همشهری آنلاین: عربستان از جمله مهم‌ترین منابع کمک مالی به گروه‌های تروریستی افراطی است اما فرانسه به جهت وابستگی به نفت این کشور و فروش سلاح خاندان سعودی، جرئت مقابله با ریاض را ندارد.

isis oil

به گزارش ايرنا کارشناسان بین المللی در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپاتنیک گفتند: دولت فرانسه جرات مقابله با عربستان را ندارد زیرا به نفت عربستان ودرآمدهای فروش عمده اسلحه به ریاض نیاز دارد و اين در حالي است كه عربستان از جمله مهم‌ترين منبع مالي كمك به تروريست‌هاي افراطي است.

علی الاحمد مدیر انیستیو الخلیج( خلیج فارس) به این خبرگزاری گفت: بخش زیاد سرمایه افراط گرایی در فرانسه از سوی هم پیمانان فرانسه در خلیج فارس تامین می‌شود وتجارت دو کشور و قراردادهای اسلحه منجر به چشم پوشی دولت‌های پاریس از نقش عربستان شد.

وی افزود: کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس هم با عقد قراردادهای سود‌آور خرید اسلحه از فرانسه دولت این کشور را تشویق به سهل انگاری در تداوم حمایت مالی از کانال‌ها و جریان‌های مشوق تروریست‌های افراط گرایی کردند و آمریکا هم از این شبهات برای افشای نقش عربستان در آتش افروزی رنج می‌برد.

مدیر انیستیو الخلیج با اشاره به مناظره نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا که شنبه ( 30 آبان) برگزار شد گفت: هیلاری کلینتون نامزد دارای شانس بیشتر ریاست جمهوری آمریکا بدون اشاره به حمایت کشورش از گروه‌های تروریستی تکفیری، از ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست موضع ضد افراطی اتخاذ کنند.

وی گفت: کلینتون به دلیل پولی که از عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس گرفته موضع خنثی گرفته است.

دان لازار نویسنده آمریکایی وکارشناس مسائل حمایت مالی از تروریسم در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپاتنیک گفت: فرانسه و آمریکا پس از حملات تروریستی در پاریس نیاز به بازنگری در روابط طولانی مدت خود با عربستان دارند.

این نویسنده آمریکایی گفت: مهمترین مسئله ارزیابی دوباره روابط با عربستان منبع اصلی حمایت مالی گروه‌های تروریستی در سراسر جهان به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

وی افزود: در دسامبر 2009 هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در یادداشت دیپلماتیک محرمانه‌ای نوشت، کمک کنندگان در عربستان مهمترین منبع حمایت مالی از گروه‌های تروریستی در سراسر جهان هستند.

لازار با اشاره به سخنان جوبایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا در بین دانشجویان دانشگاه هاوارد در اکتبر 2014 گفت: عربستانی‌ها واماراتی‌ها اقدام به تزریق صدها میلیون دلار و ده‌ها هزار تن اسلحه نظامی به هرکس که با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بجنگد کردند.

لازار افزود: حمایت مالی از گروه‌های تروریستی منجر به ارسال کمک‌های مستقیم آمریکا به گروه‌های اسلامی مانند جبهه النصره و القاعده شد.

وی هشدار داد فرانسه همچنان با عربستان مقابله نمی‌کند واین مشکل ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود فرانسه این روند را ادامه دهد و از مقابله با رهبران عربستان خودداری کند زیرا ریاض به عنوان منبع نفت وبازاری برای کالاهای نظامی بسیار مهم باقی خواهد ماند.

کد خبر 314841

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha