همشهری آنلاین: روزنامه انگلیسی اکسپرس نوشت: بر اساس گزارش جدید سازمان عفو بین الملل، انگلیس با فروش آزادانه انواع سلاح به عراق طی دهه های گذشته به تسلیح گروه تروریستی داعش کمک کرده است.

تسلیحات انگلیسی در دستان تروریست های داعش

به گزارش ايرنا، این روزنامه انگلیسی افزود: داعش با راه اندازی کمپین وحشتناک خشونت و نقض حقوق بشر که شامل انواع کشتارها، تجاوزها، شکنجه ها و گروگان گیری ها می شود برنامه های خود را را به مورد اجرا بگذارد.

بر اساس این گزارش، انگلیس جز 25 کشوری است که سلاحهای آنها به دست تروریست های داعش افتاده است. بخش عمده این سلاح ها پس از تصرف پایگاه های عراق، به دست این گروه تروریستی غارت شده است. داعش در ژوئن 2014 (خرداد 1393) زمانی که شهر موصل در عراق را اشغال کرد، سلاح های بسیاری را به غارت برد.

موصل در شمال کشور عراق واقع شده است. موصل با بیش از یک میلیون نفر جمعیت سومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد و بصره است.

گروه تروریستی داعش از خردادماه سال گذشته بخش هایی از شمال عراق را به اشغال خود درآورده و تاکنون مرتکب جنایات زیادی در این کشور شده است.

به گزارش روزنامه اکسپرس، 'الیور اسپراگ' مدیر برنامه کنترل تسلیحات سازمان عفو بین الملل گفت: انتقال سلاح به عراق در طول دهه ها باعث شده است که داعش پس از اشغال این مناطق، براحتی تسلیحات انتقال یافته به عراق را در اختیار بگیرد. این حقیقت که کشورهای جهان از جمله انگلیس، تجهیز تسلیحاتی غیر عمد و غیرمستقم خود را متوقف کرده اند، باید ما را به ایجاد وققه و بررسی مجدد قراردهای فعلی صدور تسلیحات ترغیب کند.

بر اساس این گزارش، تسلیحات انگلیسی که در اختیار داعش قرار گرفته طیف وسیعی از تفنگ های مربوط به دوران جنگ جهانی اول تا موشک های ضدهوایی قابل حمل، کلت و نفربرهای زرهی را شامل می شود.

به گزارش منابع خبری و به نقل از یک تحلیلگر مسائل سیاسی سوریه یکی از دلایل طولانی شدن نبردها در سوریه کمک هایی است که کشورهای غربی در اختیار تروریست ها قرار می دهند و با تقسیم بندی آنها به «میانه رو» و «تندرو»، بهانه خوبی برای تجهیزشان پیدا کرده اند.

  • مقررات ضعیف کنترل صادرات سلاح به تقویت زرادخانه داعش کمک کرد

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود همچنین اعلام کرد که مقررات ضعیف چند دهه گذشته در کنترل انتقال سلاح به عراق به تقویت زرادخانه تسلیحاتی گروه تروریستی- تکفیری داعش کمک کرده است.

به گزارش تارنمای خبری «لوکال/Local» عفو بین الملل در گزارشی که روز سه شنبه منتشر کرد، آورده است: مقررات ضعیف انتقال سلاح به عراق و ساز و کارهای نظارتی آسانگیرانه به گروه تروریستی داعش کمک کرده است تا مقادیر خطرناکی سلاح برای جنگ در عراق و سوریه انبار کند.

کارشناسان عفو بین الملل با بررسی هزاران فیلم و عکس به نتیجه رسیده اند که تسلیحات در اختیار داعش ساخت کشورهایی همچون آلمان، انگلیس روسیه، چین و آمریکا است.

«پاتریک ویلکن» کارشناس کنترل تسلیحاتی و حقوق بشر عفو بین الملل در این زمینه گفت: تسلیحات گسترده و متنوعی که ترویست های داعش استفاده می کنند نشان می دهد که چگونه تجارت غیرمحتاطانه سلاح به جنایات و خصومت ها در سطحی گسترده دامن زده است.

عفو بین الملل در گزارش خود می افزاید: داعش بیشتر تسلیحات خود را در جنگ با ارتش عراق بدست آورده است هر چند که آنها همچنین ممکن است بخشی از این سلاح ها را در جریان تجارت غیرقانونی یا از طریق سربازان عراقی و سوری فراری بدست آورده باشند.

زرادخانه تسلیحاتی عراق شامل سلاح های مربوط به جنگ ایران و عراق بین سالهای 1980 و 1988 است که 34 کشور از جمله آلمان، چنین سلاح هایی را در اختیار عراق قرار دادند. تجهیزات بیشتری نیز در طول یک دهه گذشته در اختیار این کشور قرار گرفته است.

بر اساس گزارش عفو بین الملل، جنگجویان داعش با تعداد بیشماری سلاح های «ژ-3» ساخت شرکت هکلر و کخ آلمان و نیز اسلحه «والتر کی کی جی» ساخت آلمان (Walther KKJ rifle) تجهیز شده اند.

تروریست های داعش همچنین مجموعه ای از مسلسل های ساخت آلمان در اختیار دارند که بخشی از آنها را ممکن است از نیروهای کرد به غنیمت گرفته باشند.

دولت آلمان بتازگی اعلام کرد که پارلمان این کشور عملیات نظامی در سوریه را با استفاده از هزار و 200 نیرو تصویب کرد. انتظار می رفت هواپیماهای شناسایی آلمان نیز عملیات خود را بر فراز سوریه از دوشنبه این هفته آغاز کنند.

کد خبر 316506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha