همشهری آنلاین: در پی استقبال غافلگیرکننده آلمانی ها از نشر مجدد کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر، چاپ دوم این کتاب با فاصله ۱۰ روز از اولین بازنشر، روز ۱۸ ژانویه بر روی قفسه های کتاب‍فروشی های این کشور قرار می‌گیرد.

 بازنشر کتاب «نبرد من» هیتلر به فاصله ۱۰ روز در آلمان

به گزارش ايرنا، اولین بازنشر نسخه جدید کتاب هیتلر که برای نخستین بار پس از سال 1945 در آلمان، در تاریخ 8 ژانویه در چهار هزار نسخه از سوی انستیتوی تاریخ معاصر مونیخ، به همراه نکات و حاشیه های تحلیلی جامع این انستیتو در بازار کتاب این کشور توزیع شد، در همان روز اول نایاب شد.

به گزارش رسانه های آلمان، کتابفروشی های این کشور 15 هزار پیش سفارش خرید نسخه جدید کتاب «نبرد من» یعنی بیشتر از چهار برابر تعداد چاپ شده آن را دریافت کرده بودند و به خاطر این محدودیتِ شمارگانِ چاپ، کتابفروشی ها حتی وقت نمایش آن در ویترین های خود را نیز نیافتند.

در پی این استقبال کم نظیر، انستیتوی تاریخ معاصر مونیخ اعلام کرد که چاپ دوم این کتاب را در تاریخ 18 ژانویه روانه بازار کتاب آلمان خواهد کرد.

به عقیده برخی از صاحب نظران سیاسی، به نظر می رسد که وقایع جشن های سال نو و آزار و اذیت زنان از سوی جمعی از پناهجویان عرب و آفریقایی تبار با تبعات افزایش تبلیغات ضدمهاجرت، افکار عمومی آلمان را متأثر ساخته و همزمانی بازنشر کتاب هیتلر با این وقایع، عامل بخشی از این اقبال عمومی به آن بوده است.

درحالی که در وهله اول بازنشر «نبرد من» سروصدای زیادی برپا کرده بود، اکنون کسب موفقیت آن در بازار کتاب آلمان باعث شکل ‎گیری بحث در جوامع بین المللی مبنی بر اینکه آیا بازنشر کتاب، عملی درست یا غلط بوده، شده است.

به گفته کارشناسان، عرضه نسخه جدید از این کتاب، ابزاری ضروری برای درک هولوکاست و محکوم کردن ایدئولوژی نازی ها و بی اعتبارساختن نظریه های دیکتاتور آلمان و در نتیجه دارای کاربرد «آموزشی» برای درهم کوبیدن نئونازی ها می باشد.

اما بسیاری از افراد تفکر دیگری در این زمینه دارند و معتقد هستند که این به اصطلاح «کتاب عقیدتی نازی ها» می تواند اذهان راست افراطی و نازیسم در آلمان را بیدار کرده و موج جدیدی از نژادپرستی را در این کشور به وجود آورد.

به نوشته روزنامه «مرکور» چاپ مونیخ، این کتاب دو هزار صفحه ای که قیمت آن 59 یورو تعیین شده بود، در بازار سیاه اینترنتی از سوی برخی از دلالان کتاب به قیمت 685 یورو یعنی بیش از ده برابر به فروش گذاشته شده است.

در 31 دسامبر سال 2015، حق تالیف کتاب «نبرد من» نوشته «آدولف هیتلر» که در اختیار دولت بایرن بود، منقضی شد و بازنشر این کتاب در خاک آلمان پس از هفتاد سال آزاد گردید.

دولت محلی بایرن بازنشر کتاب هیتلر که وی در آن زندگی نامه، اندیشه سیاسی و ایدئولوژیک خود را به تصویر کشیده است، در راستای رعایت حال قربانیان حکومت نازی و جلوگیری از نفرت پراکنی سیاسی و نژادی، ممنوع اعلام کرده بود.

در بازنشر نسخه جدید کتاب هیتلر، نکات و حاشیه های تحلیلی جامع که مؤسسه تاریخ معاصر آلمان به آن ضمیمه ساخته، گنجانده شده است.

آدولف هیتلر کتاب نبرد من را بین سال های 1924 و 1926 هنگامی که در پی شکست «حرکت انقلابی» سال 1923 برای سرنگونی دولت بایرن، محاکمه و زندانی شده بود، نوشت. جلد اول کتاب در سال 1925 و جلد دوم یک سال پس از آن منتشر و توزیع شد.

حکومت نازی هیتلر بین سال های 1933 و 1945 بالغ بر 12 میلیون نسخه از کتاب «نبرد من» را به فروش رسان و ثروت هنگفتی را نصیب وی ساخت. چاپ این کتاب پس از جنگ جهانی دوم ممنوع شده بود.

کد خبر 321530

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha