محیط زیست را نمی‌شود بی‌خیال شد. حیات ما،حیات گیاهان و زمین عزیز به این موضوع بستگی دارد که ما به محیط‌زیست اهمیت بدهیم.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۳

تغييرات اقليمي، خشك شدن درياچه‌ها و تمام شدن منابع آب زيرزميني، شرايط سختي را براي كشور ما پديد آورده است. در چنين وضعيتي، قرار است كه هزار مدرسه‌ي جامع محيط‌زيستي در كشور فعاليت خود را آغاز كنند.

شادي ديبايي، رئيس كارگروه آموزش همگاني سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره‌ي اين مدارس  به  خبرنگار دوچرخه مي‌گويد:« نياز جامعه‌ي ما اين است كه سواد و اخلاق محيط‌زيستي بالا برود و مدارس محيط‌زيستي با اين هدف كار خود را آغاز خواهند كرد. دانش‌آموزاني كه در اين مدرسه‌ها آموزش مي‌بينند، از حقوق محيط‌زيستي خود آگاه خواهند شد.»

ديبايي ادامه مي‌دهد:« طرح مدارس جامع محيط‌زيستي(جم) چندي پيش تدوين شد و قرار است آموزش و پرورش آن را به همه‌ي مدارس ابلاغ كند. خانم معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در نامه‌ای به وزیر آموزش‌ و پرورش منشور ٢۵ صفحه‌ای مدا‌رس جم را تقدیم کرد و هم‌چنین نامه‌ای نیز به اداره‌های کل محیط‌زیست در ٣١ استان ارسال شد که طبق آن از نظر حقوقی امکان افتتاح مدرسه‌ي محیط‌زیستی برای هر فرد حقیقی و حقوقی، فراهم شده است.»

اين كارشناس درباره‌ي نحوه‌ي اجراي اين طرح مي‌گويد:«اين مدارس در بسياري از كشورهاي دنيا به مدارس سبز معروفند. طرح مدارس محيط‌زيستي دردو بخش كار مي‌كند، اول بخش آموزش و دوم بخش ساختاري. در بخش آموزش، دانش‌آموزان و معلمان آموزش‌هاي لازم درحوزه‌ي محيط‌زيست مي‌بينند و با بحث اخلاق محيط‌زيستي آشنا خواهند شد. در بخش ساختاري هم مدارس بايد طوري طراحي و ساخته شوند كه از نظر نور،  وضعيت مناسبي داشته باشند و از نظر گرما و سرما نياز كم‌تري به كولر و بخاري داشته باشند.

 اين مدارس هم‌چنين از لحاظ مصرف آب و انرژي  بايد در وضعيت خوبي باشند.»

ديبايي درباره‌ي اين كه آيا مدارس محيط‌زيستي شرايط خاصي دارند، توضيح مي‌دهد:«براي شروع ما نمي‌خواهيم كه مدرسه‌ها حتماً داراي تمام استانداردهاي مدرسه‌ي كاملاً محيط‌زيستي باشند؛ براي ما جا انداختن بحث محيط‌زيست بيش‌تر اهميت دارد و البته خيلي عالي مي‌شود كه‌ مدرسه‌ها با شرايط كامل محيط‌زيستي ساخته شوند.»

 او درباره‌ي مدارس سبز  كه چند سالي است در تهران مشغول كارند، توضيح داد:«مدارس سبزدر تهران از سوي گروه‌هاي مردم‌نهاد فعاليت خود را چند سالي هست شروع كرده‌اند، اما مدرسه‌هاي محيط‌زيستي نوع كارشان با اين مدارس كاملاً متفاوت است.»

به گفته‌ي ديبايي«اتفاق‌هاي خوبي در تأليف كتاب‌هاي درسي با محتواي محيط‌زيستي رخ داده است و خوشبختانه سعي شده بحث محيط‌زيست در كتاب‌هاي درسي  در نظر گرفته شود. بحث محيط زيست در كتاب استان‌شناسي خيلي خوبي مطرح شده است. عكس‌هاي خيلي خوبي از محيط زيست در اين كتاب‌ها به چشم مي‌خورد.»

کد خبر 307089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha