یکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: با قرار گرفتن بمب افکن قاره پیمای «توپولف ۱۶۰» یادگار اتحاد جماهیر شوروی سابق در اسکادران پروازی بمباران داعش در سوریه، اکنون این بمب افکن که به «قوی سفید روسی» شهرت دارد به کابوس گروه های تروریستی ها تبدیل شده است، زیرا فقط در طول ۲۴ ساعت گذشته، شمار تروریست های کشته شده را به ۶۰۰ نفر رسانده است.

قوی سفید روسی کابوس داعش

به گزارش ایرنا، این بمب افکن قاره پیما با برد 14 هزار کیلومتر که توان حمل 45 تن بمب و جنگ افزار و حتی موشک های اتمی را دارد، با پرواز از دو پایگاه هوایی روسیه، مواضع تروریست ها در سوریه را بمباران می کنند و باز می گردند.

نیروی هوافضای روسیه با بکار گرفتن این هواپیما متکی به توان بالای مهمات، امنیت بالای عملیاتی و امکان 15 ساعت پرواز مداوم، توانسته با رکورد شکنی در روز گذشته بیش از 800 هدف تروریست ها را نابود کند.

روسیه هفته گذشته تصمیم گرفت گروه پروازی بمب افکن های قاره پیمای توپولف خود را به کمک 50 فروند جنگنده سوخو در حال عملیات در سوریه بفرستد که از هفتم مهرماه تاکنون به صورت روزانه مواضع تروریست ها را بمباران کرده اند که تاکنون شمار اهداف نابود شده در 55 روز عملیات به حدود پنج هزار موضع رسیده است.

قوی سفید روسی که برای نخستین بار سال 1981 به پرواز در آمد و غرب برای آن نام «بلک جک» را انتخاب کرد، برای نخستین بار نیز در عملیات سوریه به صورت واقعی در عملیات جنگی شرکت کرد.

این هواپیما که توان انجام عملیات پروازی در هر شرایط آب و هوایی و شبانه را دارد، پاسخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به آمریکا برای تولید بمب افکن ب 52 بود که به گفته کارشناسان نظامی غربی بر آن برتری دارد.

قدرت عملیاتی و رادار گریزی این بمب افکن دور برد به گونه ای است که سال 2002 فرماندهی نیروی هوایی ارتش روسیه اعلام کرد که در عملیات پرواز آموزشی، نوع بهسازی شده آن توانسته است بدون شناسایی و رد گیری شدن به آسمان ایالات متحده آمریکا نفوذ کند و بازگردد.

بمب افکن استراتژیکی قاره پیمای قوی سفید با چهار خلبان و کاربر فنی، طول بال 55.7 متر در حالت گشوده کامل و 54.1 متری هواپیما تا حدود 18 کیلومتر توان اوج گیری دارد که می تواند پس از پرواز نزدیک سرعت صوت در ارتفاع کم برای ورود به فضای کشور هدف، اوج گیری عملیات خود را بدون خطر آغاز کند.

روسیه اعلام کرده است که با توجه به توان بالای این هواپیما در حمل بمب و ساعت بیشتر پرواز برای هدف قرار دادن مواضع بیشتر تروریست ها در سوریه به ویژه داعش، از قوی سفید روسی بیشتر بهره خواهد گرفت.

توپولف های 160 از فرودگاه نظامی «اولنیا» در شبه جزیره کولا نزدیک مرز فنلاند و «انگلس» در استان ساراتوف استان «مورمانسک» در منطقه ولگا پرواز برای بمباران مواضع تروریست ها در سوریه را آغاز می کنند و سپس به پایگاه های خود بازمی گردند.

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه روز شنبه با اعلام کشته شدن 600 تروریست در تازه ترین موج بمباران های مواضع تروریست ها که با همکاری ارتش سوریه انجام می شود، اعلام کرد: هواپیماهای بمب افکن دوربرد توپولف با انجام 9 هزار و 500 کیلومتر پرواز رفت و برگشت، مواضع تروریست ها را در 24 ساعت گذشته با دقت کامل بمباران کردند و براساس نتایج به دست آمده و برنامه تنظیم شده، این عملیات تداوم خواهد یافت.

کد خبر 314703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha