تهران-ایرنا- سالمه العتیبی درنخستین انتخابات عربستان که زنان حق شرکت و نامزدی در آن را داشتند ،موفق به کسب یک کرسی در شورای شهرداری منطقه مکه مکرمه شد.

یک زن عضو شورای شهرمنطقه مکه مکرمه شد

به گزارش ايرنا، خبرگزاری فرانسه ، کمیته انتخابات شهرداری عربستان روز یکشنبه اعلام کرد سالمه العتیبی موفق شد از شهرک مدرکه به شورای شهر منطقه مکه مکرمه راه یابد.

خبرگزاری رسمی عربستان نیز به نقل از اسامه البار رییس کمیته انتخابات شورای شهرداری اعلام کرد: نتایج اولیه شمارش آرا حاکی از پیروزی سالمه بنت حزاب العتیبی در شهرک مدرکه در منطقه مکه دارد.

رای گیری برای انتخابات شورای شهرداری های عربستان روز شنبه در حالی آغاز شد که برای نخستین بار به زنان این کشور اجازه داده شد نامزد انتخابات شوند و پای صندوق های رای بروند و شخص مورد نظر خود را انتخاب کنند.

عربستان تنها کشور جهان به شمار می رود که تاکنون فقط مردان در آن حق رای دادن و نامزدی برای انتخابات را داشته اند.

بیش از 900 زن نامزد کسب کرسی های شوراهای شهرداری ها شده بودند و این تنها شورای همگانی این کشور به شمار می رود که به صورت انتخابی تشکیل می شود و حدود شش هزار مرد نیز برای کسب کرسی های 284 شورای شهرداری نامزد شده اند .اختیارات این شورا محدود به امور محلی از جمله وضعیت خیابان ها، بوستان های همگانی و جمع آوری زباله است.

به علت محدودیت های اجتماعی پیش بینی می شد کمتر از یک نفر از هر 10 رای دهنده، زن باشد و در نتیجه شمار اندکی از نامزدهای زن در این انتخابات پیروز شوند.

نخستین انتخابات شوراهای شهرداری های عربستان در سال 2005 بدون شرکت زنان برگزار شد و عربستان سعودی طی سالهای 1965 تا 2005 یعنی حدود چهل سال نیز هیچ انتخاباتی برگزار نکرد.

اجازه حضور زنان در پای صندوق های رای را ملک عبدالله پادشاه سابق این کشور در حکمی در سال های آخر عمرش صادر کرد. او پیش از مرگش 30 زن را به عضویت شورای عالی مشورتی کشورش برگزید. با وجود این، عربستان همچنان تنها کشوری است که به زنان حق رانندگی نمی دهد.

کد خبر 317909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha