پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: نشست وین ۳ در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده برگزار می‌شود.

Hossein Amir-Abdollahian

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین امیرعبداللهیان در حاشیه مراسم گرامیداشت شهید غضنفر رکن‌آبادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نشست وین3 چه موقع برگزار خواهد شد افزود: این نشست طی 15 روز آینده برگزار و در این نشست به جزئیات بیشتری راجع به تقویت روند مبارزه با تروریسم و پیگیری راهکارهای سیاسی بر سوریه توجه می شود.

وی گفت: در سفر اخیرا خود به اتفاق دکتر ولایتی به سوریه با بشاراسد ملاقات کردیم و گزارش نشست وین 2 را به اطلاع رئیس‌جمهور سوریه و مقامات مسئول این کشور رساندیم و درباره نشست وین3 و نحوه تعاملی که حکومت سوریه و در عین حال بازیگران دیگر با حکومت و مردم سوریه خواهند داشت، بحث های مفصلی داشتیم.

معاون وزیر امور خارجه درباره اینکه چه کشورهایی می‌خواهند نشست‌هایی حاشیه‌ ای در قبال نشست وین برگزار کنند افزود: تلاش‌هایی را عربستان سعودی انجام داده است تا گروهی از معارضین سوریه را دور هم بیاورد و در ریاض جلسه ‌ای را برگزار کند.

وی گفت: این درخواست عربستان در نشست وین2 مطرح شد و طرف سعودی اصرار زیادی به این کار داشت اما ما و برخی از کشورها مخالف این هستیم که چنین اقداماتی انجام شود.

امیرعبداللهیان افزود: طبیعی است که هرگونه هماهنگی در خصوص جلسه با معارضین سوریه که معتقد به راهکار سیاسی هستند، نه معارضی که سلاح حمل کردند و با گروه های تروریستی همکاری دارند، باید با هماهنگی نماینده دبیرکل سازمان ملل انجام شود.

وی گفت: در بند دیگری از بیانیه وین توافق شد که سازمان ملل تلاش کند تا گروه‌ های تروریستی شناخته شوند و مشخص شود که چه گروه‌ هایی در سوریه تروریست شناخته می‌شوند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: کشور اردن نیز قرار شد مشورت هایی را با برخی از کشورها برای شناسایی و تعیین این لیست انجام دهد، اما نه اینکه نشستی را در اردن برگزار کند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه افزود: ما این اقدامات شتابزده را مغایر توافق موجود در وین 2 می‌دانیم و معتقدیم که همه چیز باید در چارچوب هماهنگی با سازمان ملل متحد و مشورت با دولت و نظام سیاسی سوریه و شخص آقای رئیس‌جمهور که مشروعیت قانونی در این کشور دارد، انجام شود.

دولت عربستان هنوز به وظایف خود در قبال حادثه منا عمل نکرده است

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: دولت عربستان هنوز به وظایف خود در قبال حادثه منا عمل نکرده است.

حسین امیرعبداللهیان درباره پیگیری‌های حادثه منا از دولت عربستان افزود: پیگیری ‌های حقوقی درباره حادثه منا در سه سطح دنبال می‌ شود؛ سطح نخست در داخل کشور است و خانواده‌ های جانباختگان حادثه منا می‌توانند با مراجعه به بخش ذیربطی که سازمان حج و زیارت به زودی اعلام می‌کند، شکایت ‌های خود را برای مطالبات حقوقی از دولت عربستان سعودی ارائه دهند.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی انجام شده به زودی سازمان حج و زیارت اطلاعیه‌ای را در این خصوص منتشر می‌کند.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم اقداماتی را انجام داده اند و همه مستندات با همکاری بخش‌های ذیربط در کشور از جمله سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری انجام شده است و این مستندات در ساز و کارهای حقوقی و بین‌المللی خود دنبال می‌شود.

وی افزود: برخی از موسسات حقوقی بین‌المللی غیر حکومتی هم اقدامات گسترده ‌ای را انجام دادند که مجموعه اینها اولاً برای مطالبه حقوق جانباختگان و خانواده‌ های آنان از دولت عربستان سعودی است و ثانیاً برای تضمین هر چه بیشتر در انجام مناسک حج تمتع سال آینده با ایمنی بالا خواهد بود.

امیرعبداللهیان در ادامه با بیان اینکه هنوز دولت عربستان نسبت به وظایف خود با جدیت عمل نکرده است گفت: معتقدیم که مسئول اصلی این حادثه، حکومت و مقامات عربستانی هستند و باید تبعات حقوقی اقدامات خود را بپذیرند.

وی ادامه داد: هرچند آنها در ملاقات‌ هایی که اخیرا در سطح دیپلماتیک با ما داشتند، کارگزاران حج را به کوتاهی و سهل‌انگاری متهم می‌کنند اما مسئولیت سهل‌انگاری و کوتاهی کارگزاران حج نیز به دولت عربستان برمی‌گردد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: ما تا تعیین وظایف یکایک مفقودان حادثه منا و پیگیری‌ های حقوقی برای همه جانباختگان، مطالبات خودمان را با مقامات مسئول عربستان سعودی با جدیت ادامه خواهیم داد.

کد خبر 315889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha