همشهری آنلاین: نمایندگان بوندستاگ، پارلمان آلمان، روز جمعه با اکثریت آرا با مشارکت نظامی این کشور در جنگ علیه داعش در سوریه موافقت کردند.

بوندستاگ با مشارکت نظامی آلمان در جنگ علیه داعش در سوریه موافقت کرد

به گزارش يورونيوز، آلمان بدنبال حملات خونین در پاریس و به درخواست فرانسه از متحدانش وارد ائتلافی می شود که مواضع این گروه افراطی را در عراق و سوریه بمباران می کند.

آنتون هوفریتر، رهبر حزب سبز آلمان گفت:«این حکم بطور خطرناکی مبهم است چرا که پرسش های بسیاری را بی پاسخ می گذارد. فرماندهی کل دقیقا بر عهده کیست؟ فرانسوی ها، آمریکایی ها؟ رویکردتان به روسیه ای که عملا آسمان سوریه را در کنترل خود دارد و در کنار اسد می جنگد، چگونه است؟»

بنا به پیشنهاد اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع آلمان، این کشور در عملیات رزمی و مستقیما علیه داعش وارد عمل نخواهد شد بلکه مشارکتش با ائتلاف از طریق جنگنده های رهگیر تورنادو٬ هواپیماهای سوخت رسان و یک کشتی جنگی، بیشتر جنبه حمایتی خواهد داشت.

دويچه وله نيز در گزارشي در اين خصوص اعلام كرد: پارلمان آلمان روز جمعه ۴ دسامبر ( ۱۳آذر) در نشستی پربحث با مأموریت این کشور در سوریه علیه داعش موافقت کرد. از کل نمایندگان حاضر در پارلمان ۴۴۵ نماینده به طرح دولت رأی موافق، ۱۴۶ نماینده رأی مخالف و هفت نماینده نیز رأی ممتنع دادند.

  • مأموریتی حساس و پیچیده

حضور احتمالی تا ۱۲۰۰ سرباز آلمانی در چارچوب این پشتیبانی سبب شده که این مأموریت ‌به یکی از حساس‌ترین و پیچیده‌ترین مأموریت‌های نظامی آلمان در خارج از خاک این کشور بدل شود. البته صحبت از حداکثر ۱۲۰۰ سرباز است و هنوز مشخص نیست که میزان استفاده از ظرفیت تعیین‌شده چه خواهد بود.

فعالیت ارتش آلمان در چارچوب ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه وظایف گوناگونی را دربر‌می‌گیرد:

۱) عملیات تجسسی با ماهواره و هواپیما؛ قرار است که در این راستا ۶ فروند هواپیمای جنگنده‌ی "تورنادو" به کار گرفته شوند. این هواپیماها در حال حاضر در "یاگل" در ایالت شلزویگ هولشتاین مستقر هستند و برای انجام مأموریت خود به ترکیه انتقال می‌یابند.

۲) سوخت‌رسانی در هوا به جنگنده‌ی دیگر کشورها در حین عملیات علیه داعش. در این راستا نیز یک هواپیمای سوخت‌رسان به کار گرفته خواهد شد.

۳) گسیل یک ناوچه برای پشتیبانی و حفاظت از ناو هواپیمابر فرانسه.

۴) اعزام مشاور و کارشناس به مقرهای مرکزی فرماندهی.

این مأموریت از سال جدید میلادی آغاز خواهد شد و به مدت یک سال تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت. دولت آلمان در صورت تمایل به تمدید این مأموریت به موافقت پارلمان این کشور نیازمند است. دولت آلمان هزینه این مأموریت در سال ۲۰۱۶ را ۱۳۴ میلیون یورو برآورد کرده است.

  • اختلاف نظر بر سر مأموریت آلمان در سوریه

حضور آلمان در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش مخالفانی نیز دارد. از جمله انتقادهایی که در ارتباط با این مأموریت مطرح شده، هماهنگی و انطباق آن با حقوق بین‌الملل و همچنین قانون اساسی آلمان است.

هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان، روز جمعه ۴ دسامبر  (۱۳ آذر) در گفت‌وگویی با نشریه "تاگس‌اشپیگل" انتقادات و شبهه‌های مطرح‌شده در مورد پایه‌های حقوقی این مأموریت را رد کرد و گفت: «شهروندان آلمان می‌توانند اطمینان خاطر داشته باشند که مأموریت آلمان درسوریه نه ناقض حقوق اقوام است و نه مغایر با قانون اساسی آلمان.»

او در استدلال سخنان خود از جمله به حکم دادگاه قانون اساسی آلمان در سال ۱۹۹۴ اشاره کرد. در این حکم به امکان حضور ارتش آلمان در مأموریت‌هایی در خارج از خاک آلمان برای حفظ امنیت عمومی پرداخته شده است.

استدلال وزیر دادگستری آلمان در رابطه به حقوق اقوام به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد اشاره دارد که فرانسه آن را در پی سوءوقصدهای پاریس یکی از پایه‌های تصمیم‌گیری‌های خود قرار داده است.

اکثریت نمایندگان پارلمان آلمان عضو احزاب ائتلافی دولت این کشور هستند و موافق با انجام این مأموریت. با وجود این شماری از آنها مخالفت خود را با این مسئله ابراز داشته‌اند. حزب "سبزها" و حزب "چپ‌ها" که جناح اپوزیسیون در پارلمان آلمان را تشکیل می‌دهند، مخالف حضور نظامی آلمان در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش هستند.

آنتون هوفرایتر، رئیس فراکسیون "سبزها" در پارلمان آلمان مأموریت این کشور در سوریه علیه "داعش را بی‌برنامه و حساب‌نشده" دانسته و معتقد است: «پس از سوءقصد‌های اخیر در اروپا باید راهی پیش گرفت که با تحلیلی هوشمندانه و با خونسردی برگزیده شده است.»

به گفته‌ی هوفرایتر "در مورد همبستگی با فرانسه پس از سوقصدهای پاریس جای بحث و صحبت وجود ندارد، اما همبستگی به این معنا نیست که به هر چیزی آری گفت".

استفاده از لفظ "جنگ" نیز از دیگر مسائل حساسی است که سیاستمداران آلمان از آن خودداری می‌کنند، اگرچه برخی از آنان تا اندازه‌ای احتیاط خود را کنار گذاشته‌اند.

رودریش کیزه‌وتر، یکی از مسئولان سیاست خارجی در فراکسیون حزب سوسیال مسیحی آلمان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفته است: «اگر چه برخورد من با لفظ "جنگ" برخوردی محتاطانه است، اما فایده‌ای ندارد که مبارزه یا مأموریتی مسلحانه را با عبارات و الفاظ دیگری توصیف کنیم. داعش  مشغول جنگی تروریستی است و ما باید با آن مقابله کنیم.»

  • دیدگاه مردم

بحث حضور آلمان در ائتلاف بین‌المللی نه تنها سیاستمداران که افکار عمومی در این کشور را نیز به خود مشغول کرده است.

خبرگزاری آلمان روز جمعه ۴ دسامبر (۱۳آذر) در گزارشی به نتایج دو نظرسنجی‌‌گوناگون پرداخته که شبکه اول تلویزیون آلمان و شبکه خبری N24 در این ارتباط انجام داده‌اند.

طبق نظرسنجی شبکه اول تلویزیون آلمان ۵۸ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که آلمان باید به فرانسه همبستگی نظامی در مقابله با داعش نشان دهد. ۳۷ درصد مخالف این مسئله بوده‌اند.

در نظرسنجی دیگر که از سوی شبکه خبری N24 انجام شده، میزان مخالفان ۴۷ درصد و میزان موافقان ۴۶ درصد ذکر شده است.

درخور توجه آنکه تنها ۴۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این دو نظرسنجی بر این باورند که می‌توان از طریق نظامی بر "دولت اسلامی" پیروز شد و این گروه را از میان برداشت.

۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شبکه اول تلویزیون آلمان بر این باورند که مأموریت آلمان در سوریه خطر حملات تروریستی را افزایش خواهد داد. در نظرسنجی شبکه N24 حتی ۷۵ درصد این نظر را مطرح کرده‌اند.

کد خبر 315947

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha