در سوریه که کاروان کمک‌های غذایی و دارویی سازمان ملل بعد از ماه‌ها از دیروز وارد آن شده، رویداد دیگری در ارتباط با سوریه از چشم رسانه‌های غربی دور مانده‌است.

عکس

به تازگي فيلمي از پيام‌هاي مادران سوريه خطاب به مادران و خانواده‌هاي انگليسي در اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده كه در آن، از خانواده‌هاي انگليسي خواسته‌اند نگذارند فرزندانشان براي پيوستن به داعش به سوريه بروند.رسانه‌هاي انگليسي نوشته‌اند اين بخشي از برنامه سازمان‌هاي غيردولتي با همكاري دولت انگليس براي مقابله با تروريسم در اين كشور است.

در يك سال اخير ده‌ها نفر از شهروندان اروپايي كه بيشترشان جوان و حتي نوجوان بوده‌اند، از طريق تبليغات داعش در شبكه‌هاي اجتماعي، براي پيوستن به اين گروه به سوريه رفته‌اند. ازجمله آنها 3نوجوان دانش‌آموز دختر انگليسي بودند كه تابستان گذشته ناگهان ناپديد شدند و بعد با ردگيري دوربين‌هاي فرودگاه استانبول، معلوم شد آنها از طريق تركيه به سوريه رفته‌اند تا به داعش بپيوندند. كشورهاي اروپايي ازجمله اسپانيا، فرانسه و انگليس، از پيوستن زنان و دختران به داعش ابراز نگراني كرده‌اند.

در فيلمي كه مادران سوريه‌اي خطاب به مادران انگليسي منتشر كرده‌اند، به‌ويژه هشدار داده شده كه مراقب دختران خود باشند. فاتن، يكي از اين مادران سوريه‌اي در اين فيلم مي‌گويد: «مراقب دخترتان باشيد تا مبادا صبح از خواب بيدار شويد و ببينيد كه در خانه نيست. آنها فريب تبليغات شبكه‌هاي اجتماعي داعش را مي‌خورند اما واقعيت داعش در خاك سوريه واقعيت هولناكي است. با دخترانتان حرف بزنيد و از واقعيت جنگ سوريه برايشان بگوييد. آنها را فريب مي‌دهند و مي‌گويند كه براي كمك به سوريه به اين كشور برويد. اما واقعيت اين است كه كار آنها زندگي را براي مردم سوريه سخت‌تر مي‌كند.

ايساف، مادر ديگري از سوريه است كه در پيام خود مي‌گويد: «همه بايد بدانند كه سلاح به‌دست گرفتن و جنگيدن مشكل سوريه را حل نمي‌كند. اين كار فقط جنگ و مصيبت مردم سوريه را طولاني‌تر مي‌كند؛ جنگي كه همين حالا هم كشور ما را ويران كرده‌است. »

كشورهاي اروپايي در ماه‌هاي اخير تدابير امنيتي براي جلوگيري از پيوستن شهروندانشان به داعش را تشديد كرده‌اند. ازجمله اين تدابير نظارت شديد بر اينترنت و مكالمات و مكاتبات شهروندان است. با اين حال همچنان روند پيوستن شهروندان اروپايي به داعش از طريق سفر به تركيه و از آنجا ورود به خاك سوريه ادامه دارد.

  • امدادرساني به شهر مضايا

با ورود محموله‌هاي مواد غذايي و دارويي سازمان ملل به شهر مضايا در نزديكي دمشق كه ماه‌ها تحت اشغال گروه‌هاي مسلح بود و از مردم اين شهر به‌عنوان سپر انساني استفاده مي‌كردند، امدادرساني به مردم اين شهر ادامه دارد. مقامات سازمان ملل گفته‌اند كه گروهي از مردم اين شهر بايد براي مداوا به خارج از شهر منتقل شوند.

  • پيشروي ارتش سوريه در حومه لاذقيه

در ادامه پيشروي‌هاي ارتش سوريه در مقابل تروريست‌ها، ديروز شهر مهم سلمي در حومه اين شهر به كنترل ارتش درآمد. اين شهر در اشغال ائتلاف تروريستي جيش‌الفتح بود كه مورد حمايت عربستان و برخي كشورهاي منطقه قرار دارد.

کد خبر 321409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha