دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در حوادث خیابانی شهرها هستند. به همین منظور شهرداری منطقه‌یک از آغاز سال، زنگ ترافیک را در مدرسه‌های این منطقه به صدا در آورده است تا آموزش‌های گوناگونی در حوزه‌ی ترافیک به آن‌ها ارائه ‌شود.

 گذربانان مدرسه در راه‌اند!

در این طرح، دانش‌آموزان درگروه‌هایی چون همیار پلیس و گذربان مدرسه تعلیم می‌بینند که چگونه به پلیس راهنمایی و رانندگی کمک کنند. مهندس پوریا محمدیان، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه‌ یک به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:

«در مدارس پسرانه طرح پلیس‌یار و گذربان مدرسه اجرا می‌شود. پلیس‌یاران و همیاران پلیس داوطلبانی هستند که با قوانین آشنایی دارند و به شهروندان دیگر هشدار می‌دهند. این طرح برای ارتقای فرهنگ ترافیک و اجرای قانون و جلوگیری از تخلفات صورت می‌گیرد. آن‌ها جریمه نمی‌کنند اما هشدار می‌دهند. بروشورهایی تهیه شده که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا بین شهروندان توزیع کنند.»

محمدیان درباره‌ی فرق بین پلیس‌یار و همیار پلیس توضیح می‌دهد:«دانشجویان داوطلب در محلات و افرادی که مدیران محلات صلاحیت آن‌ها را تأیید کرده‌اند به‌عنوان پلیس‌یار انتخاب می‌شوند اما همیار پلیس گروه‌های دبیرستانی ما هستند؛ پسرانی با لباس‌های مخصوص که قوانین راهنمایی و رانندگی را تذکر می‌دهند. برای مثال قوانینی را که یک عابر پیاده باید بداند و اجرا کند گوشزد می‌کنند یا وقتی همراه خانواده سفر می‌کنند به والدین خود نکاتی را متذکر می‌شوند.»

او درباره‌ی طرح گذربان مدرسه می‌گوید:« این طرح هنوز اجرا نشده ولی به زودی اجرا خواهد شد. گذربان مدرسه، دانش ‌آموزان را برای سوار شدن به سرویس‌ها هدایت می‌کند و برای عبور و مرور از خیابان مراقب‌ آن‌هاست.»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه‌ یک درباره‌ی زنگ ترافیک می‌گوید:« زنگ ترافیک مجموعه، برنامه‌هایی را دربر می‌گیرد که برای پایه‌های مختلف تحصیلی برنامه‌ریزی شده‌اند و تاکنون بخشی از این برنامه‌ها اجرا شده و بخشی دیگر در حال اجراست.»

او می‌گوید:« برای دانش‌آموزان اول و دوم و سوم دبستان با اجرای نمایش‌های موزیکال اطلاع‌رسانی می‌کنیم و برای دانش‌آموزان چهارم و پنجم و ششم دبستان زنگ ترافیک را در نظر گرفتیم که فردی با لباس پلیس و دو عروسک، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و قوانین راهنمایی و رانندگی را آموزش دهد. برای دوره‌های راهنمایی هم یک کارشناس ترافیک از پلیس راهور حضوردارد. حضور پلیس در مدرسه برای دانش‌آموزان بسیار جالب است. در این برنامه، وسایل کمک آموزشی و نمایش فیلم داریم و مسائل راهنمایی و رانندگی و نکاتی را که شهروندان باید در خیابان رعایت کنند، به آن‌ها گوشزد می‌شود.»

محمدیان می‌گوید:« آموزش‌های ترافیکی فقط محدود به کودکان و نوجوانان نیست. علاوه بر آموزش در مدارس، برای شهروندان، رانندگان تاکسی‌، اتوبوس و شهروندان عادی نیز معاونت حمل و نقل و ترافیک برنامه های مفصلی دارد.

در هر برنامه سخنرانانی هستندکه مسائل را بازگو می‌کنند. در منطقه‌ی یک 10 ناحیه و 26 محله وجود دارد و این برنامه ها در سرای محلات برگزار می شود. در ضمن، برای شرکت‌کنندگان در این برنامه گواهی حضور هم صادر خواهد شد.»

به گفته‌ی معاون شهرداری منطقه یک، این معاونت برای کودکان مهدها هم برنامه‌هایی اجرا می‌کند که شامل جشن‌های ترافیکی است. او می‌گوید:«علاوه بر این اردوهایی هم داریم که دانش‌آموزان را به پارک‌های ترافیک می‌بریم تا از برنامه‌ها‌ی پارک ترافیک استفاده کنند.»

کد خبر 193209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز