همشهری آنلاین: برنامه سفر وزیر خارجه آلمان به عربستان سعودی با انتقاد شدید حزب دمکرات مسیحی و اپوزیسیون مواجه شده و رییس فراکسیون احزاب چپ آلمان هم اعلام کرده است: با توجه به «سیاست های غیرمسئولانه ملک سلمان که اوضاع خاورمیانه را وخیم تر کرده است» این سفر باید لفو شود.

 اعتراض احزاب آلمانی به سفر آتی «اشتاین مایر» به عربستان

به گزارش ایرنا، نشریه «اشپیگل» نوشته است: سیاستمداران آلمانی معتقدند «اشتاین مایر» در حالی قصد سفر به عربستان برای شرکت در جشنواره فرهنگی «الجنادریه» را دارد که حکومت این کشور اخیراً ده ها نفر را اعدام کرده است.

«نوربرت روتگن» رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان اعلام کرد: از نظر من حضور وزیر خارجه در جشنواره عربستان درست نیست، زیرا اخیر شاهد اعدام های دستجمعی از سوی حکومت این کشور بوده ایم.

از سوی دیگر «آرمین لاشت» معاون رییس حزب دموکرات مسیحی نیز در تایید صحبت های روتگن، اشتاین مایر را مورد انتقاد شدید قرار داده و اظهار کرد: درست نیست یک وزیر دولت آلمان با وجود اعدام های دستجمعی و نقض فاحش حقوق بشر در روزهای اخیر، در مراسم جشن و سرور رژیم ریاض در صحرا حضور یابد و از سوی دیگر قدرت یابی و گسترش داعش هم فقط به خاطر حمایت های ریاض بوده است.

«امید نوری پور» سخنگوی سیاست خارجی حزب سبزها نیز در باره برنامه سفر وزیر خارجه آلمان به عربستان اعلام کرد: پس از موج اعدام ها با حضور در این جشنواره نمی توانیم وانمود کنیم که وضعیت عربستان عادی شده است.

«دیتمار بارچ» رییس فراکسیون حزب چپ های آلمان هم خواستار لغو این سفر شد و گفت: پادشاه عربستان در یک وضعیت تنش آور در منطقه به صورت کاملاً غیرمسوولانه اوضاع را بیش از پیش وخیم کرده است.

وزارت خارجه آلمان تا کنون در رابطه با برنامه سفر اشتاین مایر اظهار نظری نکرده ولی سفیر این کشور در ریاض ماه دسامبر 2015 اعلام کرده بود که وزیر خارجه آلمان در این مراسم شرکت خواهد کرد.

عربستان که تلاش می کند جشنواره «الجنادریه» را بزرگ ترین برنامه فرهنگی در منطقه خلیج فارس معرفی کند، امسال با دعوت از آلمان به عنوان مهمان ویژه غرفه ای بزرگ در اختیار شرکت هایی از این کشور قرار داده است.

کد خبر 321136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha