همشهری‌آنلاین: سازمان عفو بین‌الملل ضمن هشدار به مسئولان آل سعود درباره اعدام ده‌ها تن از جمله فعالان شرکت‌کننده در تظاهرات مخالفان، اعلام کرد: عربستان از مسئله "مبارزه با تروریسم" به عنوان بهانه‌ای در جهت بهره‌برداری از اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

 سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود اعلام کرد: افزایش موارد اعدام در داخل عربستان طی سال جاری میلادی باعث می‌شود که ما با جدیت بسیار با این گونه گزارش‌ها تعامل کنیم.

این گزارش در پی انتشار خبری از سوی روزنامه "عکاظ" عربستان مبنی بر این که 55  تن منتظر اعدام هستند، منتشر شد.

در این گزارش آمده که شش فعال از منطقه "العوامیه" در استان شیعه نشین "القطیف" پس از آن‌که در محاکمه‌های ناعادلانه محکوم شدند، با حکم اعدام رو به‌رو هستند.

معاون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا  در این سازمان درخصوص این اقدام‌های عربستان گفت: مشخص است که مسئولان عربستانی از مسئله مبارزه با تروریسم به عنوان بهانه‌ای برای بهره برداری از اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری العهد،او افزود: سه تن از شش فعال عربستانی که در القطیف حبس شده‌اند، کودک هستند و تاکید کرده‌اند که برای گرفتن اعتراف‌ها مورد شکنجه قرار گرفته‌اند و این سه تن علی النمر، عبدالله زاهر و حسین مرهون هستند.

یکی از کارشناسان و پژوهشگران عفو بین‌الملل نیز اقدام عربستان در منکر شدن جنایت‌هایش را محکوم کرده و خواهان انجام تحقیقات فراگیر و غیر جانبدارانه در مورد شکنجه‌ها شد و گفت: این حکم‌های اعدام نباید اجرا شود، سازمان عفو بین‌الملل مخالف مجازات مرگ است، حال شرایط هرگونه‌ای که می‌خواهد باشد.

برادر بزرگ‌تر علی النمر که بادزاشتش انتقادهای بین المللی گسترده‌ای را به دنبال داشته است، با بیان این که برادرش علی در سن 17 سالگی بازداشت شد، گفت: دیدم که بینی او شکسته است، زمانی که از او پرسیدم چه اتفاقی افتاده است، او گفت که همه در اینجا مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

کد خبر 315429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha