آمریکا و عربستان این روزها مشغول تهیه مقدمات نشست گروه‌های مخالف سوریه هستند.

جان کری

رسانه‌هاي عربستان از روزها قبل خبر دادند كه رياض در حال رايزني براي برگزاري نشست مخالفان سوريه است. اين نشست قرار بود اين هفته برگزار شود اما فعلا تا هفته آينده به تعويق افتاده‌است. دليل تعويق هم، مذاكره براي تهيه فهرست شركت‌كنندگان است. از سوي ديگر، رسانه‌هاي آمريكايي هم خبر داده‌اند كه نشستي با حضور گروه‌هاي مخالف سوريه‌اي در نيويورك‌ برگزار خواهد شد.

جان كري وزيرخارجه آمريكا تا‌كنون 2بار طي هفته‌هاي گذشته در سفر به منطقه، با مقامات عربستاني درباره موضوع سوريه گفت‌وگو كرده‌است. موضوع اين گفت‌وگوها، تهيه فهرست گروه‌هاي مخالف سوريه‌اي است كه قرار است در روند مذاكرات با دولت سوريه شركت كنند.

اين بخشي از توافقي است كه در 2دوره مذاكرات كشورهاي منطقه و جهان درباره سوريه در وين، صورت گرفته‌است. كري شنبه‌شب در سخنراني در يك انديشكده آمريكايي در واشنگتن، درباره روند تحولات سوريه گفت، مخالفان سوريه اعضاي هيأت نمايندگي خود را انتخاب كرده‌اند و اين هيأت قرار است تا پايان‌ماه دسامبر در نيويورك در مذاكرات شركت كند. او گفت، مخالفان سوريه آماده نشست سر ميز مذاكره در كنار روسيه و ايران هستند تا درباره روند‌گذار سياسي در سوريه صحبت كنيم.

به گفته وزيرخارجه آمريكا، هدف از روند انتقال قدرت، تشكيل دولت فراگيري است كه طي 6‌ماه شكل بگيرد و طي اين مدت قانون اساسي جديد و مكانيسمي براي برگزاري انتخابات طي 18‌ماه با نظارت بين‌المللي تدوين شود. اما موضوع به همين جا ختم نمي‌شود. آمريكا و عربستان در تهيه فهرست مخالفان سوريه‌اي كه قرار است بخشي از مذاكرات سياسي باشند، در حال وارد كردن گروه‌هاي تروريستي هستند كه با حمايت اين دولت‌ها طي سال‌هاي اخير در سوريه مي‌جنگيدند. يكي از اين گروه‌ها احرار‌الشام است.

نشريه فارن پاليسي ديروز در گزارشي نوشت، آمريكا گروه احرار‌الشام را تروريستي نمي‌داند و عربستان در تلاش براي وارد كردن نام اين گروه در فهرست شركت‌كنندگان در مذاكرات سياسي سوريه است. عربستان نمايندگان اين گروه را براي شركت در نشست هفته آينده رياض دعوت كرده است. به نوشته فارن پاليسي، آمريكا مانعي در برابر حضور احرارالشام در مذاكرات صلح ايجاد نكرده اما درباره ارتباطات آن با شاخه القاعده در سوريه ابراز نگراني كرده است.

گروه تروريستي احرار‌الشام در سال2011 تشكيل شد و طي سال‌هاي اخير با جبهه نصرت و ديگر گروه‌هاي تروريستي وابسته به القاعده همكاري و ائتلاف داشته‌است. با اين حال سخنگويان اين گروه در هفته‌هاي اخير در چند مصاحبه با رسانه‌هاي غربي ازجمله 2روزنامه واشنگتن‌پست و ديلي‌تلگراف، سعي در مترقي جلوه دادن خود و رد ايدئولوژي القاعده داشته‌اند. اين مصاحبه‌ها نوعي زمينه‌سازي براي مطرح شدن اين گروه به‌عنوان يكي از بازيگران اصلي مذاكرات سياسي سوريه به‌حساب مي‌آيد.

  • همكاري فرانسه با ارتش سوريه

وزير خارجه فرانسه كه اخيرا اظهارنظرهايي غافلگيرانه و مجزا از مواضع غربي‌ها درباره روند بحران در سوريه مطرح مي‌كند، در يكي از تازه‌ترين موضع‌گيري‌ها گفته است كه نيروهاي ارتش سوريه مي‌توانند در «ائتلافي كه فرانسه براي نبرد با داعش در سوريه تشكيل مي‌دهد» مشاركت كنند. لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه عربستاني عكاظ گفت: بركناري بشار اسد از اولويت‌هاي مرحله انتقال سياسي در سوريه نيست.

فابيوس ادامه داد: مبارزه با داعش موضوعي مهم است و تنها درصورتي مبارزه با اين گروه سازنده خواهد بود كه تمامي گروه‌هاي سوري با يكديگر عليه داعش متحد شوند. به‌نظر مي‌رسد تغيير موضع فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه و فابيوس نسبت به بركناري يا باقي‌ماندن اسد در قدرت، شكاف و اختلاف نظر در موضع‌گيري‌هاي پاريس و مسكو را كه از اسد حمايت نظامي مي‌كند، ‌كاهش داده است.

کد خبر 316227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha